Jestliže kupujete ojeté auto – zpozorněte. Odborníci na ojetiny varují hlavně před vozy s chybějícím VIN a také na fiktivní vozy, které mají za cíl nalákat zákazníky do autobazaru, kde jim pak ale prodají něco úplně jiného
Trh s ojetými vozy zažívá nebývalý boom, a není důvod se domnívat, že tomu bude v nejbližších letech jinak. Jenom v České republice se každoročně zobchoduje přibližně 750 tisíc ojetých vozidel, z čehož minimálně polovina z nich se prodá mimo autobazary. Rizika takového obchodu jsou značná a proto je dobré vědět, na co si v případě nákupu ojetiny dát největší pozor. Rady v tomto článku sice nejsou 100% bezpečným návodem jak poznat např. špatné vozidlo nebo podvodný inzerát, ale jedná se alespoň o základní seznam postupů, jak taková rizika co nejvíce eliminovat. Jak tedy při nákupu ojetiny postupovat?
Informace o prodejci – když už máte svůj vůz vybraný, zjistěte si informace o prodejci. Na internetu naleznete celou řadu recenzí a zkušeností zákazníků s konkrétními prodejci v konkrétních situacích. Vždy se snažte nakupovat u obchodníka, který má již nějakou historii a který na vozidlo poskytne garance a záruky. Preferujte obchodníky, kteří vozidlo vlastní. Velká část malých autobazarů totiž prodává vozy tzv. v komisi. Nákup vozu na inzerát od zcela neznámé osoby je totiž tím největším rizikem vůbec.
Fiktivní vozy – u procházení inzerátů si všímejte i dalších detailů. Poměrně často jsou totiž v inzerci uveřejněny fiktivní vozy, tzv. „volavky“. Většinou jde o vozy, které autobazar kdysi skutečně prodával. Po nějakém čase použije stejné fotografie, ale upraví třeba rok výroby, stav tachometru a především cenu. Takové inzeráty ale pouze lákají zájemce k návštěvě bazaru, kde jim je však většinou sděleno, že vůz se právě prodal, nebo byl poškozen při vykládce z kamionu, atd… Zákazníkovi je pak nabídnuto jiné vozidlo, většinou dražší, nebo s vyšším počtem ujetých kilometrů. Fiktivní vůz navíc většinou nemá v inzerátu uvedené VIN, aby jej nebylo možno přesně identifikovat.
Ležáky – takto se říká vozidlům, která se dlouhou dobu, někdy i několik měsíců, neprodala. Prohlížejte si proto důkladně fotografie a hledejte drobnosti, které vám napoví víc o stavu auta a o tom, jestli není v inzerci neobvykle dlouho. Pokud je v letním období vozidlo prezentováno zimní fotografií, je možné, že s vozidlem není něco v pořádku a prodejce jej nemůže prodat. Vozidlo, které je delší dobu odstaveno (mimo provoz), je potencionálním zdrojem technických problémů. Potíže mohou nastat s palivovým systémem, baterií i pneumatikami a brzdami.
Nedostatek fotografií – každý inzerát by měl obsahovat nejméně 10 fotografií, aby bylo možné si alespoň základním způsobem vozidlo prohlédnout. Čím více fotografií, tím lépe. U vozidel, která mají jednu fotografii exteriéru a jednu interiéru, není buď něco v pořádku, nebo to svědčí o totální ignoranci prodávajícího. Od takového vozu proto dejte raději ruce pryč.
Dovoz ze zahraničí – pokud je vozidlo dovezené z ciziny, hrozí hned několik nebezpečí. Nejčastějším problémem je velmi problematická možnost dohledat jeho servisní historii. Pokud se již pro dovezené vozidlo rozhodnete, vyžadujte informace o servisu, informace o odhlášení vozidla a kopie dokladů. V dostupných databázích se také snažte ověřit stav ujetých kilometrů. Budete-li znát VIN, můžete zkusit prověřit servisní historii vozu také v autorizovaných servisech.
Nehavarovaná vozidla – starší vozidlo bez jediného škrábance je značně neobvyklý jev, nikoliv však nereálný. Může se jednat o velmi zachovalý a pečlivě udržovaný kus, nebo vozidlo po rozsáhlých opravách karoserie, či jen po opravě laku jednotlivých dílů. Informace o servisní historii u autorizovaných servisů můžete získat na základě VIN, u nezávislých servisů se je většinou nedozvíte vůbec. Proto je fyzická prohlídka vozidla tím zásadním a nejdůležitějším úkonem.
Servisní knížka – i když je pravda, že většina novějších vozidel nedisponuje papírovou servisní knihou a servisní záznamy jsou evidovány elektronicky, při každé návštěvě servisu obdrží klient tištěný protokol, který by měl být k vozidlu k dispozici. Starší vozidla mají servisní knihu klasickou, papírovou. Je zcela běžné, že vozidla navštěvují autorizovaný servis pouze po určitý čas, nejčastěji po dobu trvání záruky, později přejdou na ekonomičtější variantu, kterou je nezávislý servis. I ten však může provádět záznamy do servisní knihy.
