Říká se, že do žen, melounů a aut nevidíš, a právě toho využívají někteří prodejci autobazarů. Zákazníkovi tak často vychválí a nabídnou vůz, který má řadu skrytých vad. Jak se ale orientovat, když stojíte mezi desítkami ojetin a často od sebe rozeznáte sotva tovární značky?
Podle statistik až 60 procent lidí, kteří si za své úspory pořídili auto z autobazaru, záhy zjistí, že prodejci tzv. naletěli a cítí se být podvedeni. Podle expertů, kteří se obchodními praktikami prodejců zabývají, chybují obě strany – jak prodávající, tak i nakupující. Drtivá většina zákazníků totiž autům nerozumí a spoléhá se tak pouze na informace a doporučení od prodejců. Existují dva druhy prodejců. Jedni, co skutečně pracují, jsou pro zákaznicky nastaveni a dobře vám poradí. Druzí, kteří pouze chodí do zaměstnání a v zásadě vám prodají cokoli. Proto je dobré být na nákup připraven.
Než se do bazaru vydáte, odpovězte si na několik základních otázek:
Za prvé, kolik chcete do nákupu auta investovat a jakou částku si můžete dovolit nechat stranou na případné menší opravy,
Za druhé, k jakému účelu budete vozidlo používat. Pokud budete jezdit převážně v městském provozu s ročním nájezdem 7–10 tisíc km, bude pro vás vhodnější benzinové auto. S vyšším ročním nájezdem a cestami mimo město, se pak vyplatí pořídit si diesel, tedy auto na naftový pohon.
Za třetí, nutné je vědět, zda chci auto s manuální nebo automatickou převodovkou. V obou případech pak požádejte prodejce o zkušební jízdu, u automatu v min. délce 30 km v městském provozu, abyste otestovali kvalitu řazení ve všech rychlostních stupních.
A několik rad:
Před každou zkušební jízdou požádejte prodejce o „napíchnutí“ vozidla na diagnostiku. Protokol by měl být čistý, bez závad. Totéž vyžadujte i po zkušební jízdě. Hodnoty by měly být stejné jako před zkušební jízdou.
Vyžádejte si také informace o původu vozidla, Odkud pochází a kolik majitelů ho dosud mělo. Původní servisní knížka je nutnosti. Není-li prodejce schopen odpovědět, lze si prověřit historii vozidla zdarma, nebo za poplatek u různých společností. Ideální je fyzická kontrola vozidla v autoservisu, nebo alespoň mechanikem přímo na místě prodeje.
A závěrem dvě úsměvné:
Pokud bude auto využíváno výhradně ženou, výběr velikosti auta přizpůsobte jejím řidičským schopnostem. S autem se musí občas i zaparkovat. Nepříjemnost při parkování se jmenuje botička nebo lakovna. Botička na automobilu se nedá „zout“ tak snadno jako lodička. Lakovnu zase nezkousne partner.
Blondýnám, jako jsem já, proto doporučuji návštěvu autobazaru s prima sousedem, nejlépe automechanikem.