Octavia druhé generace po faceliftu je velmi dobré auto. Tenčí se ale nabídka kvalitních ojetin a tak počítejte s tím, že najít málo jetý a zachovalý vůz s jasnou historií bude stále obtížnější.
Popisovat klasiku českých autobazarů je pověstným nošením dříví do lesa. Každý to auto zná, každý v něm seděl, každý má na něj nějaký názor. Stejně jako třeba na politiky. Buď je máte rádi, nebo je nenávidíte. Stačí napsat cokoli o škodovce a pod článkem je hned obrovský řetěz příspěvků, komentářů a někdy i osobních útoků zainteresovaných. Žádné jiné auto nedokáže rozvířit poklidné vody internetu nebo hospodské diskuse (což je ostatně skoro to samé...) tak, jako jakákoli ojetá škodovka. Tím spíše, když je to „oktáfka ftédéíčku fkombíku fštyrkolce“. Dnes se ale v testu ojetého auta podíváme na Octavii Scout, což je trochu specifický model.
Je Scout pouze oplastované kombi?
Sice je to pořád klasická Octavia Combi se vším, co k tomu patří, ale od běžné modelové řady jsou tu drobné technické odchylky, které by možná stálo za to znát, pokud si jdete koupit ojetou Octavii v kombíku a narazíte při procházení inzerátů a bazarů právě na docela atraktivního Scouta. Právě oplastovaný Scout se totiž dostal do módy. Dnes totiž snad všichni všichni chtějí SUV a crossovery.
Populární motor 2,0 TDI
Škoda Octavia druhé generace přišla s modelem Scout už před faceliftem. My tu teď ale máme faceliftovaný model. Pod kapotou je populární motor 2.0 TDI, tentokrát už se vstřikováním common-rail, a manuální šestistupňová převodovka. Pohon všech kol řešený mezinápravovou spojkou Haldex je u Scouta samozřejmostí, stejně tak vyšší světlá výška. Tu podporuje ještě vyšší profil pneumatik, což je poměrně zásadní rozdíl. Nelze tak na Scouta hodit jakákoli kola na Octavii. To je třeba důvod, proč vám Scout pak ukazuje na dálnici, že jede 230 km/h. Když na něj dáte běžná kola na Octavii, tachometr bude mocně přeměřovat. Na to pozor, Octavia Scout potřebuje o jeden řád vyšší profil. Standardně dodávané sedmnáctky mají profil 50, zatímco na běžné Octavii měly stejně široké sedmnáctky profil 45. Jinak budete mít problém třeba na STK.
Zvládne i náročnější terén
Větší profil pneumatik a tím pádem jejich delší obvod trochu kompenzuje kratší odstupňování převodovky modelů 4x4, takže se otáčky na dálnici mírně sníží proti běžné čtyřkolce Octavie. To lehce sníží i hlučnost uvnitř vozu. Přesto nečekejte, že tím výrazně klesne spotřeba paliva. Zvednutý Scout má horší aerodynamiku, setrvačné hmoty čtyřkolky si také řeknou o nějaké to deci benzínu nebo nafty vlivem větších odporů a své udělá i vyšší hmotnost. Zatímco běžné dvoulitrové tédéíčko v dobré kondici umí v Octavii po faceliftu jezdit v klidu za 5,5 litru, se Scoutem se jen obtížně dostanete pod šest. Benzínová 1.8 TSI pak jezdí spíše za devět litrů. Na dálnici pak počítejte u naftového Scouta se sedmi litry na 100 km. Ale to je poměrně akceptovatelná daň za bezstarostnou trakci na všech površích. Octavia Scout zvládne i náročnější terén, i když na nějaké brodění se kamenitým dnem horského potoka to samozřejmě není. Limitujícím faktorem trakce pak budou pravděpodobně také pneumatiky. Haldex není, i přes všechny ty pověry, vyloženě špatné řešení a na to, abyste se vyškrábali po zablácené louce do kopce, bohatě stačí.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: U OJETÉHO SUPERBU HROZÍ PŘETOČENÉ KILOMETRY
Pod kapotou faceliftovaného Scouta najdete vlastně jen dva motory a to benzínovou 1.8 TSI o výkonu 118 kW (160 k) a točivém momentu 250 Nm, nebo oblíbenější a vyhledávanější turbodiesel 2.0 TDI-CR o výkonu 103 kW (140 k). Turbodiesel se dal koupit i s šestistupňovým automatem DSG, ale většina prodávaných aut má manuál. Přitom správně servisované šestistupňové DSG je spolehlivá převodovka. Stejně jako Haldex potřebuje každých 40 – 60 000 km novou olejovou náplň a pak bude spolehlivě sloužit za hranici 250 000 km, aniž by vyžadovala velkou pozornost. U DSG pozor na to, aby při zkušební jízdě převodovka neklouzala přes spojky. Najděte si táhlé stoupání, nechte v manuálním řežimu vyšší rychlost a akcelerujte svižně z nízkých otáček. Pokud ucítíte kolísání otáček, je něco špatně. Dvouspojka musí držet otáčky stejně dobře jako manuál. Haldex se může občas projevovat hučením v určitém spektru otáček a rychlosti hlavně na dálnici, ale to je poměrně normální jev. Pozor ovšem na bouchání a křupání, to značí problém. Haldex také vyzkoušejte tak, že najedete předními koly na mokrou trávu nebo štěrk a pokusíte se rychle rozjet. Když se zadní kola nepřipojí, opět je to špatně.
