Vzpomínáte na dobu, kdy se na silnicích objevila první generace modelu Škoda Superb? Tento model, často přezdívaný "Český Passat", se stal ikonou nejen díky svému vnitřnímu prostoru, komfortu ale také díky motorům, které měl pod kapotou.
Škoda Superb se veřejnosti poprvé představila v roce 2001. Od té doby se stala symbolem kvality a inovací české automobilky. První karosářská verze byla sedan, žádná jiná varianta se v té době nevyráběla. Technicky byla Škoda Superb příbuzná s Volkswagenem Passat, což jí přineslo jak výhody, tak i některé problémy, jako například choulostivější přední nápravu. Významnou technickou změnou pak bylo posílení šestiválcového turbodieselu v roce 2003 a zavedení šestistupňové manuální převodovky.
Exteriér
Design modelu Superb zaujme svými čistými liniemi a robustním vzhledem. Od první generace se vždy kladl důraz na eleganci a funkčnost, což přilákalo mnoho řidičů hledajících prostorný a reprezentativní vůz. Příbuznost s Passatem ale byla zřejmá již od samého počátku a někteří čeští řidič proto tuhle škodovku přezdívali "českým passatem".
Interiér
Už od první generace uchvátil Superb své majitele velkorysým vnitřním komfortem. Interiér Superbu je tak už od své první generace synonymem pro prostor a komfort. Sedadla jsou pohodlná a ergonomicky tvarovaná, což zajišťuje pohodlí na dlouhých cestách. Především cestující na zadních sedadlech si užívají nebývalého prostoru. Přístrojová deska je přehledná a kvalitně zpracovaná, což i po letech dodává vozu luxusní nádech. V luxusních výbavách nechyběla ani imitace dřeva a kožená sedadla.
Ergonomie a pohodlí
Díky měkkému nastavení podvozku zvládá Superb nerovnosti silnic s lehkostí. Prostorná kabina poskytuje dostatek místa nejen pro řidiče a spolujezdce, ale i pro pasažéry na zadních sedadlech. Kabina Superbu byla mimořádně prostorná už od první generace, což zajišťovalo pohodlí pro všechny cestující. Zavazadelník o objemu 462 litrů byl dostatečně velký, ačkoli v prvních třech letech výroby nebyla zadní sedadla sklopná, což částečně omezovalo jeho využitelnost. Superb nabídl skvělý jízdní komfort díky měkkému podvozku, který efektivně tlumil nerovnosti silnic. Díky své délce a hmotnosti si vedl dobře i v zatáčkách, ačkoli měl tendenci k většímu náklonu karoserie. V současných generacích najdete v Superbu i adaptivní podvozek DCC, ale v prvních generacích se řidič musel spolehnout pouze na továrně naladěný podvozek a tlumiče.
Přehled motorů
Škoda Superb nabízela širokou škálu motorů, které vyhověly různým potřebám zákazníků. Od úsporných turbodieselů až po výkonné šestiválce 3,6 FSI V6, které udělaly ze Superbu doslova raketu na silnicích. I když byly náročnější na palivo, nabídly skvělý výkon a kultivovanost. Dnes je tahle motorizace spíše raritou, ale když narazíte na dobře servisovaný kus, můžete si s tímhle autem užít opravdu hodně zábavy. Nesmí vás ovšem překvapit spotřeba i 13 litrů benzínu na 100 kilometrů.
Šestiválcové motory jako 2.5 V6 byly známé svým výkonem, ale také vyššími náklady na údržbu. Problémy s turbem a čerpadlem Bosch VP44 byly relativně časté a poměrně nákladné na opravu. Při nákupu ojetého vozu s touto motorizací si proto raději vemte s sebou technika.
Oblíbené čtyřválcové turbodiesely 1.9 TDI byly známé svou úsporností a spolehlivostí. Výkonnější verze, jako například 2.5 V6 TDI, nabídly skvělý kompromis mezi výkonem a spotřebou. Mezi časté závady patřily problémy s váhou vzduchu a dvouhmotovým setrvačníkem, což mohlo být nákladné na opravu. Turbodiesely 1.9 TDI byly vysoce efektivní a nabízely dobrý výkon při nízké spotřebě paliva. Model 2.0 TDI/103 kW byl méně spolehlivý kvůli častým technickým problémům.
Základní motor 1.8 T/110 kW byl oblíbený díky své síle a rozumné spotřebě. Na druhé straně atmosférický dvoulitr o výkonu 85 kW byl méně efektivní a náročnější na údržbu.
Zážehové motory byly obecně spolehlivé, ale některé modely trápily problémy se zapalovacími cívkami a turbodmychadly.
Základní výbava
Superb se již v základní výbavě chlubil bohatou výbavou, která zahrnovala například klimatizaci, elektrická okna a centrální zamykání. Zajímavostí pak bylo technické řešení otevírání zavazadlového prostoru „twindoor“ Buď se mohlo otevřít jenom víko zavazadlového prostoru, jako u klaického sedanu, nebo i s se zadním oknem, jako u liftbacku.
Technologie a bezpečnostní prvky
V průběhu let se Superb dočkal mnoha technologických inovací, jako byl například navigační systém, parkovací senzory a pokročilé audio systémy. Bezpečnost byla vždy na prvním místě. Superb byl proto vybaven airbagy, ABS a dalšími moderními bezpečnostními prvky, které chránily posádku. Dnes je asistentů v Superbu mnohem více. Některé jistě užitečné, jiné spíše otravné. Ale taková už je doba a současná legislativa.
Typické závady
Mezi nejčastější problémy patřily u prvních generací opotřebené ovladače v interiéru, kde časem slézalo černé lakování. Dalším častým problémem byly vůle v přední nápravě, která byla obzvláště choulostivá u vozů s vyšším počtem najetých kilometrů. Nákladné opravy čekaly i na majitele vozů s opotřebenými zadními nápravami a vůlemi v manuálním řazení. Pozor také na filtry pevných částic a DSG převodovky. Ne všechny vozy na sekundárním trhu jsou v ideálním stavu. Některá auta jezdila třeba jako vozy taxislužby a důkladná kontrola je tak rozhodně na místě. Vozy s DSG převodovkami totiž často trápily problémy už kolem 150.000 kilometrů, což může být drahé na opravu. Elektronické systémy, jako například elektrické ovládání oken nebo centrální zamykání, rovněž nebyly vůči závadám imunní.
Klíčové údaje a čísla
Škoda Superb první generace měla délku 4803 mm a hmotnost se pohybovala mezi 1412 až 1706 kg v závislosti na výbavě a motoru. Zavazadlový prostor o objemu 462 litrů byl praktický, avšak omezený nesklopnými sedadly v prvních letech výroby.
Porovnání s konkurencí
Ve srovnání s konkurencí, jako byl Volkswagen Passat nebo Ford Mondeo, si Superb vedl velmi dobře díky svému prostornému interiéru, bohaté výbavě a široké nabídce motorů. Některé technické problémy jej však stavěly do stínu těchto modelů, především co se týče spolehlivosti.