Ačkoli se kosmetika nepovažuje za mechanické poškození a nemá většinou vliv na funkčnost vozidla, je důležité každou z kosmetických vad ihned profesionálně opravit. V opačném případě hrozí nemalé problémy.
Není oděrka jako oděrka
Vizuální vady se mohou značně lišit co do závažnosti a zahrnují například škrábance, praskliny a jiné známky opotřebení. Běžným typem poškození exteriéru je například poškození laku, které je jednou z prvních věcí, kterých si na vozidle všimnete. Může se zdát, že se jedná o zanedbatelný problém, ale ve skutečnosti byste poškození laku neměli ignorovat hned z několika důvodů:
- Poškozený lak může významně ovlivnit estetický vzhled a snížit hodnotu vozu při dalším prodeji.
- Protože lak slouží jako ochranná vrstva proti vlivům prostředí, může poškození laku vést ke vzniku rzi a koroze, což může způsobit poškození konstrukce a ovlivnit životnost vozu.
- Dokonce i drobná poškození laku se mohou rozrůst, pokud se jim nevěnuje dostatečná pozornost, například v důsledku vlhkosti, teplotních změn a dalších faktorů.
Pozor na poškození interiéru
Další estetickou záležitostí je opotřebení interiéru, což však může pomoci odhalit některé odlišnosti vozu. Pokud například volant, sedadlo řidiče, pedály a převodovka vypadají opotřebovaně, ale stav kilometrů auta je poměrně nízký, měli byste prozkoumat, zda nedošlo k nezákonné manipulaci s tachometrem.
Zkontrolujte osvětlení
Potíže se světly a blinkry je někdy těžké odhalit, pokud se nezačnou mlžit nebo se v nich nehromadí voda. Pokud světla vašeho vozu vypadají jako nová, ale všimnete si některého z uvedených problémů, může to znamenat, že byla v minulosti měněna nebo špatně opravena. Je-li vozidlo po havárii, měli byste vždy vyžadovat originál fakturu ze značkového servisu. Jedině tak budete mít jistotu, že auto bylo opraveno v souladu se standardy dané automobilky.
Vyžádejte si faktury
Velký pozor je také potřeba si dát na amatérsky provedené opravy po havárii. Na první pohled nemusí být nic poznat, ale stačí si vzít zařízení na měření tloušťky laku a hned zjistíte, jestli je pod zářivou metalízou skutečně plech, nebo jenom vrstva tmelu. Stejně tak zkontrolujte, zda jsou například v motorovém prostoru všechny sváry a spoje řádně ošetřeny proti korozi. Tedy především to, zda jsou taková místa pod vrstvou laku. I malá rez pod nějakým šroubem totiž může do budoucna znamenat velké problémy.