Informace po telefonu – než se vydáte do autobazaru, nebo k jinému prodejci, pokuste se co nejvíce informací o vozidle zjistit po telefonu. Seriózní prodejce nemá problém poskytnout pravdivé a úplné informace po telefonu. Dělejte si poznámky a pak tyto informace konfrontujte se skutečností při osobním setkání.
Další zdroje informací
Když už máte vytipované vozidlo, nebo vozidla, věnujte ještě nějaký čas ověření údajů z nezávislých zdrojů. V České republice fungují servery, které shromažďuji informace o vozidlech, jako např. pátrání policie, finanční závazky, historii ujetých kilometrů, servisní historii a další. U vozidel ze zahraničí využívejte některou z databází dané země. Prověřovat vozidla jinou databází je většinou ztráta peněz i času.
Právní problémy
Ještě před návštěvou autobazaru, nebo prodávajícího, si ověřte následující právní skutečnosti:
- Pokud je skutečným majitelem vozidla leasingová, nebo jiná finanční společnost, musí s prodejem souhlasit i ona a musí dojít k převodu závazků na nového majitele. Jinak hrozí zabavení vozidla a finanční postih. (Toto samozřejmě neplatí, pokud vozidlo prodává tato společnost).
- Pokud je vozidlem ručeno, například za nějaký nebankovní úvěr, může být zabaveno a odevzdáno věřiteli.
- Pokud je vozidlo zahrnuto v soupisu majetku pro exekuci může Vám být zabaveno exekutorem.
- Pokud se jedná o společný majetek manželů, je potřeba k prodeji souhlas obou manželů.
- Pokud je vozidlo předmětem soudního sporu, může být vzato do policejní úschovy až do doby, než bude rozhodnuto o výsledku.
- Pokud je vozidlo součástí dědického řízení, nesmí být bez souhlasu notáře prodáno.
Technický průkaz – vždy trvejte na předložení Technického průkazu a porovnejte v něm uvedené informace s realitou (VIN, barva, pneumatiky, motorizace…). Pozor na duplikáty, mohou zakrývat skutečný počet majitelů. Současně hledejte informace o využití vozidla – autoškola, taxi a podobné. Taková vozidla nemusí být v nejlepší kondici.
Servisní knížka – Nová vozidla ve většině případů nemají klasickou papírovou servisní knížku, servisní úkony se evidují elektronicky. Dokladem o provedené údržbě jsou však pro klienta protokoly, které by měly být k dispozici. U starších vozidel je servisní knížka klasická papírová, kde je veškerý intervalový servis zaznamenaný, minimálně pod dobu záruky vozidla. Veškerý další servis a jeho evidence je čistě na uvážení majitele vozidla.
Majitel vozidla – pokud nejednáte přímo s majitelem vozu, nechte si doložit plnou moc k zastupování při prodeji.
Kontrola VIN – kontrolujte VIN nejen fyzicky na vozidle (viz dále), al i na všech dokumentech (technický průkaz, ORV, zelená karta, pojištění, servisní knížka, faktury atd…).
Pokud jste v dokladech vozidla neshledali žádné nedostatky, nastává ta neméně důležitá část – fyzická prohlídka vozu. Vnější prohlídku vozidla provádějte vždy za dobrých světlených podmínek, ideální je denní světlo. Provádějte ji z blízka i z větší vzdálenosti. Vynikajícím pomocníkem je např. měřič tloušťky laku. Různé odstíny laku na jednotlivých dílech karoserie znamenají, že na vozidle byly z nějakého důvodu provedeny v lepším případě opravy laku, v tom horším případě klempířské práce s následným přelakováním, případně výměna dílů.
Rozdílná tloušťka laku v rámci jednoho dílu odhaluje nerovnosti povrchu vyrovnané tmelem či jinou výplní. Nemusí to být vážný problém, důvodů pro opravy je celá řada, je to však důvod provádět prohlídku o to pečlivěji. Opravu karosérie mohou odhalit i drobnosti jako např. stopy po broušení tmelících hmot pod lakem. Opravou totiž nelze docílit kvality výrobního provedení. Zkoumejte i spáry mezi jednotlivými díly karosérie, měly by být více méně pravidelné. Ovšem nepodléhejme iluzi, že z výroby jsou veškeré díly dokonale slícovány.
Prověřte uchycení jednotlivých karosářských dílů ke skeletu karosérie. Pozor na korozi. Koroze je častým důvodem oprav, zejména u starších a opravovaných vozidel. Koroze se vyskytuje především na exponovaných částech karoserie a podvozkových dílech. Pozor na čerstvě provedený antikorozní nátěr podvozku, může znamenat maskování koroze.
Věnujte pozornost i šroubovým spojům. Jsou-li hlavy šroubů odřené či dokonce deformované, bylo s nimi manipulováno, a může se jednat o opravu nebo výměnu daného či sousedního dílu. Kontrolujte i data výroby dílů, pokud jsou na dílech tyto datumovky vyznačeny. Většinou se jedná o plastové díly, na jiných dílech mohou být datumovky skryté, nebo nejsou vůbec. Tato data by měla souhlasit s udávaným rokem výroby vozidla, případně mohou být starší. Mladší díly znamenají jejich výměnu.
V dalším dílu si řekneme, jak zkontrolovat interiér, podvozek a jak by měla vypadat zkušební jízda