Škoda Fabia s motorem 1,2 HTP není žádné sexy auto, nicméně svoje zákazníky si vždycky bez problémů najde. Druhá generace Fabie je navíc v bazarech k vidění v hojném počtu a za dobré peníze. Jako auto do města nebo na kratší vzdálenosti bude ideální
Základní rada pro nákup ojeté Fabie s motorem 1,2 HTP je jednoduchá. Kupujte výbavu Ambiente. Výbava Ambiente totiž obsahuje příplatkovou manuální klimatizaci, elektrická okna vpředu a rádio s CD. Tahle kombinace představuje nezbytné minimum pro snesitelný život v autě. Nedovedu si představit jezdit v létě autem bez klimatizace, při zajíždění do parkoviště točit u závory kličkou a mít auto bez hudby. Taky je potřeba se za volantem správně uvelebit. To vám umožní jedině výškově nastavitelná sedačka a nastavitelný volant. Palubní počítač je skvělá pomůcka ke snížení spotřeby, čtyři airbagy, ABS a posilovač řízení jsou dnes také standardem. Takže se dá říct, že v poměru k dnešní nové produkci má tenhle automobil výbavu stále aktuální a nic významného mu pro bezproblémové každodenní využívání nechybí.
Když se podíváme dovnitř, abychom zjistili jak vypadá interiér po 60 000 kilometrech, nejsou zde vidět nějaké nenapravitelné škody. Projevuje se výhoda kritizovaných tvrdých plastů. Zásluhou této konstrukční volby si Fabia dlouho drží vzhled nového auta. Všechno čeho se řidič dotýká, volant, pedály, řadící páka, kliky, páčky a tlačítka mohou po dokonalém vyčištění opět vypadat jako nové. Jen je potřeba se smířit s pár rýhami v plastech na prazích a také dveřích ve výši prahů. Sedačky se dají velmi dobře vyčistit, teflonový film, který výrobci používají na čalounění, funguje i po letech. Žádný teflon však nezajistí, aby vůz byl stále cítit jako nový. Tady pomůže profesionální mokré čištění a používání kvalitní voňavé autokosmetiky.
K malému tříválci mne přivedla touha osobně poznat tenhle „tak trochu kontroverzní motor“. Co se pamatuji, za roky co se vyráběl, na něj přišla řeč ke mně pouze dvakrát. Jeden můj známý si před několika lety dal na předchozí model Fabie s tímhle motorem pneumatiky široké 225 mm a vyprávěl mi, že to jede skvěle, ale že mu auto žere skoro 15 litrů. Podruhé se ke mne dostalo vysvětlení zkratky HTP. Asi to znáte, prý to znamená, že to nepojede. Řekl jsem si, že zkusím být objektivní. Byla zima, mráz, a to je přitěžující okolnost pro jakýkoliv motor. Za studena cvrliká dvouventilový rozvod OHC víc než by člověk u benzínu čekal. I když se po zahřátí motor ztišil, pro jistotu jsem později zkontroloval hladinu oleje. Byla v pořádku. Určitá odlišnost od zvuku čtyřválce tu je stále, ale za chvíli jí přestanete vnímat. Na všechno se dá zvyknout. I na to, že váš nově vypadající hatchback má pod kapotou úplně ten nejslabší motor, který se do Fabií montoval.
A montoval se dlouho, takže pro to musí existovat nějaké opodstatnění. Velice brzy jsem ho nalezl. Kroutící moment 108 Nm při 3000 otáčkách je pro jízdu po městě a městských okruzích podle předpisů dostačující. Pokud ho šimráte kolem 2000 otáček, ukazuje palubní počítač spotřebu 5,9 litrů po městě. Tohle jako prodejní argument spolu s nízkými náklady na údržbu, dobrým vzhledem a pořizovací cenou kolem 150.000,- Kč úplně stačí. Vzpomněl jsem také si na svého známého se širokými pneumatikami a s plynem stále na podlaze. Asi mi k jeho rekordu chyběla ta velká kola s širokými pneumatikami. I když jsem se snažil motor prohnánět co to šlo, často na maximu výkonu, to je v nějakých 5 200 otáčkách, vzal si na měřeném úseku o délce 25 km podle počítače 12,6 litrů/100km. Setrvačnou jízdou ustálenou rychlostí 90 km/h si vezme 7,1 a na dálnici ve 130 necelých osm.