Ceny u čerpacích stanic lámou rekordy. Mnoho řidičů tak přemýšlí, jak snížit spotřebu u svých aut. Jedním ze způsobů je podle některých řidičů vyřazování rychlosti při jízdě z kopce. Funguje to ale vůbec a je to bezpečné?
Je to téma, které se aktuálně řeší snad u každého stolu v českých hospodách. Cena benzínu i nafty atakuje magickou padesátikorunu, a tak se u oroseného piva často řeší, kdo má u svého auta jakou spotřebu. Každý by ji chtěl samozřejmě snížit a ušetřit tak na další půllitr orosené dvanáctky. Některé rady dávají skutečně smysl. Například správně nahustit pneumatiky, sundat ze střechy box na lyže, nebo správně a včas řadit.
Jiná doporučení jsou ale sporná, přitom u mnohých řidičů platí za jakousi mantru. Třeba takové vyřazování rychlosti u manuální převodovky ve chvíli, kdy auto jede z kopce. Dá se tímto způsobem nějaké palivo ušetřit? A je jízda na neutrál vlastně bezpečná? Zastánci tohoto způsobu jízdy tvrdí, že ušetří až litr paliva na 100 kilometrů, odpůrci naopak tvrdí, že bez „kvaltu“ je jízda nebezpečná. Druhým argumentem je pak to, že při zařazení rychlosti si motor řekne o větší porci paliva, takže celková úspora bude nulová. Jak to tedy je?
Pravdou je, že z pohledu bezpečnosti není jízda z kopce bez zařazené rychlosti zrovna ideální způsob, jak jezdit bezpečně. Neřešme teď pozvolné klesání na dálnici. Bavme se například o jízdě z hor. A nemusí to být zrovna Alpy. Stačí sjezd z Ještědu nebo Klínovce a musí být každému jasné, že jet v tomto případě bez zařazené rychlosti je čiré bláznovství. Auto totiž nemůže v takové chvíli brzdit motorem, takže řidič se musí spolehnout pouze na výkon a stav brzdové soustavy. A v tom je právě zakopaný pes.
Soustavným brzděním se totiž nejen nadměrně opotřebovávají brzdové destičky, ale především se výrazným způsobem zahřívají brzdy. Tím pádem se zahřívá i brzdová kapalina, která se, jestliže je ve voze již delší dobu a absorbovala větší množství vzdušné vlhkosti, může začít vařit. Tím se do brzdového systému dostane vzduch a brzdy přestávají fungovat. V krajním případě může auto úplně přestat brzdit a malér je na světě. Minimálně z tohoto důvodu se jízda na neutrál určitě nedá doporučit.
A jak je to s tou úsporou paliva? Ano, řekněme si rovnou, že nějaké to palivo se tímto uspořit skutečně dá. Především u starších motorů s karburátorem. Motor má samozřejmě i při vyřazené rychlosti nějakou spotřebu, většinou kolem jednoho litru na hodinu chodu, ale když bude řidič znát trasu, bude předvídat a nebude mít potřebu po zařazení rychlosti ihned sešlápnout plyn až na podlahu, něco ušetřit může. Chce to ale zařadit rychlost včas, aby se po sjezdu z kopce nemuselo na následující rovince, nebo před zatáčkou, příliš šlapat na plyn.
Máte nějakou zkušenost s jízdou na neutrál? Napište nám do diskuze.