Testujeme zánovní kombi Škoda Fabia 1.0 TSI – tříválec je vážně v pohodě

Foto: David Žídek

Mnoho zájemců o nové auto se možná z ekonomických důvodů bude nyní poohlížet po zánovní ojetině do stáří jednoho roku. Těch je nyní na trhu relativně dost, alespoň od domácí automobilky. My jsme vzali k testu model Fabia combi 1,0 TSI 81kW a šestistupňovým manuálem. S autem jsme najeli přibližně 5 tisíc kilometrů v poměru 40 % dálnice, 30 % okresní silnice a 30 % město. Spotřebu jsme měli 5,1l/100km a subjektivní pocit z auta byl opravdu skvělý. Laicky řečeno - auto jede "jako z praku". Škarohlídi budou sice říkat, že tříválce nic nevydrží a patří do sekačky na trávu. My jim doporučujeme na týden si takové auto půjčit.


Foto: David ŽídekPříchod přeplňovaného tříválce, který nahradil velmi povedenou jednotku 1.2 TSI se čtyřmi válci, provázela vlna nevole. Češi mají obecně k tříválcům odpor. Ani ne tak kvůli wartburgům, jako spíše kvůli nepovedeným prvním ročníkům motorů 1.2 HTP, které se dostaly ještě do první generace Fabie. Litrový tříválec TSI, který je aktuálně základní motorizací v Octavii a Scale (ve Fabii naopak představuje vrchol), ale nemá se starými tříválci mnoho společného. Je to motor nové konstrukční řady EA211 a ačkoli s atmosférickou verzí sdílí stejné rozměry (vrtání i zdvih), má odlišné písty, přímé vstřikování a samozřejmě přeplňování. Ve Škodě Fabia se začal nabízet v červnu 2017 a prodává se ve verzích o výkonu 70 nebo 81 kW. Ta slabší má točivý moment 160 Nm, silnější dokonce 200 Nm. Silnější verze se prodávala alternativně se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem, standardně měla šestistupňový manuál. Ta slabší má jen pět manuálních rychlostí. 

Foto: David ŽídekZ pohledu řidiče vyžaduje tříválec trochu zvyku, ale spíše jen pro toho, kdo řadí a rozjíždí se podle sluchu. Na počátku trvalo, než si lidé zvykli, takže dávali tříválcům za uši vysokými otáčkami při rozjezdech. To začaly odnášet spojky, až musela automobilka přijít s nápravou. Například v trochu větším modelu Rapid často spojka nevydržela ani 40 000 km. V lehké Fabii to tak strašné není a moderní motor si sám začne přidávat plyn, i když na něj vůbec nešlápnete. Ano, Fabia 1.0 TSI se na rovině v pohodě rozjede bez přidání plynu. Samozřejmě ale pak nemůže být řeč o nějaké plynulosti jízdy. Přesto se nelze ubránit dojmu, že starší čtyřválec byl vyrovnanější, měl hladší průběh výkonu a řidičsky byl velmi uspokojivý. Ochotně zabíral od 1200 otáček, tříválec se nadechne až před 2000 otáčkami. Výkonu má ale tříválec dost, v silnější verzi dotlačí krátkou Fabii na 200 km/h. Spotřeba se ale reálně nezměnila. Stále se pohybuje mezi 5 a 6 litry na 100 km. Naopak si majitelé prvních ročníků na internetu stěžovali, že tříválec bral ve skutečnosti o pár deci víc než starší čtyřválec.


Jak funguje rodinná Škoda Octavia (2018) s litrovým tříválcem? Divili jsme se...


Foto: David ŽídekSpolehlivost je ale v pořádku. Výrobce se poučil z dřívějších chyb motorů TSI s přeplňováním a přímým vstřikováním. Jsou tu rozvodové řemeny, u kterých očekáváme životnost až 10 let spíše s preventivní než nutnou výměnou. Přesto věnujte po 160 000 km rozvodům už pozornost. Opatrnosti není nikdy dost, takže uveďme, že výměnou po 160 000 km nebo osmi letech rozhodně nic nezkazíte. To je takový obvyklý hraniční interval u moderních řemenových rozvodů. Pozor na intervaly výměny oleje. Fabie mají variabilní interval až dva roky nebo 30 000 km a to je na malý tříválec s turbem moc. Nezávislé testy odhalily, že po 20 000 km začne olej rychle degradovat a dochází ke zbytečnému nárůstu opotřebení motoru. Nechte si v palubním počítači změnit servisní interval na pevný roční s limitem 15 000 km. Pak motor po pěti letech nezačne ztrácet kompresi a brát olej. 

Foto: David ŽídekModerní motory s přímým vstřikováním často trpí na hromadění karbonových úsad na ventilech a pístech, ale u jednotky 1.0 TSI to takový problém není. Pokud tankujete kvalitní benzín s aditivy, měníte včas olej a nebojíte se auto jednou za čas pořádně protáhnout pod plným plynem, nebude vás hromadění karbonu trápit. Není důvod se tříválce bát, protože v zásadě je to slušný motor. Spíše bude záležet na tom, jaké auto koupíte. Chtějte znát kompletní servisní historii a vyhněte se autům, která jezdila pro nový olej po 30 000 km. Bohužel je to častý jev u služebních vozů. Proto si raději připlaťte za vůz s nízkým nájezdem a jasným původem a servisní historií. Pak stačí přejít na konzervativní servisní plán, starat se o auto a vydrží. Škoda Fabia III. generace je jinak spolehlivý vůz, který už od roku 2017 nic netrápí. Výrobce doladil drobnosti, měly by přestat reznout páté dveře kolem lampiček osvětlení registrační značky (klasickou žárovku nahradily studené LEDky) a z interiéru zmizelo pár laciných detailů. 

Kdo chce ale auto, které mu vydrží dalších deset, možná dvacet let s minimálními náklady, ať si raději koupí základní atmosférický tříválec. Má nepřímé vstřikování, opatrný servisní plán a jednoduchou techniku. Ačkoli je motor 1.0 TSI prozatím spolehlivý, těch složitostí je tu přece jen víc a po letech, i když se budete o auto starat, některá z choulostivých věcí zkrátka odejde. Vysokotlaká palivová pumpa či turbodmychadlo nejsou nic levného, tak ať vás to pak po letech nemrzí.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.