Škoda Octavia je nejen nejprodávanější nové auto na českém trhu, ale také nejžádanější ojetina. Platí to i pro třetí generaci Octavie. Ta se však v českých autobazarech prodává za ceny, které asi potěší málokoho.
Je to jedno z nejoblíbenějších ojetých aut na českém trhu a cena v autobazarech tomu bohužel odpovídá. Aktuálně se "trojková" Octavia z roku 2013 prodává na sekundárním trhu za ceny od cca 130 tisíc korun (vozy s nájezdem 200 tisíc kilometrů a více) do cca 400 tisíc korun (benzínová verze RS s karosérií kombi). Kdy by to byl před deseti lety řekl, že když si koupí "ereso v kombíku", najede s ním cca 160 tisíc kilometrů, že ho po deseti letech prodá za 400 tisíc koru. Ale takový je bohužel současná situace na automobilovém trhu. Ale na druhou stranu, při nákupu vozu s jasnou servisní historií, byste chybu udělat neměli, a to ani v případě variant prodávaných za ty vyšší částky.
Proti předchozí generaci se totiž Škoda Octavia III technicky zjednodušila a dost změnila. Dříve platilo, že Octavia přebírala základní platformu od Golfu spolu s krátkým rozvorem, což bylo znát hlavně na místě vzadu. Třetí generace má sice s Golfem také shodnou platformu, ale rozvor je delší a vzadu je tak konečně více místa. Na zadních sedadlech se tedy cestující už netísní, i když luxusní sezení jako v Superbu tam logicky nečekejte.
Součástí zjednodušování u třetí generace Octavie byl i přechod na jednodušší vlečenou zadní nápravu vzadu u motorů s výkonem do 110 kW včetně, což bylo zpočátku kritizováno jako krok špatným směrem. Ale kupujícího ojetiny bude zajímat spíše to, že náprava je jednodušší na servis a roky se na ní prakticky nemusí sáhnout. Běžný řidič, který většinu kilometrů najezdí po cestě do práce a o víkendu na chalupu, podle nás rozdíl vůbec nepozná. Problémy s pravidelným seřizováním geometrie a náročným servisem, které trápí minulou Octavii, tak tady majitelé trojkové generace už většinou neznají. Takže pro kupce ojetin je to spíše dobrá zpráva, protože ani s jednodušší nápravou jízdní vlastnosti výrazně neutrpěly, pokud auto nejede po opravdu špatné silnici.
Z praktického hlediska se toho Octavii moc vytknout nedá. Odkládacích prostor je v autě dostatek a ergonomie je řešena s ohledem na jednoduché a přátelské ovládání. Jen u chudě vybavených verzí je potřeba počítat s tím, že moc rozmazlujících drobností člověk nedostane a interiér je podle tradice strohý a designově nevýrazný. Ale to nemusí být nutně nedostatek. Nicméně elektrická okna vpředu, slušné rádio a klimatizaci mají všechna auta. A navíc u ojetin vždycky platilo, že čím méně zbytečností na palubě, tím méně potenciálních problémů v budoucnu.
Pod kapotu se také dostaly modernější motory a prakticky mezi nimi není žádný, který bychom vysloveně nedoporučovali. Nejlepší benzinové motory jsou jednotky 1.2 TSI a 1.4 TSI, které se zbavily svých počátečních problémů (a kritizovaných řetězových rozvodů) a potíže s nimi už nebudou, pokud dostávají pravidelný servis. Jednotka 1.8 TSI je trochu zbytečná, protože její točivý moment je kvůli převodovce omezen na 250 Nm, tedy na stejnou hodnotu jako u motoru 1.4 TSI. To už je lepší rychlá verze RS s motorem 2.0 TSI.
Z dieselů lze také doporučit v podstatě jakýkoliv motor. Základní jednotka 1.6 TDI je spolehlivá, stejně tak motor 2.0 TDI. Záleží ale na servisní historii, jestli má za sebou Octavia pravidelné prohlídky a výměny oleje. U dieselů totiž už nájezdy často dosahují 200 000 km, zatímco benzinové motory najíždí obvykle polovinu nebo ještě méně. Každý si ale musí spočítat, jestli se mu diesel vyplatí, protože potenciálních problémů je tu dost. I když jsou filtry pevných částic v současnosti již levnější, systémy EGR spolehlivější a vstřikovače trvanlivější, pořád to mohou být desetitisícové položky.
Slabým místem pohonu Octavie je snad jen dvouspojková sedmistupňová převodovka montovaná k motorům s točivým momentem do 250 Nm. Ta se mnohdy bez problémů nedožije ani 100 000 km, takže kdo nechce v Octavii řadit, ať hledá verzi s šestistupňovým DSG s tzv. mokrými spojkami. Pokud v ní majitel mění každých 60 000 km olej, vydrží daleko za 200 000 km bez problémů. Stejný servisní interval výměny oleje by měl platit i pro systém Haldex u vozů s pohonem 4x4. V motorech pak měňte olej po 15 000 km nebo po jednom roce.
Octavia třetí generace zažívá na trhu ojetin úspěšnou kariéru. Neskrývá totiž žádné servisní záludnosti a kdo se o ni bude starat, tomu vydrží a uchová si svou hodnotu. Jenom je potřeba začít si dávat velký pozor na to, kde a od koho auto kupujete. Škodovky byly v Čechách vždy terčem podvodníků a zlodějů a když auto vypadne z dohledu autorizovaných servisů a české STK, začnou se podvody množit jako houby po dešti. Ojeté Octavie tak hledejte jen u prověřených prodejců ojetin a lákavým nabídkám v inzerci na auta dovezená ze zahraničí se raději vyhněte.
Škoda Octavia III
- Výroba: od 12/2012
- zážehové motory: 1,0 – 2,0 l (63 – 180 kW)
- vznětové motory: 1,6 – 2,0 l (66 – 135 kW)
- Délka: 4659–4685 mm
- Šířka: 1814 mm
- Výška: 1449–1482 mm
- Rozvor: 2667–2686 mm
- Hmotnost: 1150–1485 kg
Plusy
- Velký výběr ojetin
- Jednoduchá a spolehlivá technika
- Spolehlivé motory
- Nízké provozní a servisní náklady
- Dobrá zůstatková hodnota
Mínusy
- Nižší komfort odpružení
- Mnohdy velmi chudá výbava
- Množící se podvody s ojetinami
Zdroj: Jan Smékal; TUV Report; CarTrax