Automatické převodovky jsou čím dál tím častější a také oblíbenější. Nejen v nových autech, ale také v těch ojetých. Je nákup ojetého auto s automatem rizikem? V principu není, ale nesmíte nakupovat bez rozmyslu.
Starší řidiči nedají mnohdy na manuální převodovku dopustit. Dá se to pochopit. Před nějakými třiceti lety nebyly automatické převodovky u aut, která se v té době proháněla po českých silnicích, příliš obvyklé. Navíc z individuálních dovozů ojetin v devadesátých letech se do Česka dostávaly vozy se starými a nemoderními typy automatů. „Pamatuji si na Renault 5, který jsem koupil manželce. Strašně toužila po automatu. Byla to třístupňová převodovka, kterou by ale dnes v autě nechtěl vůbec nikdo,“ říká Martin D., který si někdy v roce 1995 koupil ojetého Renaulta na parkovišti před německým supermarketem.
DSG vyžaduje péči
Dnes je ale situace úplně jiná a i v desetiletých ojetých vozech jsou už moderní automatické převodovky. S ohledem na složení českého vozového parku se čeští zájemci o ojetinu s automatem asi nejčastěji setkají s ústrojím DSG, které najdeme jak ve Škodovkách, tak i Volkswagenech. Je potřeba se takového ústrojí bát? Hospodské debaty jsou plné „zaručených“ informací o tom, že jsou s DSG problémy, ale realita může být diametrálně odlišná. Do hry totiž vstupuje několik faktorů.
Základem je servisní historie
Základem je jasně doložitelná servisní historie ojetého auta. Převodovky DSG jsou dobré, ale vyžadují určitou péči. Měli byste proto chtít od předchozího majitel, resp. prodejce, doložit výměny oleje. Mezi motoristickou veřejností totiž traduje domněnka, že olejová náplň je v DSG „doživotní“. Není. U tzv. mokré spojky by se měl olej měnit po ujetých 60.000 km, a u tzv. suché po maximálně 120 000 km.
Pozor na způsob jízdy
Důležitý je také styl jízdy. To už ale z historie vozu těžko zjistíte. Tak snad jen rada nebrat auta z půjčoven a auta, která jezdila jako taxi. Několikaleté popojíždění v kolonách s nohou na brzdě převodovce příliš nesvědčí. Převodovce neprospívá ani vyřazování na neutrál, stejně tak jako snaha o častou sportovní jízdu u auta, které na to není stavěné. A to i přes skutečnost, že lze u takové převodovky navolit jízdní režim „Sport“. Samostatnou kapitolou jsou pak ranní studené rozjezdy na plný plyn v mrazivém počasí. Bohužel, u firemních aut často nic neobvyklého.
Oprava nebývá levná
Platí to ve všech případech, ale u ojetého auta s automatem obzvláště. Vůz vybírejte tam, kde k němu doloží kompletní servisní historii a k vozu poskytnou také garance a záruky. Někdy je lepší koupit například ojetý Superb s nájezdem 200 tisíc kilometrů, ale doložitelnou servisní historií, než v podstatě stejné auto s polovičním nájezdem, kde však o servisních úkonech nebudete vědět vůbec nic. Oprava automatu totiž není vůbec nic levného.