Není snad zrádnější překážka na silnicích, než je „černý led“. Obzvláště v současném lednovém počasí, kdy se vystřídají plusové a mínusové teploty během několika hodin, se s tímto nebezpečným úkazem mohou řidiči potkat nejčastěji
Zkušení řidiči se ho právem obávají, nezkušení ho však neprávem podceňují. Řeč není o „obyčejném“ náledí, ale o jevu, kterému se říká „černý led“. Ten překvapí nezkušené řidiče nejčastěji v situaci, kdy celou noc mrzlo, ale ráno, když vyjíždějí do práce, se venkovní teplota pohybuje nad bodem mrazu. Jenže silnice je díky mrazivé noci promrzlá a mlha nebo vzdušná vlhkost na ní vytvoří průhlednou ledovou krustu. Silnice vypadá jako mokrá, jenže mokrá není. Je pokrytá ledem.
Když jsem vjížděl do míst mezi stromy, silnice vypadala jako mokrá. Ale jakmile jsem na to místo najel, bylo to jak na sáňkách
Petr V.; Řidič, Benátky nad Jizerou
Led vytvoří na silnici nebo na chodníku naprosto průhlednou a souvislou ledovou krustu, takže je mnohdy velkým problémem udržet se na nohou i pro chodce. Co ale v takovém případě dělat? Jak zvládnout auto, které se dostalo do smyku? A jak vůbec rozpoznat, kdy je silnice mokrá a kdy může být pokryta ledem?
První nápovědou je rozumné uvažování. Jestliže celou noc mrzlo, je velmi pravděpodobné, že ačkoliv jsou ranní teploty již nad bodem mrazu, promrzlé silnice mohou být zledovatělé. Druhou nápovědou jsou modré patníky, které na většině nebezpečných úseků označují možnost námrazy. Typicky třeba na dálničních mostech, ale můžete je spatřit i v lesních úsecích nebo na silnicích v blízkosti řeky nebo velké vodní plochy.
A jak zvládat auto, které se na takovém zledovatělém úseku dostane do smyku? V první řadě nepanikařit. Sice je obtížné během zlomku vteřiny instinktivně nešlápnout na brzdu nebo nestrhnout volant, ale pro úspěšné zvládnutí auta ve smyku to je klíčové. Důležité je vyšlápnutí spojky (u vozidel s manuální převodovkou) a sundání nohy z plynu. Při přetáčivém smyku je potom potřeba vždy točit volantem v tom směru, kterým „utíká“ zadní část vozu. Jestliže tedy záď vozu ujíždí doprava, volant točit doprava, a naopak. Práce s volantem ale musí být okamžitá a rychlá. Jakmile se auto začne smýkat na druhou stranu, je potřeba volantem opět co nejrychleji reagovat.
Setkali jste se někdy s tzv. „černým“ ledem? Napište nám do diskuze