Zvládli jste kontrolu tachometru, prověřili jste počet předchozích majitelů i zemi původu vašeho vysněného ojetého vozu. Ale zvládnete prověřit i jeho skutečný technický stav? Dnes se podíváme na přehřívání motoru.
Když kupujete ojetý vůz, málokdy do puntíku víte, co můžete od takového auta očekávat. Všechny ojeté vozy mají svůj příběh a během vaší první jízdy možná odhalíte pár podivností, které zrovna bude váš nový miláček skrývat. Může jít například o záhadnou kontrolku na přístrojové desce nebo o neobvyklé hučení motoru, které přehlučí jakýkoli playlist ve vašem mobilním telefonu. Je proto nezbytné auto před nákupem prověřit a vyzbrojit se určitými znalostmi. Připravili jsme proto pro vás seriál, ve kterém se dozvíte, které závady u ojetiny hrozí nejčastěji.
Díl č. 1 - Přehřívání motoru
Mezi největší problémy u starších ojetých vozů lze zařadit zejména přehřívání motoru, které je častým a nepříjemným problémem. Dochází k němu, když teplota motoru stoupne nad jeho normální pracovní rozsah, což může poškodit různé součásti motoru a vést až k jeho úplnému selhání. K přehřívání motoru vašeho vozidla může docházet z mnoha důvodů. Příčinou může být například nízká hladina chladicí kapaliny, která brání účinné regulaci teploty motoru, zaseklý termostat nebo opotřebované vodní čerpadlo, které je zodpovědné za cirkulaci chladicí kapaliny.
Kontrola není složitá
Naštěstí kontrola přehřívání motoru před koupí ojetého vozidla není zase tak složitá. Nejjednodušší je absolvovat delší zkušební jízdu a pečlivě sledovat změny teploty a případné problémy po zahřátí motoru. Ať už je příčina jakákoli, přehřívající se motor není něco, co byste měli přehlížet, protože oprava nebo výměna motoru může být velmi nákladná.
Příznaky přehřívání motoru
Relativně dobrou zprávou je, že pokud se vašemu vozu začne přehřívat motor, budete schopni rozpoznat jasné signály. Obvykle se jedná o následující příznaky:
- Stoupající ukazatel teploty nebo výstražná kontrolka
- Pára nebo kouřvycházející z kapoty motoru.
- Rozpálená kapota, které se můžete sotva dotknout.
- Neobvyklý zápach, který se line z motoru, často připomínající sladký nebo chemický zápach.
- Podivné tikající zvukymohou naznačovat, že se nenachází dostatek maziva mezi pohyblivými částmi motoru.
- Snížený výkon motorubrání vašemu vozu držet krok s běžným provozem.
- Stopy po chladicí kapalině v prostoru pod vozidlem mohou rovněž signalizovat přehřátí motoru.
Pokud si během jízdy všimnete některého z těchto signálů, bezpečně zastavte a vypněte motor. Předejdete tak případným škodám (které by mohly vést až k požáru) a začněte problém okamžitě řešit.
V příštím článku se podíváme na možné problémy s převodovkou