Zájemce o ojetý vůz vybízí současné počasí často k úvaze nad nákupem čtyřkolky. Kdo jezdí na hory, nebo bydlí v oblastech, kde takové auto využije, je doporučení k nákupu jednoznačné. Jenže čtyřkolky vyžadují při nákupu více ostražitosti.
Kdo někdy jezdil v zimním počasí, když jsou na silnicích centimetry sněhu, s vozem s náhonem na všechna čtyři kola, většinou už do jiného auta přesednout nechce. Čtyřkolky, ať už se stálým pohonem, nebo ty, u kterých se druhá náprava připojuje až v případě potřeby, jsou v takovém prostředí nejen mnohem bezpečnější a jistější, ale umožní vyjet i tam, kam by se stejné auto, ovšem s náhonem pouze na jednu nápravu, asi nedostalo.
Při výběru ojetého vozu rozhodně doporučujeme vybírat u značkového prodejce, nebo si nechat vůz důkladně prověřit v odborném servisu
Martin Foltýn; CarTrax.cz
Jenže výběr ojetého vozu s pohonem 4x4 je mnohem náročnější, než toho, u kterého je hnaná pouze jedna náprava. Proč? „Takové vozy mají za sebou většinou intenzivní využívání, a proto je potřeba velmi důkladně systém pohonu 4x4 zkontrolovat“, říká Zdeněk Fořt z platformy Autosphere, která na českém trhu nabízí zánovní a prověřené vozy značek Peugeot, Citroën, Opel a DS Automobiles. A hned také vysvětluje proč: „Jestliže například původní majitel neměnil v předepsaných intervalech přední pneumatiky za zadní, mohlo dojít k poškození celého systému. Ten totiž u vozidel s připojitelnou zadní nápravou pracuje, mimo jiné, na principu rozdílu v otáčkách kol. Jakkoliv se to nemusí zdát, i půl centimetru rozdílu v hloubce dezénu může řídící jednotku zmást“.
Jedním z reprezentantů takových vozů je například Peugeot 3008 Hybrid4, což je plug-in hybridní verze oblíbeného SUV, tady navíc ještě s pohonem 4x4. Benzínový motor u tohoto vozu je tak doplněn ještě dvěma elektromotory. Jedním vepředu, druhým vzadu. Celkový systémový výkon je 300 koní a točivý moment pak dosahuje skvělých 520 Nm, což atakuje výkonové hranice sportovních vozů. Model Peugeot 3008 Hybrid4 navíc umožňuje jízdu v režimu 4x4 i v čistě elektrickém režimu, což ocení řidiči například v alpských střediscích, kam je vjezd vozidel se spalovacími motory omezen. Další výhodou tohoto modelu je potom fakt, že ani v situaci, kdy není k dispozici externí dobíjení, nemusí řidič na čistě elektrickou jízdu rezignovat. Baterii lze totiž dobíjet i pomocí benzínového motoru.
Jde o skvělé auto, se skvělou technikou, jenže koupit jej jako ojeté například v neznámém autobazaru, nebo dokonce někde na ulici inzerát, není rozhodně dobrý nápad. „Systém připojování pohonu zadní nápravy funguje trochu jinak v režimu Hybrid, než v režimu 4WD. Tomu odpovídá i tok energie, resp. generování energie do baterií a její využívání“, říká Zdeněk Fořt z programu Autosphere a pokračuje: „Správnou funkci všech systémů tak lze prověřit jen zkušenými odborníky s příslušnou servisní technologií“.
To ostatně potvrzuje i statistika společnosti CarTrax, která se zabývá fyzickou kontrolou ojetých vozidel: „Z našich statistik jednoznačně vyplývá, že zákazníci, kteří zakoupili vůz u značkového prodejce ojetých vozidel, neměli s technickým stavem auta žádný problém. Naopak vozy z individuálních dovozů bez doložené servisní historie vykazují zvýšený počet závad především na podvozku, kdy je zřejmé, že původní majitel vůz vůbec nešetřil, a také právě na systému pohonu 4x4. Třeba právě kvůli zanedbanému servisu“, říká Foltýn, který tak nákup vozu u značkového prodejce jednoznačně doporučuje.
Zdroj: Jan Smékal; Autosphere; CarTrax