Že není čtyřkolka jako čtyřkolka, vědí spíše „subaristé“, než majitelé vozů s pohonem 4x4, který se připojuje pouze v případě potřeby. Jako například u vozů Škoda Octavia, nebo Škoda Superb.
Foto: Jan SmékalObliba vozů s pohonem 4x4 stoupá. Primárně u vozidel kategorie SUV, ale ve velké míře také u vozů kategorie kombi. Zákazníci od těchto vozů poptávají především lepší jízdní vlastnosti a bezpečnost. Málokterý z nich však zkoumá, jak který pohon funguje a jestli tedy splní jeho požadavky a očekávání. Jenže právě to, jak který systém funguje, je pro výběr vozidla klíčové. Je totiž velký rozdíl v tom, jestli jednou za rok vyrazíte do Alp na lyže, nebo jestli v podstatě permanentně jezdíte v terénu, který pohon všech kol vyžaduje. A nemusí jít pouze o horské oblasti.
Foto: Jan SmékalPohon 4x4 můžeme velmi zjednodušeně rozdělit na dvě oblasti. Na systémy, které fungují jako čtyřkolka permanentně, tedy kdy jsou neustále poháněna všechna čtyři kola, a systémy, kde je poháněna pouze jedna náprava, v drtivé většině případů ta přední, a zadní se připojí pouze v případě potřeby. Typickým zástupcem první kategorie je například značka Subaru se svým Symmetrical AWD, zástupcem druhého tábora je pak například oblíbený model Škoda Superb ve verzi Scout, který využívá systém Haldex. Oba tyto systémy mají své výhody a nevýhody. V tomto článku se budeme zabývat základními rozdíly mezi těmito dvěma systémy.
Symetrický pohonu 4x4 v Subaru
Systém pohonu všech kol se u Subaru nazývá Symmetrical AWD. Jedná se o stálý systém pohonu, který zajišťuje rovnoměrné rozdělení výkonu na všechna čtyři kola. Systém je navržen tak, aby poskytoval lepší trakci, stabilitu a ovladatelnost za všech jízdních podmínek. Celé tajemství systému spočívá právě ve slově „symmetrical“.
Foto: Jan SmékalNejvětší předností tohoto systému je totiž to, že pohonná jednotka, jejímž základem je motor „boxer“, tedy motor s protiběžnými písty, je ve voze umístěna symetricky v podélné ose vozu. Vzhledem k tomu, že všechna čtyři kola nesou v tomto uspořádání přibližně stejnou hmotnost, je přilnavost pneumatik k vozovce na maximální možné úrovni, čímž je dosaženo vynikajících jízdních vlastností. Tímto řešením se potenciál pohonu všech čtyř kol maximalizuje na nejvyšší možnou úroveň, což řidiči nabízí několik zásadních výhod:
Lepší trakce a stabilita
Systém symetrického pohonu všech kol v Subaru poskytuje mnohem lepší trakci a stabilitu než jiné systémy pohonu všech kol. Výkon je totiž rozdělován rovnoměrně na všechna čtyři kola, což zajišťuje, že vůz si za všech okolností udržuje perfektní přilnavost k vozovce. To se hodí například při rychlých průjezdech zatáčkou na namoklé vozovce, nebo třeba při rozjezdu do kopce na namrzlé silnici.
Vyvážené rozdělení výkonu
Foto: Jan SmékalSystém symetrického pohonu u Subaru zajišťuje vyvážené rozdělování výkonu na všechna čtyři kola, což zaručuje stabilitu a předvídatelnost chování vozu při jízdě na hranici adheze. Díky této vlastnosti je vůz agilnější a citlivější při průjezdu zatáčkami, nebo třeba při jízdě na kluzké vozovce. Jakmile se s permanentní čtyřkolkou naučíte jezdit, budete přesně vědět, co a kdy od ní očekávat. Odpadá tak neznámá v rovnici „kdy, resp. v jaké situaci, se připojí pohon druhé nápravy“.
Vylepšené terénní schopnosti
Systém pohonu všech kol Subaru je navržen tak, aby poskytoval lepší schopnosti i v těžším terénu. Systém symetrického pohonu poskytuje permanentní, a tím tedy i mnohem účinnější, trakci na nerovném povrchu, nebo na povrchu se sníženou adhezí. Bez ohledu na to, zda projíždíte brodem, rozblácenou polní cestou, nebo třeba neprotaženou okreskou zasypanou sněhovou vánicí.
