Slušná ojetina za cca 100 tisíc korun – to je přehlížený Seat Leon

Foto: FavCars

V kategorii hatchbacků segmentu C s cenou kolem 100 000 Kč lze občas narazit na zajímavé auto. Jedním takovým je Seat Leon druhé generace, jehož design byl ve své době dost kontroverzní a i dnes si moc příznivců nezíská


To ale neznamená, že jde o špatné auto. Naopak, při správném výběru motorizace může ještě docela dlouho sloužit a servisní nároky vás nijak nezruinují. Druhá generace Seatu Leon byla vyráběna v letech 2005 až 2012. Stejně jako v případě Octavie si i Leon půjčil podstatné technické celky od Volkswagenu Golf včetně celé platformy a motorů s převodovkami. 

Mezi benzinovými motory se vyhněte ranným verzím motorů TSI, především 1.2 TSI a 1.4 TSI
David Žídek; TestyOjetin.cz

Právě společný technický základ zjednodušuje servis, každá slušně vybavená dílna si s tímhle autem bude vědět rady. Sice nelze všechno zaměnit s Octavií (Leon má třeba jinak kalibrovaný podvozek a řízení), ale jak už bylo mnohokrát řečeno, v téhle cenové kategorii lidé řeší hlavně cenu a originální díly už moc nekupují. Pasovat tak bude krom karosářských dílů prakticky všechno. 

Statistiky poruchovosti TÜV Report odkázaly Seat Leon II až na samé dno tabulky. Je na 81. místě a dostal pětku za skoro 30% výskyt poruch po 10 letech a průměrném nájezdu 139 000 km. Nejvíce potíží se týká pohonných jednotek a převodovek, ale to si hned popíšeme a uvidíte, že i u Leonu se dá ještě sehnat slušný motor, se kterým problémy nebudou. 

Mezi benzinovými motory se vyhněte ranným verzím motorů TSI, především potom verzím 1.2 TSI a 1.4 TSI. Mívají problémy s řetězovými rozvody a spotřebou oleje. Jednotka 1.2 TSI se dočkala žádoucí modernizace rozvodů až na konci roku 2011, kdy přišel silnější a odolnější rozvodový řetěz. U 1.4 TSI řetěz s napínáky zlobí pořád. 

Stejně tak nechte ležet jednotky 1.6 FSI a 2.0 FSI s přímým vstřikováním, které mají problémy s karbonováním, zásobníkovými katalyzátory pro redukci oxidů dusíku a reálně moc paliva neušetří. Potřebují navíc osmadevadesátku s aditivy. 

Jistotou je atmosférický motor 1.4 16V o výkonu 63 kW, který potřebuje jen pravidelný servis a každých 6 let vyměnit rozvody. Jednotka 1,6 l ještě s nepřímým vstřikováním je také poměrně spolehlivá, hledejte jen stopy po spotřebě oleje, která svědčí o zanedbaném servisu (napoví čistota koncovky výfuku, případně vyndejte svíčku a podívejte se do motoru). 

Zase ale nemůžeme úplně zakázat motor 2.0 TFSI ve sportovních verzích FR a Cupra. Starší verze ještě s řemenovými rozvody je poměrně spolehlivý motor, který potřebuje jen pravidelný servis a kvalitní palivo. Otázkou ale bude celkový stav auta, se kterým se obvykle jezdí ostře a nikdy nevíte, jak pečlivě bývalý majitel k údržbě přistupoval. 

S diesely to nebude teď po letech a kilometrech žádná sláva. Jednotka 1.9 TDI je sice poměrně spolehlivá jistota, ale vyhněte se kusům s dodělávaným částicovým filtrem, což dovozová auta ze západní části Evropy mít mohou. Jednotky 2.0 TDI PD si také s částicovým filtrem moc nerozumí. To když už, tak pozdější verze 1.6 TDI CR a 2.0 TDI CR, které mají modernější vstřikování a spolehlivější regeneraci částicového filtru. 

Ovšem více ojetým dieselům se nevyhýbají ani problémy plynoucí především ze zanedbané údržby. Snadno vyndají ventil do válce, selže jim okruh mazání, spadnou rozvody; a to pak máte totální škodu motoru, jejíž oprava už převyšuje zůstatkovou hodnotu auta. A shánějte pak někde na vrakovišti jiný motor... 

Pokud byste chtěli automat, tak hledejte auta ještě s klasickou převodovkou s hydrodynamickým měničem točivého momentu. Dvouspojkový automat DSG sice není vyloženě špatný, ale po velkém nájezdu už bude chtít výměnu spojek a mechatroniky, což může být servis za 40 tisíc korun mimo značkovou dílnu. 

U prvních ročníků už si také dejte pozor na korozi. Ne snad, že by neměl Leon pořádnou antikorozní ochranu, ale už to bude třeba i patnáctileté auto. A to nemůžete čekat zázraky. Nejčatěji reznou lemy blatníků a kapota, chycené už také bývají prahy. Na pátých dveřích naštěstí Leon moc nerezne, protože osvětlení registrační značky, kolem kterého se korozi obvykle daří (třeba na škodovkách) se zde přesunulo do plastového nárazníku. 

Z drobností se Leonu nevyhýbají výpadky zámků (především toho v pátých dveřích), závady světel či selhávání elektroniky vlivem dodatečných úprav či špatně opravené nehody. Občas selže posilovač řízení, klasikou bývají u zanedbaných ojetin nefunkční klimatizace či větráky chladiče. S trochou péče a rozumným rozpočtem se ale dá i z levného Leonu udělat solidní auto, které ještě několik let bude sloužit.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.