Kritériem pro výběr vhodného auta pro seniory byla především příznivá cena, vyšší stavba vozu, nízké servisní a provozní náklady a také rozumný zavazadlový prostor.
Starší lidé mají při výběru nového i ojetého vozu většinou jasnou představu o tom, co by takové auto mělo splňovat. Senioři většinou vůbec netrvají na tom, aby auto mělo dotykový displej, automatickou klimatizaci, asistenční systémy nebo třeba panoramatickou střechu. Podle zástupců prodejců ojetých vozů preferují senioři u ojetin spíše nízké provozní a servisní náklady, jednoduchost ovládání, vyšší stavbu vozu a také cenu, která by neměla přesáhnout 150 tisíc korun.
Aut do 150 tisíc korun je samozřejmě plný internet. Přesto to senioři nemají s výběrem vhodného vozu snadné. Aut s vyšší stavbou, která jsou v dobrém technickém stavu a nebudou mít vysoké servisní ani provozní náklady už totiž v nabídce tolik není. Jaké auto tedy zvolit aby splnilo všechny představy seniorů? Naším tipem na vhodné seniorské auto je nejlevnější plnohodnotné SUV na českém trhu, tedy Dacia Duster. A to nejlépe s pohonem na LPG.
Slušný ojetý Duster se dá aktuálně pořídit za cenu kolem 150 tisíc korun. Dacia je dnes už opravdu solidní auto s dobrou kvalitou zpracování a odpovídajícími jízdními vlastnostmi. Trh ojetin je zásoben dobře a je z čeho vybírat. Poptávka rozhodně není malá a ceny hezkých Dusterů s atraktivní výbavou rozhodně neklesají volným pádem. Vlastně si Dustery cenu drží velice dobře a některé značky by mu to mohly závidět. Stabilitu cen podporuje také až pětiletá tovární záruka.
V nabídce jsou především vozy s pohonem předních kol, ale i čtyřkolek je dostatek a právě pohon všech kol funguje v Dusteru opravdu slušně, je spolehlivý a posouvá možnosti tohoto vozu dál. Duster má totiž i vysokou světlost a zvládne opravdu náročný terén. Automatická převodovka se v nabídce objevila teprve nedávno, jedná se o robotizovanou skříň a koupíte ji jen u předokolky. V bazarech se ale zatím skoro nevyskytuje. Statistiky TÜV Report, které sbírají data ze stanic německých technických kontrol, celkově značce Dacia moc nefandí. Ale servisní praxe od nás ukazuje, že pokud Dacie dostávají pravidelný servis, jsou spolehlivé a řeší se vlastně jen spotřební materiál.
Ačkoli nejčastěji od dealerů a z bazarů odjíždí Dacie Duster s benzinovým motorem či populárním dieselem 1.5 dCi, zájem je také o alternativní pohon LPG. Značka Dacia láká na originální značkovou přestavbu, kterou sice výrobce kryje vlastní zárukou, ale jedná se o dodatečnou úpravu u dealera, nikoli zástavbu přímo z továrny, jako to mají třeba některé Opely. Toto se ale týká Dacii Duster druhé generace. Pro zákazníka z takového řešení pak plyne především výhoda v záruce a servisním zázemí. U modelu Duster se nejprve přestavba nabízela pro atmosférický benzinový motor 1,6 l, ale aktuálně se na trh ojetin dostávají nové Dustery s přeplňovaným litrovým tříválcem a „originální“ přestavbou LPG. Ačkoli někteří odborníci mají ke zvolenému systému výhrady, především co do kvality komponent a celkového odladění, pořád je to akceptovatelná cesta, jak jezdit za korunu na kilometr.
Mezi nesporné výhody Dusteru na plyn patří plnohodnotná benzínová nádrž a opravdu velký akční rádius až 1000 km podle stylu jízdy. Duster má nádrž na plyn 34 l (vystačí na zhruba 400 km, padesátilitrová benzinová s rezervou na 600 km). Díky rozšířené síti plnících stanic na LPG ale není potřeba s tankováním tolik přemýšlet jako třeba u CNG, o zdlouhavém dobíjení elektromobilů ani nemluvě.
Pokud jde o spolehlivost, tříválec s nepřímým vstřikováním, který najdeme i v některých malých Renaultech, předvádí opravdu dobrou službu. Nekarbonuje, nebere olej a potřebuje jen pravidelný servis. Jeho současná litrová verze (starší provedení mělo objem 0,9 l) na tom bude podobně. Měňte olej maximálně po 15 000 km nebo jednom roce a pak vydrží. U LPG pamatujte na pravidelné výměny filtru plynné fáze (nejpozději po 30 000 km) a počítejte s tím, že kolem 100 000 km bude asi potřeba vyměnit plynové vstřikovače. Originální ale stojí v sadě dohromady rozumných 6000 korun. Revizi systému provede Dacia v rámci pravidelných ročních prohlídek ve značkovém servisu.
Zajímavostí přeplňované verze LPG je skutečnost, že nabízí o něco lepší dynamiku než při provozu na benzín. Může za to vysoké oktanové číslo plynu. Naopak starší verze atmosférického motoru 1,6 l jela pocitově na plyn o trochu hůř. Každopádně reálná spotřeba plynu mezi 8 a 9 litry na 100 km znamená náklady na palivo při současných cenách okolo 95 haléřů na kilometr jízdy. Tomu nemůže konkurovat ani elektromobil! Naším doporučením je koupit co nejmladšího Dustera s úplnou servisní historií. Pozor na různé služební vozy třeba po stavebních firmách, které dávají Dusterům zabrat, a na jejichž stavu je to pak opravdu vidět.
Soukromníci se ale o své Dacie většinou dobře starají. Doporučujeme také nechat profesionálně očistit podvozek a následně ho nechat nastříkat dodatečnou antikorozní ochranou. V antikorozní ochraně, ačkoli se to zlepšilo, ještě Dacie trochu pokulhávají. Někde se zkrátka ty osekané výrobní náklady projevit musí.