Suzuki SX4 má sice image auta pro důchodce, ale oslovit umí velmi široké spektrum zájemců. SX4 je totiž mechanicky jednoduché auto a problémy s ním nejsou. V autobazarech je o ně proto docela zájem. Nejlevnější jsou zlobivé diesely, naopak benzinová šestnáctistovka z posledních ročníků je pořád záležitost za více než 200 000 Kč. Slušná auta s pěknou výbavou stojí okolo 150 tisíc. My jsme si do testu vzali Suzuki SX4 1.6 VVTi z roku výroby 2010 . Auto mělo najeto 94 tisíc kilometrů a prodejce za ní v době testu chtěl 160 tisíc korun. Při nákupu rozhodně trvejte na doložení servisní histrorie. Některé dovozové vozy totiž mohou mít najeto mnohem více, než je deklarováno
Foto: favcars.comNe všichni chtějí SUV. Jsou lidé, kterým stačí kompaktní auto a potřebují občas pohon všech kol, praktičnost a hlavně spolehlivost, levný provoz, jednoduchou techniku a dostupný servis. Suzuki SX4 jim tohle nabídne a stává se z něj mezi ojetinami nesmírně atraktivní zboží. Sice má image auta pro důchodce, ale oslovit umí velmi široké spektrum zájemců. Na našem trhu se bohužel neprodávaly silnější benzinové motory (čtyřválce 1,8 a 2,0 l byly vyhrazeny pro Severní Ameriku, Rusko a některé asijské trhy), ale i tak byla nabídka motorů slušná a nenáročný kupec si určitě vybere. Největší zájem je o benzinovou šestnáctistovku, která má slušných 120 koní a na SX4 stačí. Nejrozšířenější jsou mezi ojetinami právě zážehové motorizace a zároveň je v nabídce i dost čtyřkolek. Naopak verzí s automatickou převodovkou je minimum a u nás se skoro nevyskytují. Pár aut je přestavěno i na LPG. Nejlevnější jsou zlobivé diesely, naopak benzinová šestnáctistovka z posledních ročníků je pořád záležitost za více než 200 000 Kč. Slušná auta s pěknou výbavou stojí okolo 150 tisíc.
Foto: favcars.comPrvní ročníky Suzuki SX4 si ve statistikách spolehlivosti TÜV Report vedly velice dobře. Když vynecháme problémy týkající se vznětových motorů, vlastně si majitelé na nic jiného nestěžovali a značka jiné vážné potíže řešit nemusela. SX4 je totiž mechanicky jednoduché auto a problémy s ním nejsou. Naprostou jistotou jsou v tomto případě vždy klasické zážehové motory. Ať už je to základní patnáctistovka nebo silnější šestnáctistovka, jsou to velice spolehlivé jednotky vyžadující jen základní servis. A po modernizaci, kdy motory dostaly proměnné časování ventilů, mají nejen vyšší výkon, ale i příznivější spotřebu. Ta se sice u čtyřkolky pohybuje okolo 7,5 l/100 km, ale třeba předokolky umí jezdit i za šest. Spolehlivost podpořily i krátké servisní intervaly, které Suzuki na tyto motory a model nastavilo. Benzinové motory musí pro nový olej každý rok nebo 15 000 km a majitelé to vesměs dodržují a dodržovali. Benzinové motory nemají zvýšené nároky na kvalitu paliva a majitel jen nesmí zapomenout na kontrolu ventilových vůlí. Výrobce sice předepisoval interval 30 000 km, ale praxe ukazuje, že ani po 100 000 km nebývají vůle nadlimitní. Jen u nepovedených přestaveb na LPG bude nutné ventilové vůle seřizovat častěji, ale jde to poměrně snadno.
Foto: favcars.comS diesely je to trochu horší. Nejproblémovější je šestnáctistovka od PSA, která karbonuje, rychle v ní degraduje olejová náplň a odchází i turbodmychadlo. Problémy jsou i se vstřikováním. Tenhle motor nechte být. Doporučit nemůžeme ani devatenáctistovku od Fiatu, která měla problémy s regenerací částicového filtru. Naftový dvoulitr, který přišel později, je rovněž od Fiatu a už má vyřešené regenerace filtru pevných částic. Je to spolehlivý motor, ale pořád je potřeba počítat s dieselovými věcmi, takže je otázka, jestli se vyplatí. Do budoucna ty opravy mohou být velmi drahé a spotřebu zázračnou nemá, ve čtyřkolce jezdí běžně za šest litrů na 100 km. Mechanika jinak nezlobí, převodovky jsou solidní (pozor ale na stav spojky u čtyřkolek) a i jednoduchý pohon všech kol s elektromagnetickou spojkou vydrží. Suzuki totiž hnalo majitele pro nový olej v pohonu všech kol hned po prvním roce provozu a pak každé tři roky. Kdyby takovýhle pečlivý servisní plán měla všechna auta na trhu, vlastně bychom u ojetin nemuseli nikdy nic řešit, jen běžnou údržbu.
Foto: favcars.comJediný problém do budoucna může být koroze. Některá auta bývají velice vytěžovaná i na hůře udržovaných cestách, kde se třeba střídavě solí a štěrkuje. Kombinace osekaného laku a soli pak karoserii a podvozek doslova sežere zaživa. Dobře proto auto před koupí prověřte i zespodu, nechte případná poškození opravit a uvažte dodatečnou profesionální ochranu podvozku a dutin proti korozi. Určitě se to z dlouhodobého hlediska vyplatí. Suzuki SX4 sice není žádná designově atraktivní stylovka, ale je to velmi spolehlivý pracant, který je zároveň prostorný a praktický. V lehkém terénu je pak schopnější než kdejaké moderní SUV. Současné ceny ojetin dělají z posledních ročníků SX4 velmi atraktivní zboží. Pokud dostane základní péči a majitel ho nenechá zreznout, vydrží opravdu dlouho. Zachovalé auto se servisní historií si pak bude také velice dobře držet svou hodnotu.