Škoda 10 tisíc eur může na moderním vozidle představovat relativně malou opravu nějakého elektronického systému, zatímco na starším voze může jít i o tzv. „totální ekonomickou škodu“. Při nákupu ojetiny je na to potřeba myslet.
„Kolik to má najeto?“ a „Bylo to bourané?“ Dvě nejčastější otázky zájemců o ojeté auto. Zatímco na tu první si už zákazníci zvykli hledat odpověď například u společnosti Cebia, která přes 30 let prověřuje historii ojetých vozidel, na tu druhou mnohdy rezignují a spokojí se se sdělením prodávajícího, že auto bourané nebylo. To se ale může velice často vymstít. Neodborná oprava totiž může změnit jízdní vlastnosti i bezpečnostní standardy vozidla. Nákup ojetého vozu představuje určité riziko a není rozhodně dobré jej podceňovat.
Podle inzerátů není bourané skoro žádné vozidlo
Podle společnosti Cebia totiž podíl osobních ojetých aut, u kterých je v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval v prvních šesti měsících letošního roku 99,24 % a meziročně se mění jen o setiny procentního bodu. Reálný podíl havarovaných aut je však ve skutečnosti výrazně vyšší než 0,76 % nabídky.
60 % desetiletých aut je po havárii
Například v případě pětiletých aut je podle statistik poškozeno zhruba 25 % z nich. „Může se jednat o banální výměnu nárazníku, ale také o větší havárii. V případě desetiletých aut je po havárii už 60 % z nich,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia a pokračuje: „Někteří prodejci však nepovažují například nabouraný nárazník či blatník za havárii, ale za poškození, nicméně ani o takovém poškození klienty často neinformují. Zatajování havárií patří v Česku dlouhodobě mezi nejčastější nekalé praktiky při prodeji ojetých aut.“
Fotografie poškození je základ
Je pochopitelně rozdíl v tom, jestli byla na moderním voze relativně malá nehoda, při které se například poškodila čidla adaptivního tempomatu, nebo jestli se vozidlo při nehodě převrátilo na střechu. „V obou případech mohou náklady na opravu činit klidně totožných 10 tisíc eur. Je proto potřeba pečlivě kontrolovat, co se na vozidle opravovalo a hlavně kde,“ přibližuje Pajer optiku, kterou je potřeba na výši škody nahlížet. „Je důležité, aby si zákazník vozidlo prověřil a v rámci takového prověření měl možnost vidět fotografie případné havárie,“ uzavírá Pajer.
Pozor na "garážové" opravny
Ovšem ani v případě, že zájemce o ojetinu dostane informaci i předchozí havárii vozidla, neměl by polevit v ostražitosti. „Je pochopitelně také velice důležité, kdo auto opravil,“ říká Pajer a vysvětluje: „Všichni určitě chápeme rozdíl mezi značkovým servisem a nějakou garážovou opravnou, která na moderní opravy nemá zkušenosti ani technologie,“ uzavírá Pajer.
Zatajená nehoda u Subaru WRX STi
Své o tom ví zájemce o ojeté ikonické Subaru WRX STi. Asi se shodneme na tom, že když se někdo rozhodne pořídit si starší Subaru WRX STi, tak to nebývá jen tak na nějaké obyčejné ježdění, ale především pro radost. Protože řídit tohle auto je pro zkušené řidiče skutečně požitek.
Stejně to měl i Radek. Našel v inzerci krásné bílé STi, které přesně vyhovovalo jeho představám. Prodával jej přímý majitel přes jeden menší bazar a vypadlo opravdu dobře. Ovšem jen do doby, než si auto prověřil v databázi Cebia. Tam sice zjistil, že auto má český původ, jak tvrdil inzerát, a zároveň má pravidelné záznamy km bez podezření na stočení. Z inzerátu se však nedozvěděl to nejpodstatnější. Tedy to, že vozidlo mělo havárii. Jak ukázal výpis Cebia, auto bylo bourané na levou přední část. Prodejce navíc na Radkův přímý dotaz havárii zatajil (nebo o ní možná nevěděl). Radek ztratil o auto zájem. I když bylo auto opravitelné, tak přeci jen nevěděl, kdo a jak auto opravil. Auto proto raději nekoupil. Při nákupu ojetého vozu jednoznačně platí, že investice několika stokorun do důkladného prověření může v budoucnu ušetřit i stovky tisíc korun.
Odradilo by vás od nákupu ojetého vozu zjištění, že byl vůz v minulosti havarován? A jak velká havárie by to musela být, abyste od koupě upustili? Napište nám do diskuze. A jestli se vám náš článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.