Někdo tomu říká „sluníčko“, jiný zase „kolotoč“. Jde o oranžovou kontrolku, která neznamená akutní nebezpečí, ale upozorňuje, že nějaké může vzniknout. Když ho podceníte, vznikne velký problém.
Kontrolky na palubní desce mají různé barvy. A nejsou to náhodně vybrané barvy. Zatímco červené kontrolky upozorňují na akutní nebezpečí, při kterém je vhodné zastavit vozidlo a prověřit stav příslušné funkce na voze, oranžové kontrolky upozorňují na to, že něco není v pořádku, ale akutní nebezpečí zatím nehrozí. To ale neznamená, že lze takovou kontrolku přehlížet.
Kontrolka se rozsvítila, ale auto normálně jelo, tak jsem to nechala být. Asi po měsíci se ale začaly při brzdění ozývat šílené zvuky
Markéta D.; Praha
Občas se to ale děje. A velmi často je to u kontrolek, o jejichž významu nemá řidič ani potuchy. Možná jste někdy slyšeli o kontrolce, které se přezdívá „grilované kuře“, případně „vrtulník“, nebo o jiné, která má zase přezdívku „kolotoč“. Zatímco první zmíněná kontrolka signalizuje poruchu v systému řízení motoru, což má vliv na složení emisí, ta druhá upozorňuje na minimální tloušťku brzdového obložení. Ano, s autem se dá normálně a bezpečně jet, ale cesta by měla směřovat do servisu. Kdo to podcení, bude mít velký problém, který jen tak na ulici nevyřeší.
Kontrolka signalizující minimální tloušťku brzdového obložení se totiž rozsvítí poté, co senzory zaznamenají tenký plíšek v brzdových destičkách. Řidič pak může ještě pár stovek kilometrů bezpečně ujet, ale jedna z jeho prvních cest by měla rozhodně směřovat do servisu. Když to neudělá, hrozí mu několikanásobně vyšší servisní náklady. Proč? „Jakmile se i poslední vrstva z brzdových destiček obrousí, dostane se kov na kov a při brzdění se nejen ničí kotouče, ale auto přestává brzdit. V běžném provozu to pak je téměř neřešitelný problém“, říká Martin Foltýn ze společnosti CarTrax, která se specializuje na fyzické kontroly ojetých vozidel.
Při delší jízdě se pak mohou brzdové kotouče zcela zničit, nemluvě o tom, že taková jízda je již za hranicí bezpečnosti. Zatímco kompletní výměna běžných brzdových destiček například na Škodu Octavia může stát do 5 tisíc korun, výměna kotoučů přijde až na dvojnásobek. Uposlechnout oranžovou kontrolku se tedy rozhodně vyplatí.
Znáte význam všech kontrolek, které máte ve svém autě? Napište nám do diskuze.
Zdroj: Jiří Soukup; CarTrax; Markéta D.