Nemohli mu přijít na chuť, teď se po něm ale v bazarech jenom zapráší – ojetý Renault Modus

Foto: FavCars

Renault Modus je jedním z těch aut, které trh nejprve nepochopil a plně ho docenil až v době, kdy zmizelo z nabídky. Takže zatímco mezi novými auty nebyl o Modus zájem, mezi ojetinami zmizí hned a nedá se v podstatě sehnat


Malé MPV, se kterým se vejdete všude ve městě a dozadu dáte pohodlně dvě dětské sedačky, je dnes opravdová vzácnost. Navíc, aby ještě mělo poměrně jednoduchou a spolehlivou techniku a také levný provoz. Renault vždycky tahle malá auta uměl, a i když Modus přišel v době, kdy si francouzská automobilka „vychutnávala“ problémy se spolehlivostí druhých generací Laguny a Méganu, Modus se největším zlům, jako třeba první generaci digitálních bezklíčových startovacích karet, vyhnul. Dostal totiž poměrně jednoduchou techniku z tehdejšího Clia, což je pro spolehlivost rozhodně dobrá zpráva. 

Ne všechny součástky jsou s Cliem zaměnitelné, a to platí i pro dost rizikový posilovač řízení, jehož oprava stojí přes 30 000 Kč
Martin Foltýn; CarTrax.cz
 

Pokud při zkušební jízdě zjistíte, že vázne řízení, posilovač vynechává a svítí na palubce kontrolka volantu, takové auto raději nekupujte, nebo chtějte třicetitisícovou slevu. A to v době, kdy ojetý Modus stojí klidně pod 50 tisíc korun, dělá takovou ojetinu neprodejnou. A nemyslete si, že si základní věci snadno opravíte sami. Pod kapotu je špatný přístup, musí se odmontovávat kryty a plasty, a abyste si vyměnili žárovky, musíte dokonce sundat přední nárazník. 

Alespoň že na podvozku nebudete krom běžné údržby řešit nic, maximálně vám po letech praskne zadní pružina. A vše se dá poměrně levně opravit. Z městského provozu ale počítejte s tím, že poměrně brzy odejde spojka a také brzdy, které sice mají díky přeposilovanému pocitu ostrý nástup, ale nejsou kalibrované na nějaké závodění. Pokud budete s naloženým Modusem sjíždět dlouhý kopec, dole už budete auto brzdit očima... 

U dieselu 1.5 dCi se vyhněte verzím s výkonem 50 a 63 kW, které mají zlobivé vstřikování, navíc draze opravitelné
David Žídek; TestyOjetin.cz

Pod kapotou žádný velký průšvih není. Naprostým ideálem do městského provozu je atmosférická dvanáctistovka, ideálně v silnější verzi 55 kW. Je to spolehlivý a úsporný motor. Prodával se i s robotizovaným automatem, ale ten umí po letech zlobit a nefunguje moc komfortně. Je to spíše takové řešení z nouze pro někoho, kdo prostě řadit nechce, ale asi bychom na trhu našli plno lepších aut s automatem. Automat byl ještě u motoru 1,6 l. Sice hladký a pohodlný s klasickým hydrodynamickým měničem, ale bohužel po letech dost choulostivý a také draze opravitelný. 

Nezapomeňte každý rok vyměnit v motoru olej a také nechte po 10 letech v provozu zkontrolovat ventilové vůle. Pokud ale jezdilo auto do servisu, a není to zfušovaná přestavba na LPG, neměly by být s vůlí ventilů vůbec žádné problémy. 

Odvozená přeplňovaná verze sice nese nechvalně proslulé označení 1.2 TCE, ale tady má motor ještě nepřímé vstřikování a je poměrně spolehlivý. Takže není potřeba se tohoto motoru tolik bát. Jestli jezdíte pravidelně mimo město, bude tato jednotka určitě lepší. Zatímco atmosférická verze umí jezdit za 6 litrů na 100 km, turbo si vezme minimálně sedm, spíše osm. Takže musíte vědět, že vám ten příplatek na palivu dává smysl. Jen do města je to zbytečnost. 

Špatný není ani motor 1.4 16V, který se však prodával jen na některých trzích. U nás k dispozici byl a je to příjemně pružný, spolehlivý a servisně nenáročný motor. Pokud necháte každý rok vyměnit olej, bude fungovat navždy. To se úplně nedá říci o šestnáctistovce, která tvořila benzinový vrchol nabídky. Sice je to slušný motor, ale unavené kusy berou olej a pravidelně odchází proměnné časování ventilů. Nastavovač vačkové hřídele se mění raději preventivně s rozvody každých 120 000 km a to je oprava za 12 000 Kč mimo oficiální servis. 

Diesel 1.5 dCi v Modusu už bude teď po letech zbytečné riziko. Pokud nemáte jistotu, že bývalí majitelé jezdili do servisu pro nový olej ve zkrácených intervalech (a to si pište, že nejezdili), auto raději nekupujte. Opravy turba, vstřikování a dalších periferií se prodraží tak, že to u staré levné ojetiny nedává ekonomický smysl. První investice za 30 tisíc korun do oprav nafťáku je výdaj, který se vám na palivu bude vracet tak pět let. A za tu dobu zas budete řešit jiné dieselové věci. 

Určitě se ale u dieselu 1.5 dCi vyhněte verzím s výkonem 50 a 63 kW, které mají zlobivé vstřikování, navíc draze opravitelné. Když už, lepší jsou pozdější verze Euro 5 s výkony 55 a 65 kW, ale ty zas mají povinně částicový filtr. I když Renault použil pro regenerace spolehlivé řešení s pátým vstřikovačem ve výfuku (takže se neředí olej naftou), je to složitost navíc. A drahá složitost. 

Ačkoli je Renault proslulý velmi dobrou antikorozní ochranou, dobře auto prověřte, hlavně v různých zákoutích, kam oko běžně nevidí. Špatně opravené nehody jsou živnou půdou pro korozi, stejně tak zanedbané ťukance z městského provozu, kterých bude mít Modus kolem dokola víc než dost. Stačí jedno narušení ochranné vrstvy kovu a už to tam po několika prosolených českých zimách pokvete. 

Modus rozhodně není špatné auto, zajímavá je i prodloužená a prostornější verze Grand Modus prodávaná od roku 2008. S omezeným rozpočtem si na trhu moc vybírat nemůžete a v relaci kolem 50 tisíc Kč je tohle vlastně slušná ojetina. Hledejte ale mladý kus, který má jasnou servisní historii a není viditelně zanedbaný. Pak s ním snad starosti nebudou.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.