Škoda Octavia je dlouhodobě nejžádanější auto na českém trhu, ať už jde o vozy nové, nebo ty ojeté. Třetí generace populárního modelu se začala prodávat v prosinci roku 2012 a i po deseti letech to je stále prodejní hit. Chybičky se ale najdou.
Z pohledu zájemce o ojeté auto má Octavia několik zásadních výhod a to je, alespoň teoreticky, široká nabídka verzí a motorizací, dvě praktické karosářské varianty, dostupnost pohonu všech kol a především pak velký výběr na trhu. Svoji roli hraje také snadná dostupnost servisu a dílů. Ačkoli je ale katalog nových aut plný různých možností, na trhu ojetin zas taková rozmanitost není. Naprostou většinu dostupných Octavií tvoří skromně vybavené kusy z firemních flotil, které mají pod kapotou některou ze základních motorizací. I žádanější motor 2.0 TDI už není taková samozřejmost, některé z výkonnějších zážehových motorizací jsou pak spíše vzácností. Ani ekologická verze na CNG není v bazarech tak hojně zastoupena.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ TEST OJETÁ ŠKODA FABIA KOMBI
Mezi bez diskuse nejlepší motory patří nová generace zážehových jednotek 1.2 TSI a 1.4 TSI. Pod stejným obchodním označením se skrývá zcela jiná konstrukce, než jaká proslula kolabováním řetězových rozvodů. Tyto motory mají rozvody řemenové, které jsou tiché a povinný interval výměny nemají. Přesto lze doporučit po 120 000 km kontrolu jejich stavu a po osmi až deseti letech, podle najetých kilometrů, jejich výměnu. Dřívější problémy se spotřebou oleje, či některé vadné výrobní série, se už podařilo podchytit v rámci záruky, nebo servisních akcí. Každopádně u Octavií vyrobených před polovinou roku 2014 je lepší dle VIN v servisu ověřit, jestli se vozu nějaká akce netýkala a zda ji vůz absolvoval.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ TEST OJETÉ KOMBI ŠKODA OCTAVIA RS II
Zmizely i potíže s vypalováním katalyzátorů a nové motory TSI už nemají skokově vyšší spotřebu při vyšším zatížení jako starší jednotky. S motorem 1.2 TSI lze dlouhodobě jezdit za 6 litrů na 100 km, motor 1.4 TSI se potom se spotřebou bezpečně vejde do sedmi litrů. Právě silnější jednotka 1.4 TSI představuje velmi zdařilý kompromis mezi dynamikou, spolehlivostí a provozními náklady. Vrcholná zážehová motorizace 1.8 TSI je konstrukčně složitější a proti 1.4 TSI nejede o nic lépe, protože má točivý moment kvůli převodovce omezený na stejných 250 Nm. Mezi diesely je dobrou volbou jednotka 1.6 TDI, která má odolnější vstřikování, vylepšený a spolehlivější okruh EGR. S filtry pevných částic u nich problémy nebývají a v provedení s manuální převodovkou a pohonem předních kol má jednoduchý pevný setrvačník. Krom pravidelného servisu a kvalitního paliva s aditivy tento motor nic dalšího nepotřebuje.
KUPUJTE DOKUD JSOU - TEST OJETÁ ŠKODA YETI
Jednotka 2.0 TDI je mechanicky spolehlivá, zájemce si jen musí dát pozor na stav chlazení. Vinou nekvalitní kapaliny se občas stává, že se elektronicky vypnutá vodní pumpa po ohřátí nezapne a motor se přehřeje. Varování o nadměrném zvýšení teploty musí řidič brát vážně, jinak hrozí vážné poškození motoru a vysoké investice. Verze na CNG je zajímavá alternativa k dieselům, ale smysl má jen tehdy, pokud má zájemce možnost tankovat plyn v dojezdové vzdálenosti a provoz na záložní benzín omezí na minimum. U CNG pozor na stav nádrží a servisní historii. Jedná se hlavně o bývalé firemní vozy a o vozy s vysokými nájezdy, kde hrozí, že mají servis poněkud zanedbaný.
Trochu komplikované je to s výběrem automatické převodovky. Sedmistupňové DSG (dvouspojková převodovka) se suchými spojkami se montovalo do verzí s točivým momentem do 250 Nm včetně. Zatímco v malé Fabii tato převodovka ujde, v těžší a větší Octavii už naráží na své hranice a po 100 000 km si často řekne o výměnu spojek, což je i s prací investice za nějakých třicet tisíc. Naopak šestistupňové DSG s mokrými spojkami, které se nabízelo k motorům o točivém momentu nad 250 Nm (typicky 2.0 TDI a 2.0 TSI RS), je lepší řešení. Každých 60 000 km, nebo tři roky, se ale musí ve spojkách vyměnit olejová náplň. Reálná životnost sady spojek je pak kolem 250 000 km. Navíc toto DSG je komfortnější a necuká tolik při popojíždění.
Ohledně pohonu všech kol si musí zájemce rozmyslet, jestli ho využije. Přeci jen se s ním prodražuje, a také trochu komplikuje servis a opravy nejsou nic jednoduchého, ani levného. Navíc u hodně ojetých kusů se klidně může stát, že už mezinápravová spojka vůbec nebude spínat, což stejně při běžné jízdě na suchu řidič ani nepozná. Je nutné auto prověřit na diagnostice. Z hlediska provozních nákladů je nejlepší jednoduché provedení s manuální převodovkou a pohonem předních kol. Lze doporučit motory 1.2 TSI a 1.4 TSI, pro řidiče s vyšším ročním kilometrovým nájezdem pak diesel 1.6 TDI. S nimi má Octavia přeci jen jednodušší a cenově velmi přijatelný servis.
Před koupí vždy ale auto důkladně prověřte a vybírejte jen mezi vozy s naprosto jasným původem a servisní historií. Ideální jsou auta koupená jako nová u nás, protože mají přeci jen lépe dohledatelnou minulost. A stočený techometr je asi to nejmenší zlo, které může zájemce potkat.