Ale pozor. Stálý pohon 4x4 má i své slabší stránky, o kterých byste před nákupem „čtyřkolky“ měli rozhodně vědět. Tady jsou asi ty největší z nich:
Vyšší spotřeba paliva
Foto: Jan SmékalSystém symetrického pohonu všech kol v Subaru vyžaduje k provozu více paliva než systém pohonu dvou kol. Je to proto, že jsou poháněna všechna čtyři kola, což má přirozeně za následek vyšší spotřebu paliva. My jsme se během týdenního testování modelů Forester a Outback dostali na hodnotu těsně pod 8 litrů benzínu na 100 kilometrů. Tady bude Haldex v Superbu určitě úspornější. Proč? Protože většinu času bude pravděpodobně jezdit pouze s poháněnou přední nápravou.
Vyšší náklady, resp. pořizovací cena
Systém symetrického pohonu u Subaru je dražší než jiné systémy pohonu všech kol, a to kvůli své vyspělé konstrukci a technologii. To se pochopitelně promítne i do koncové ceny vozu. To ale neznamená, že takový vůz musí být celkově dražší, než konkurence s Haldexem. Například základní cena modelu Subaru Outback 2,5i-L ES Active začíná na částce 1.110.000,-Kč, základní cena modelu Škoda Superb Scout s motorem 2,0 TDI pak na částce 1.180.900,-Kč. Ano, Superb má za tuto cenu například již kožené čalounění a další prvky komfortní výbavy, nicméně komu jde primárně o řešení pohonu 4x4, nemusí se výrazně vyšší ceny u Subaru obávat.
Přehled pohonu 4x4 Haldex ve voze Škoda Superb
Foto: Jan SmékalSystém pohonu všech kol ve voze Škoda Superb se nazývá Haldex. Jedná se o elektronicky řízený pohon všech kol, který primárně pohání přední kola a na zadní kola posílá výkon pouze v případě potřeby, resp. ztráty adheze. Tento systém je navržen tak, aby poskytoval nižší spotřebu paliva a lepší přilnavost v situacích s nízkou trakcí. Typicky například při rozjezdech, nebo třeba při jízdě po zasněžené horské silnici. Při běžném provozu se však auto chová jako klasická předokolka. Výhod má takové řešení hned několik:
Nižší spotřeba paliva
Foto: Jan SmékalSystém pohonu všech kol Haldex, například ve voze Škoda Superb, zajišťuje vyšší úsporu paliva ve srovnání se systémy stálého pohonu všech kol. Je to proto, že systém pohání primárně přední kola a na zadní kola posílá výkon pouze v případě potřeby. My jsme se při týdenním testování modelu Škoda Superb Scout 2,0 TDi dostali se spotřebou na hodnotu 6,2 litrů nafty na 100 kilometrů.
Nižší pořizovací náklady (tady ale záleží na konkrétním modelu)
Systém pohonu všech kol Haldex je ve srovnání s jinými systémy pohonu všech kol nákladově efektivnější díky své jednodušší konstrukci a technologii. To by se mělo promítnout i do celkové ceny vozu. Nižší ceny ale zákazníci postřehnou spíše u modelu Octavia, která se také v některých verzích nabízí s řešením 4x4 Haldex, než u manažerského modelu Superb. Nicméně i řešení Haldex má svoje slabší stránky.
Omezené terénní schopnosti
Foto: Jan SmékalSystém pohonu všech kol Haldex není určen pro náročnější terénní podmínky. Jde spíše o pomocníka v nouzi, než o systém, který by z auta udělal offroad. Lehčí terén, jako je třeba mokrá polní cesta, nebo zasněžený kopec k horské chatě, zvládne bez problémů. Nějaké terénní dobrodružství, například v hlubokém sněhu, nebo mazlavém blátu, však od vozidel s tímto řešením nečekejte.
Závěr
Jak symetrický pohon 4x4 v Subaru, tak pohon 4x4 Haldex ve voze Škoda Superb, mají své výhody a nevýhody. Symetrický pohon Subaru poskytuje lepší terénní schopnosti a vyvážené rozdělení výkonu, zatímco systém Haldex Škoda poskytuje lepší spotřebu paliva a měl by být i levnější. Volba mezi těmito dvěma systémy však závisí na konkrétních potřebách a preferencích řidiče. Kdo jezdí častěji v podmínkách, kdy se hodí pohon 4x4, využije spíše řešení od Subaru. Kdo však jednou do roka zavítá na hory a dvakrát v létě potká mokrou šumavskou lesní cestu při výletu na houby, tomu řešení Haldex rozhodně postačí.
Potřebujete u svého vozu pohon 4x4? A preferujete stálý pohon, nebo vám vyhovuje spíše systém, který druhou nápravu připojí pouze v případě, že kola té první ztrácí adhezi? Napište nám do diskuze.