Klimatizace je dnes v autě běžná věc. Tak běžná, že se o ni řidiči v podstatě vůbec nestarají. Problému si tak všimnou až ve chvíli, kdy přestane fungovat. Ale pozor – domácí opravy mohou situaci ještě zhoršit.
Venkovní teploty atakují tropickou třicítku a cestování v autě bez funkční klimatizace tak může být pro posádku velmi nepříjemné. Teplota v rozpáleném voze totiž může dosáhnout klidně až na 50 stupňů, což může mít negativní vliv nejen na pohodlí posádky uvnitř vozidla, ale především na soustředěnost řidiče. V takovém horku pochopitelně klesá jeho pozornost, vzrůstá agresivita, riziko nehody se razantně zvyšuje.
Při nákupu ojetého vozu, především mimo horké letní měsíce, velká část kupujících kontrolu funkčnosti klimatizace podceňuje. Auto koupí například v únoru a v červnu potom zjistí, že klima vůbec nefunguje...
Martin Foltýn; CarTrax
Ve vozech, které jsou vybaveny klimatizací, si venkovních pekelných teplot posádka ani nevšimne. Nastaví si požadovanou teplotu a o víc se nestará. Klimatizace vytvoří ve voze příjemné prostředí, a tak se i v tropických teplotách dá v autě úplně bez problémů pohodlně cestovat. Jenže co dělat v situaci, kdy klimatizace přestane fungovat? Větrák fučí, ale z výdechů se line teplý vzduch a v autě je skoro stejné vedro jako venku. Příčin může být několik, ale nejvíce pravděpodobná je jedna.
Tou nejčastější příčinou je únik chladícího média z okruhu klimatizace. Jde o přirozený jev, žádný okruh není stoprocentně těsný. Některé servisy dokonce udávají, že za ještě přijatelnou hodnotu lze považovat 30% roční únik média z klimatizačního okruhu. Podle Martina Foltýna ze společnosti CarTrax, která se specializuje na fyzické kontroly ojetých vozidel, by se měla funkčnost systému kontrolovat minimálně jednou za dva roky: „Předejde se tak mnohdy náročným opravám při čištění celého systému nebo výměně kompresoru“. Ale ruku na srdce, který řidič toto pravidelně dělá? Na závadu se tak většinou přijde až ve chvíli, kdy klimatizace přestane fungovat. Ale pozor na „babské rady“, které doporučují různé utěsňovací látky.
Při opravě klimatizace cizí chemickou látkou, navíc neschválenou výrobcem, může dojít k závažnému poškození celéhosystému. Chemická reakce s chladícím médiem může zapříčinit znečištění celého systému a následně pak ještě větší problémy, které bude muset řešit odborný servis. Ceny za kompletní čištění klimatizačního okruhu, nebo dokonce výměnu poškozeného kompresoru, však nejsou zrovna nejnižší.
Ani pouhé doplnění média ale problém s nefunkční klimatizací nevyřeší. Je potřeba zjistit, jakým způsobem chladící médium z okruhu uniklo. Jinak se problém může během krátké doby opakovat a může dojít k ještě většímu poškození celého systému.
Servisujete pravidelně klimatizaci v autě, nebo se spoléháte na její „nesmrtelnost“? Napište nám do diskuze.