Kdo hledá prémiové SUV, vybírá většinou mezi značkami Audi, BMW, Mercedes nebo Porsche. Někdo možná ještě zvažuje Lexus, Volvo, nicméně německé značky jednoznačně vedou. Tím spíše, když se podíváme na prodeje zánovních vozidel s odpočtem DPH.
Co to je zánovní vůz? Automobilky, importéři i prodejci tak většinou označují vůz do stáří 36 měsíců. Takové vozy bývají mnohdy ještě v záruce a v drtivé většině případů jde zároveň o vozy, které prodejce velmi dobře zdá. Třeba proto, že takové auto prvnímu majiteli prodával, nebo vozidlo provozoval sám. Třeba jako předváděcí nebo referentské. Doložitelná servisní historie a český původ jsou tak u těchto vozidel téměř vždy samozřejmostí.
Úspora i stovky tisíc korun
Nás zajímalo, jak si na poli zánovních vozidel vedou prémiová SUV. Propad jejich cen je totiž v prvních letech provozu skutečně veliký. Kdo uvažuje ekonomicky a nevadí mu, že si musí vybrat z již hotových vozů, tedy že si nemůže vůz sám nakonfigurovat, ten může ušetřit i vyšší stovky tisíc. My jsme se podívali na konkrétní vozidlo u Louda Auto, jednoho z největších prodejců zánovních vozidel v Česku. Vybrali jsme si předváděcí AUDI Q5 S line quattro 40 TDI s výkonem 150 kW a hned se do něj zamilovali.
Chytrý nákup a úspora
Vozidlo je z roku 2022, má najeto pouhé 4 tisíce kilometrů a uvnitř ještě výrazně voní novotou. Kromě všech prémiových atributů, na které jsme u Audi zvyklí, je však největším trumfem tohoto konkrétního vozu jeho cena. Tu prodejce nastavil na 1.666.000,- korun, což představuje slevu oproti novému vozu ve výši 349.000,- korun. U vozidla lze navíc uplatnit ještě odpočet DPH ve výši téměř 290.000,- korun. Firemního zájemce tak tohle auto přijde na opravdu skvělých cca 1.380.000,- korun. Poměr cena/výkon podle nás naprosto fantastický. Tím spíše, když od příštího roku vejde v platnost nový zákon, který nastavuje maximální možnou míru odpočtu u firemních osobních vozidel na částku 420.000,- korun. Kdo chce luxusní prémiové SUV, má tedy ještě pár týdnů čas. „Evidujeme vyšší zájem o nákup zánovních luxusních SUV především ze strany firemní klientely. Důvod je zřejmý – výhodná cena a možnost odpočtu DPH,“ potvrzuje zájem o vyšší kategorii zánovních vozů Robert Imling, ředitel prodeje ojetých vozů Louda Auto+
Audi je prostě Audi
A co samotné vozidlo? Modernizované Audi Q5 asi není potřeba příznivcům značky nijak zvlášť představovat. Špičkově vybavený automobil s precizním zpracováním exteriéru i interiéru, který je navíc perfektně ergonomicky zpracován. Vše je tam, kde to očekáváte, žádné módní výstřelky se nekonají. Dokonce je tady spousta fyzických ovladačů. Hurá. Paket S-line pak dodává exteriéru i interiéru sportovní nádech.
Čtyřválec naprosto postačuje
Čtyřválcový diesel disponuje výkonem o 10 kW vyšším než předchozí generace, což se lehce projevuje i v dynamických schopnostech auta. To je vybaveno mild hybridní technologií pracující s 12V napětím a opírající se o práci startér/generátoru. Při jízdě tento systém reaguje zcela neznatelně a pomáhá při rozjezdech z nízkých rychlostí. To se projevuje i na mírném snížení spotřeby paliva. Při jízdě setrvačností se navíc zapíná tzv. systém „plachtění“, kdy je zcela vyřazen spalovací motor.
Čtyřkolka je ideál
Ačkoliv je Q5 čtyřkolka, nejde o původní systém „quattro“ tedy systém se stálým pohonem všech čtyř kol a diferenciálem Thorsen. Nový systém, nazvaný Quattro Ultra, připojuje zadní kola až v okamžiku, kdy by hrozil prokluz těch předních. Na jízdu v letních i zimních podmínkách je to naprosto ideální řešení.