Volkswagen Golf GTI je legenda, a jeho pátá generace se zase vrátila mezi pravověrná sportovní auta. Originálních kusů v perfektním stavu a nízkým nájezdem však na trhu ojetin už mnoho není.
Základem mu totiž byla velice slušná platforma sériového Golfu, přičemž pro verzi GTI výrobce provedl vlastně jen pár změn na podvozku. Auto samozřejmě dostalo také lepší brzdy a silnější motor. Klasické “kostičkované” provedení interiéru už je dnes klasika, stejně tak jako dalších pár detailů.
Golf GTI se prodával v pětidveřovém i třídveřovém provedení. Jelikož takový vůz asi nemá primárně sloužit jako rodinné auto, není praktičnost zase až tak podstatná. Velikost kufru neutrpěla, takže i třídveřová varianta se dá používat jako normální auto. Kdo nechce Golf GTI na velké kilometrové nájezdy, asi ani nebude řešit spotřebu paliva a vyšší servisní nároky.
Po kritice odborné veřejnosti se Volkswagen vrátil k dynamicky výraznějšímu zážehovému motoru, a Golf GTI páté generace tak měl vždy motor 2.0 TFSI, tedy turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr s přímým vstřikováním. Základní verze měla vždy výkon 147 kW, tedy 200 koní. Prodávaly se ale i limitované edice se zvýšeným výkonem, například GTI 30 s výkonem 169 kW, na některých trzích dokonce edice GTI 240 s výkonem 176 kW.
Volkswagen sice na konci výroby nasadil modernější verzi motoru generace EA888, ale v bazarech a inzerátech doporučujeme hledat tu starší (EA113), nabízenou do roku 2008. Na první pohled to moc poznat nejde, takže je potřeba hledat výrobní kód motoru. Kód CAWB značí už nový typ, který není dle našich zkušeností nijak extra spolehlivý.
U novějšího motoru totiž často dochází k závadám na pohonu rozvodů, kdy přestane fungovat napínák a opotřebuje se i řetěz. Motory z první série měly také problémy se spotřebou oleje, především kvůli netěsnícím pístním kroužkům, později pak hlavně kvůli tomu, že se kroužky zalepily karbonem a válce se prostě vydřely.
Spotřeba oleje může potkat také starší typ dvoulitru EA113. Příčinou bývají opět karbonem zalepené kroužky. Ale správně udržovaný motor by tak choulostivý být neměl. Starší verze dvoulitru má také ještě řemenové rozvody, respektive hlavní rozvodový řemen, a od něj pak pohon druhé vačky krátkým řetězem. Ačkoliv s tímto řetězem tak velké problémy nejsou, servisy ho doporučují měnit. Interval výměny řemenových rozvodů s vodní pumpou je 180 000 km, doporučujeme to ale zkrátit na 120 000 km.
Volkswagen nastavil variabilní až dvouleté servisní intervaly. Se starším a více jetým GTI určitě měňte olej častěji, ideálně po roce a maximálně 10 000 km, pokud jezdíte méně, ale ostře. Pozor na vhodnou specifikaci oleje. To platí také pro svíčky a další věci. Po letech a kilometrech lze očekávat problémy s přímým vstřikováním, především pak vysokotlakou palivovou pumpou a vstřikovači. Ty se snadno zalepí karbonem. K jejich dobré kondici přispívá aditivované palivo. Volkswagen stejně předepisuje benzín s oktanovým číslem alespoň 98, dlouhodobý provoz na pětadevadesátku nedělá motoru dobře.
V inzerátech narazíte na manuální a také automatické převodovky. Golf GTI V se nabízel s dvouspojkovým automatem DSG. Co je pro ojetinu lepší? Manuál nemusí být sázka na jistotu, protože spojka není u silné předokolky zrovna trvanlivá a mění se také dvouhmotový setrvačník, dohromady klidně za 35 tisíc Kč.
Automat DSG má tady šest rychlostí a systém tzv. mokrých spojek, vyžaduje tedy pravidelné výměny oleje. Každých 60 000 km je hraniční interval, u Golfu GTI to bylo zkráceno na 30 000 km. Problém je, že u automatu odchází mechatronika a výměny (včetně výměny spojek) nejsou jednoduché. Musí se totiž složitě nastavovat, převodovka se navíc kalibruje profesionální diagnostikou. Oprava DSG vyjde klidně na 50 až 70 tisíc korun. Takže čistě z pohledu nákladů je manuál přeci jen asi méně riziková volba.
Protože už Golf páté generace stárne, problémem bude hlavně celkový stav jednotlivých kusů a také bohužel už koroze (hlavně kolem lemů blatníků, prahů a pátých dveří). Najít velmi zachovalý exemplář s kompletní servisní historií a jasným původem bude trochu oříšek, protože soudobé Volkswageny, a obecně koncernová auta, jsou častým cílem podvodníků.
Golf GTI také ve velkém procházel tuningem a jen málo aut zůstalo v naprosto originálním stavu. Originály si ale budou mnohem lépe držet hodnotu pro další prodej. Už se bavíme o autě, které má jistý investiční potenciál. Na cenách hezkých kusů je to vidět. Naopak vytuněná auta v horším celkovém stavu se dají koupit docela levně.