Tuning není dobrý nápad
Pokud jde o motor 2.0 TDI, s tím prakticky nemůžete šlápnout vedle. Když budete vybírat mezi prověřenými ojetinami s jasnou servisní historií a akceptujete, že i pět let stará Škoda Octavia bude mít najeto přes 200 000 km, dá se dobře nastavit servisní plán a tohle tédéíčko má při správném zacházení a občasných investicích šanci přežít půl milionu. Důležité je olej měnit po 15 000 km nejpozději. Ojetinám to dělá dobře. Absence vyvažovací hřídele snižuje riziko náhlého selhání mazání, přesto si dávejte za hranicí 150 000 km pozor na periferie a také rozvody. Vždycky je lepší měnit díly dříve než riskovat jejich fatální selhání. S regenerací DPF problémy nebývají, pokud jezdíte pravidelně delší trasy. Kdo se ale courá s tédéíčkem po městě a na krátkých trasách, ten bude mít brzy problém a výměna DPF není u škodovky zrovna levná. U motoru 2.0 TDI ještě pozor na EGR a hlavně jeho chladič. Kvůli pohonu 4x4 jsou také některé opravy komplikovanější, například se musí kvůli přístupu k turbu nebo EGR vyndat převodovka. Ačkoli motor 2.0 TDI 103 kW snese čiptuning na úroveň silnější 125 kW verze, není to dobrý nápad. Odnáší to spojka, Haldex nebo DSG. Když to uděláte, zkraťte interval výměny oleje v Haldexu a DSG na 40 000 km.
Pozor na olej
Motor 1.8 TSI je kultivovaný, pružný, silný a relativně úsporný, ovšem hrozí u něj náhlé potkání motoru vlivem selhání napínání řetězových rozvodů. Nejčastěji to postihuje auta s oddalovanými výměnami oleje, který zdegradoval a nestačí se už natlačit k napínákům vodících lišt řetězu. Ostatně, výměny oleje po maximálně 15 000 km jsou u moderních přímovstřikových turbomotorů nutností. Rozvodový řetěz je dobré měnit každých 120 000 km, preventivně. Díky vyvažovacím hřídelím je ale tento motor nesmírně kultivovaný a jemností chodu se vyrovná šestiválcům. Navíc díky nim tolik netrpí na podtáčení. Přesto mu provoz v oblasti volnoběhu nedělá moc dobře. Kdo šlape ve 1200 otáčkách na plyn na vyšší rychlost a čeká, až mu foukne turbo, tomu se začne motor velmi rychle zanášet karbonem, odejdou mu pístní kroužky, motor začne detonačně spalovat a brzy začne žrát olej jako dvoutakt. Takový motor je už na výměnu, takže pozor.
Celkové hodnocení
Faceliftovaná Škoda Octavia Scout dává smysl, pokud skutečně potřebujete čtyřkolku častěji než jednou za rok. Kdo pravidelně jezdí po promáčené polní cestě k chatě, každý víkend je někde na horách a v jeho okolí se silnice udržují v zimě pouze pluhováním, je to dobrá volba. Pokud ale chcete čtyřkolku jen kvůli pocitu, počítejte s vyššími provozními a servisními náklady a také trochu horší dynamikou a ovladatelností. Scout je ale v módě a mohl by si dobře držet cenu. Jinak ale proti běžnému kombíku Octavie nepřináší nic zásadního navíc a bere si všechny silné stránky této oblíbené škodovky. Například na interiéru těch 200 000 najetých kilometrů u udržovaného auta ani nepoznáte. Je to spíše věc osobních preferencí, protože Octavia druhé generace po faceliftu je pořád velmi dobré auto. Už se ale tenčí nabídka kvalitních mladých ojetin a počítejte s tím, že najít málo jeté a zachovalé vozidlo s naprosto jasnou historií bude obtížné. A také se vyhněte originální navigaci. Je pomalá, má nečitelný displej a krade se.
Co vy a Škoda Octavia? Máte s ní nějakou zkušenost? Napište nám do diskuze. A jestli se vám náš článek líbil, sdílejte ho prosíme, dál.