Typická situace v českém autobazaru – klient má volných 150 tisíc a do poslední koruny je utratí za auto, případně si na něj ještě vezme úvěr. Na první servis vůbec nemyslí a tahle chyba ho pak stojí násobně víc
Trh ojetých vozů poskytuje velmi široké možnosti hlavně lidem, kteří na nové auto nemají. To, že je ojeté auto levnější než nové, však odráží jednu zásadní věc: je to auto použité a některé jeho komponenty podléhající běžnému opotřebení bude třeba opravit nebo měnit. A to samozřejmě stojí peníze.
Právě tyhle první nutné vstupní investice však mohou výhodností nákupu ojetého auta značně zahýbat. Proto je potřeba myslet při výběru auta i na takové věci, kolik stojí servis, kde se nachází, jak je to s dostupností dílů, ale také třeba které součásti jsou na konkrétním autě choulostivější a bývá nutné je měnit častěji. To ale předpokládá, že jste schopni si ojetý vůz řádně zkontrolovat a zjistit jeho reálný technický stav.
Lidé se zpravidla svých aut zbavují přesně v tom momentě, kdy potřebují nějaký větší servis
Martin Foltýn; CarTrax.cz
Předně je potřeba počítat s tím, že skoro nikdo nebude prodávat ojeté auto tehdy, když do něj nasypal velké množství peněz na opravách. Zpravidla se lidé svých aut zbavují přesně v tom momentě, kdy budou nějaký větší servis potřebovat. Nové rozvody? Nové brzdy? Nové pneumatiky? Výměny oleje? To ať si řeší další majitel...
I když koupíte sebespolehlivější auto s motorem vyhlášeným spolehlivostí, nechte si stranou peníze na první servis. Leda by bylo možné opravdu spolehlivě ověřit, že vůz za sebou má třeba pravidelnou plánovanou prohlídku s výměnou oleje. Ale to bývá u starších aut, která už vypadla z oficiálního servisního plánu značkových dílen, dost obtížné.
I u naprosto obyčejných aut levnějších značek mohou částky za opravy opravdu hrozivě naskakovat
David Žídek; TestyOjetin.cz
Samozřejmě jsou výjimky a někteří prodávající vám k autu předloží opravdu důkladně vedenou servisní historii. A to je dobrá vizitka. Realita většiny trhu ale tak veselá není a typická bazarovka vypadá tak, že má v létě sjeté zimáky, opotřebované orezlé brzdy, potrhané gumičky stěračů a na přístrojové desce svítí kontrolka „Servis nyní!“. Ale ani takové auto nemusí být špatné. Pokud má v pořádku dokumentaci a jasnou historii původu, prostě si jen necháte stranou peníze na první servis. Ideální však je, když k vozu dostanete odborný a hlavně nezávislý popis jeho technického stavu. Takovou službu nabízí například společnost CarTrax nebo různí odborní technici, kteří se živí prověřováním ojetých vozidel.
Obvyklá poučka říká, že i obyčejná auta hned po koupi spolknou tak dvacet tisíc korun. To máte čtyři litry oleje, filtry, celková prohlídka, sada rozvodů s vodní pumpou, doplnění chladícího média do klimatizace, nové pneumatiky... A jste v tom opravdu za dvacet tisíc korun. Přidejte si k tomu novou sadu brzd a máte to dalších deset až dvacet tisíc podle typu auta.
Další díl, který bývá potřeba brzy po koupi měnit, je spojka, u mnoha dnešních aut navíc kombinovaná s dvouhmotovým setrvačníkem. Tahle typická bolístka ojetých dieselů vám podle typu auta udělá do rozpočtu díru klidně za třicet až padesát tisíc korun. I mimo oficiální servisní síť a s využitím druhovýrobních dílů z nejnižší cenové hladiny se obvykle spojka s dvouhmotou za méně než dvacet tisíc korun i s prací vyměnit nedá.
Teď si určitě někdo řekne, že si raději koupí automat, kde tyhle náklady odpadají, ale zase přibydou další. Jen výměna oleje v automatické převodovce, což bývá zanedbávaný servisní úkon, stojí okolo 10 000 Kč. A u moderních dvouspojkových převodovek může být nutná větší generálka celé převodovky s výměnou sady spojek. I u malých aut, třeba u Fabie, Rapidu nebo Octavie s převodovku DQ200 (sedmistupňové DSG se suchými spojkami) může stát celý servis téhle převodovky 30, ale klidně i 50 tisíc korun podle rozsahu práce a opotřebení.
Pak jsou tu ale také díly podvozku a tam to může začít naskakovat, až hanba. A to se nemusíme bavit o nějakých luxusních vozech se vzduchovými adaptivními podvozky a natáčecími nápravami vzadu. Příklad za všechny? Třeba taková Octavia, pokud je vybavena adaptivními tlumiči, umí v servisu svým novopečeným majitelům protočit panenky. Zatímco sada obyčejných tlumičů stojí na standardní verzi podvozku do deseti tisíc korun, adaptivní tlumič stojí deset tisíc jeden. A samozřejmě jsou na autě čtyři.
Je vidět, že i u naprosto obyčejných aut mohou ty částky za opravy opravdu hrozivě naskakovat. A to jsme se nedostali do kategorie prémiových vozů luxusních značek, kde vedle dílů připlácíte ještě právě za tu značku. U ojetého auta tak budete spíše hledat nějakého specialistu mimo oficiální servisní síť, který umí nejen díly měnit, ale i opravovat. A to může náklady značně snížit.
Některá prémiová auta se pak na trhu ojetin stávají téměř neprodejná, respektive jim v případě nějaké nutné vysoké investice cena radikálně poklesne. Jeden příklad za všechny jsou výkonné vozy vybavené karbon-keramickými brzdami, jejichž výměna stojí zhruba čtvrt milionu v tom lepším případě, půl milionu v tom horším. Ale pro příklady opravdu vražedných částek náhradních dílů a oprav nemusíte utíkat ke značkám jako Porsche nebo Aston Martin. Stačí zůstat u některých asijských značek.
Svého času se hodně mluvilo o částicových filtrech dieselů na vozy značky Honda. Na SUV CR-V s motorem 2,2 l stál částicový filtr přes 110 000 Kč, ale Honda v tom není sama. Velmi drahé částicové filtry má třeba Mazda, Hyundai a Kia. Někteří výrobci sice majitelům nabízejí výhodnější ceny za výměnu filtru, pokud odevzdáte starý filtr a objednáte si nový, ale když si koupíte ojetinu s poškozeným či zcela vybouraným filtrem, máte smůlu a budete muset koupit filtr za plnou cenu.
Celé to může znít jako zbytečné strašení, ale chceme hlavně upozornit na to, že ojeté auto je sice levnější při koupi, ale rozhodně ne při servisu. Je potřeba s nutnými investicemi počítat a nechat si peníze stranou. Dvacet tisíc na první servis by mělo stačit, ale jak můžete vidět výše, u takové částky to rozhodně nemusí skončit. Před nákupem ojetiny je proto dobré si nechat vůz prověřit a zjistit jeho reálný technický stav. Dva nebo tři tisíce za takovou prohlídku můžou vší peněžence ušetřit i desetitisíce