Zimní počasí nekompromisně nastoupilo, a tak řidiči každé ráno řeší, jak co nejrychleji odstranit námrazu ze skel a vyhřát auto. Nejčastější způsob je ten, že nastartují a škrabkou čistí skla. Je to na pokutu?
Každý rok mají řidiči aut bez nezávislého topení, případně bez vyhřívaného čelního skla, stejný problém. Jak ráno co nejrychleji odmrazit auto, resp. očistit všechna skla. A už desítky let to dělají všichni stejně. Nastartují motor, a zatímco motor běží, čistí auto od ledu a od sněhu. Škodí to ale motoru? Hrozí za nastartovaný motor pokuta? Na internetu se lze velice často setkat s názorem, že za „zbytečně“ nastartovaný motor hrozí pokuta až 2.500,- korun. Pravda to je jenom částečně. Stejně tak jako to, že se motorem, běžícím na volnoběh, studený motor ničí.
Při volnoběhu se v mrazivém počasí motorový ani převodový olej příliš nezahřeje, to je pravda. Ale motor se nijak zvlášť neničí
Martin Foltýn; CarTrax.cz
Je pravda, že zákon o provozu na pozemních komunikacích říká, že: "Řidič nesmí obtěžovat ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích ani jiné osoby zejména nadměrným hlukem, znečišťováním ovzduší, rozstřikováním kaluží, bláta nebo zbytečným ponecháním motoru stojícího vozidla v chodu."
Jak už asi tušíte, klíčové je, zda motor běží opravdu „zbytečně“ či nikoliv. Z našeho pohledu, jestliže je motor puštěn kvůli tomu, aby se zahřál na provozní teplotu a umožnil například zapnutí vyhřívání skel a zrcátek, nejedná se o „zbytečně“ puštěný motor. Jiná situace by pochopitelně byla, kdyby řidič zastavil například před obchodem, nechal puštěný motor a šel si nakoupit. To by potom nastartovaný motor asi zdůvodňoval opravdu obtížně.
Diskutabilní by bylo také například čekání v autě, třeba před nádražím, s puštěným motorem. Ať již kvůli klimatizaci v teplém počasí, nebo topení v počasí studeném. V tomto případě by se skutečně mohlo jednat o „zbytečně“ puštěný motor.
Pozor ale při zimních cestách například do Rakouska, Švýcarska, nebo do Německa. Místní předpisy v horských oblastech totiž mohou zakázat i rozmrazování auta se spuštěným motorem. Například v Rakousku může za porušení takového předpisu hrozit pokuta až 150 euro. Při zaparkování před horským penziónem tak rozhodně doporučujeme ošetřit sklo nemrznoucí směsí, případně přikrýt ho speciální plachtou, aby ranní rozmrazování bylo co nejjednodušší.
No a jak je to s tím ničením motoru při běhu naprázdno? „Při volnoběhu se v mrazivém počasí motorový ani převodový olej příliš nezahřeje, to je pravda. Naopak chladicí kapalina se zahřeje poměrně rychle. Mnohem důležitější je však chování řidiče hned po startu. Nechat běžet moderní motor s olejem se správnou viskozitou na volnoběh mu nijak zásadně neublíží. Naopak, nastartovat a ihned vyrazit na plný plyn, je to, co motoru škodí nejvíce“, říká Martin Foltýn ze společnosti CarTrax, která se zabývá fyzickou kontrolou ojetých vozidel.
Jak řešíte ranní rozmrazování auta vy? Napište nám do diskuze.
Zdroj: Jan Smékal; CarTrax, ADAC