Volkswagen vyrobil 10. října 2022 ve svém portugalském závodě Palmela poslední vůz modelové řady Sharan. Oblíbené MPV s posuvnými bočními dveřmi a variabilním interiérem má na svém kontě více než 1,1 milionu prodaných vozů.
Historie modelu Sharan sahá až do roku 1991. Volkswagen tehdy vytvořil ve spolupráci se značkou Ford všestranný koncept rodinného automobilu kategorie MPV, jehož sériová výroba byla zahájena o čtyři roky později, v září 1995, v nově vybudovaném společném podniku Autoeuropa v portugalském městě Palmela nedaleko Setúbalu. V roce 2010 byla představena druhá generace modelu Sharan, jejíž vývoj i výrobu měl již ve svých rukách výhradně koncern Volkswagen.
Po modernizaci v roce 2015 se počítalo s ukončením výroby v roce 2019, ale velká popularita modelu Sharan vedla k prodloužení produkce o další tři roky. Letos bylo na stole dokonce další pokračování výroby, ale tento plán překazily přetrvávající problémy v dodavatelských řetězcích. Poslední Volkswagen Sharan vyjel z bran závodu Palmela 10. října 2022. Celkem bylo po celém světě dodáno více než 1,1 milionu těchto praktických MPV.
„Volkswagen Sharan si v průběhu bezmála tří desetiletí získal srdce mnoha českých zákazníků, kteří oceňují jeho všestranné vlastnosti od praktičnosti přes komfort a bezpečnost až po variabilitu pětimístného nebo sedmimístného interiéru,“ říká Patrik Fejtek, ředitel divize Volkswagen osobní vozy společnosti Porsche Česká republika. „S Sharanem se proto loučíme s těžkým srdcem.“
Volkswagen Sharan patří i mezi bestsellery v autobazarech. My jsme před časem testovali verzi s dvoulitrovým dieselem, který dábvá u tohoto vozu asi největší smysl. Nabídka benzínových motorů je v českých autobazarech u Sharanu velice omezená a počítá se maximálně v desítkách kusů. Motor 1.4 TSI je na Sharana slabý a u verze s přeplňováním turbem a kompresorem se dají očekávat drahé problémy. Teprve pozdější verze CZDA generace EA211 s jedním turbem, nabízená od července 2015, představuje akceptovatelnou volbu, pokud někdo vozí jen děti a ne šest stokilových chlapů.
Motor 2.0 TSI je silný, ale s vysokým nájezdem bude dost rizikový. Obávali bychom se i o stav standardně dodávaného automatu DSG. Stejně ale plno zájemců odradí reálná spotřeba 10 až 11 litrů na 100 km. Tím spíše dnes, kdy ceny benzínu atakují padesátikorunovou hranici. Benzínový Sharan tak dává smysl jen pro toho, kdo za žádnou cenu nechce diesel a jezdí kratší trasy. S ročním nájezdem přes 20 000 km je logickou volbou právě motor 2.0 TDI. Pozor si ale dejte na stav auta a jeho historii. Auto kupujte pouze od prověřených zdrojů vozy s naprosto jasnou servisní historií a dohledatelným původem. S fyzickou prověrkou vozu vám může pomoci například český startup CarTrax.cz, který provede prohlídku vozidla kdekoliv po České republice a navíc vyčíslí náklady na případné nutné opravy.