Koupit si ojeté auto není jen tak. Vybrat si ten správný vůz s sebou přináší řadu starostí. Rozhodnout se pro konkrétní značku a model, motorizaci, typ karoserie či barvu samo o sobě zabere dost času a energie, a mnozí kupující pak opomíjejí prověřit si jeho historii.
Přitom je to téměř to nejdůležitější. Prodělaná havárie nebo stočený tachometr totiž mívají vliv na technický stav vozidla a zejména jeho skutečnou tržní cenu. Vozidla po totálních škodách se totiž často opravují levně i za cenu, že nesplňují požadavky na bezpečný provoz a to, jestli auto najelo 150 000 km, nebo 300 000 km, je také podstatná informace. Stočený tachometr nebo zatajené havárie vám nejen zkazí radost z koupě, ale přijdou vás pěkně draho. Jak se tomu vyhnout? Prověřením historie vozidla.
Stočený tachometr má až třetina ojetých aut, která si lidé prověřují přes společnost Cebia. Ta provozuje systém pro kontrolu historie aut na www.cebia.cz, který obsahuje miliardy záznamů o ojetých autech nejen z České republiky, ale také z Evropy i mimoevropských zemích. Lze se dozvědět, zda auto nebylo havarované, kdy a jak škodu vyčíslila pojišťovna a případně lze i vidět fotografie vozu po havárii. Dále můžete odhalit, zda nemá auto stočený tachometr, kdy bylo ve skutečnosti vyrobeno a pro jakou zemi, jestli není zatížené leasingem či úvěrem, či jak bylo v minulosti nabízené k prodeji. Prověření vozidla online je rychlé, stačí znát jeho VIN.
Stočený tachometr mohou mít auta všech značek i stáří
Tachometry se přitom stáčejí prakticky u všech značek a modelů. Velice časté je stáčení najetých kilometrů u luxusních vozidel, kde vzhledem k vyšší hodnotě vozu dojde k vyššímu navýšení ceny než u průměrného auta. Stáčejí se však i obyčejné vozy, neboť i na nich mohou podvodní prodejci vydělat obrovské sumy během velice krátkého času, které stočení vozu zabere. V průměru se vozidla stáčí o 110 000 km, což jejich cenu navýší o 20 %. Dalších 20 % si pak vyžádají nečekané opravy a údržba vozidla v následujících letech. Celkově sečteno: při průměrném stočení přeplatíte auto o 40 % jeho skutečné ceny. Za auto, jehož reálná cena je řekněme 300 000 Kč, tak zaplatíte zbytečně dalších 120 000 Kč, a navíc si přiděláte hromadu starostí a radost z koupě auta vás rychle přejde. A co teprve, když má auto stočený tachometr ještě o více kilometrů.