Z autoškoly běží hned do autobazaru a hledají snížené BMW nebo Volkswagen s širokými koly, vytuněným výfukem a stroboskopy na podvozku. To vše je ale mucholapka pro policii a to asi nikdo nechce.
Mladí řidiči s čerstvým řidičákem by si měli především zažít zdravé návyky defenzivní a bezpečné jízdy. A ty za volantem nějakého velkého SUV se silným motorem skutečně nezískají. Určitě také není dobré hned na úvod kupovat auto se zákeřnými a nepředvídatelnými jízdními vlastnostmi. Zkusme tedy vybrat pět vhodných ojetých aut pro začínající řidiče, která je naučí řídit, budou spolehlivá a také bezpečná. Následujících pět aut rozhodně není vyčerpávající výběr vhodných aut pro začátečníky, ale mohou představovat jakýsi univerzální výběr žádaných vozů podobných vlastností, ale odlišných stylů a charakterů. Pokusili jsme se vypíchnout hlavně spolehlivé a povedené motory a upozornit na rizikové verze, které by třeba někoho mohly zlákat až příliš atraktivní cenou, aby následně zaplakal v servisu u mimořádných oprav.
Fiat 500
Foto: Netcarshow.comFoto: Netcarshow.comTenhle roztomilý hatchback osloví asi především ženy, ale za volantem sportovní verze Abarth se silnou (ale také spolehlivou přeplňovanou čtrnáctistovkou) se nemusí stydět ani muž. Většina ojetin je ale opravdu koncipována svým barevným provedením a výbavou jako "auto pro ženy". Škoda jen velmi malé nabídky ojetých kusů s automatickou převodkou. Ta by atraktivitu tohoto retro auta určitě ještě zvýšila. Z motorů je nejlepší základní osmiventilová dvanáctistovka, která se vlastně v kombinaci s robotizovaným automatem prodává ještě dnes. U Fiatů 500 si dejte pozor na korozi (především na ni trpí auta otlučená z městského provozu), zanedbaný servis a vyhněte se vozům, které sloužily k rozvozu pizzy či v půjčovně. Jinak je ale tenhle Fiat jednoduché, spolehlivé a stále velmi líbivé auto. Rozhodně také nenaplňuje pověsti o nespolehlivosti italských aut a docela dobře si drží cenu. Potěší i velmi široká nabídka různých funkčních a stylových doplňků.
Hyundai i20 (2008-2014)
Foto: Netcarshow.comPrvní generace korejského kompaktního hatchbacku je poměrně přehlížená, protože má tohle auto image "vozu pro důchodce". Ve skutečnosti je to ale spolehlivý a slušný vůz, který začínajícího řidiče rozhodně nezklame. Nejlepší jsou kusy po modernizaci, kterou i20 prodělala v roce 2012. Vylepšeny byly motory, interiér, design a také kvalita zpracování. Nejčastější motorizací je dvanáctistovka, která zejména ve verzi o výkonu 86 koní jede velice pěkně a je hlavně spolehlivá. Krom běžného servisu nic extra nepotřebuje a umí jezdit za méně než 6 litrů na 100 km. Diesely jsou v i20 vzácné, ale jsou to spolehlivé motory. Do budoucna však mohou strašit drahými problémy, takže kupte i20 s benzinovou dvanáctistovkou a máte na celé roky klid. Alternativně lze vzít technicky příbuznou Kiu Rio, která možná mladší řidiče designem a výbavou osloví víc. Spolehlivá je stejně a mohla by být ještě v tovární sedmileté záruce.
Suzuki Swift (2010-2017)
Minulá generace kompaktního Suzuki je opravdu povedené auto a omezená nabídka na trhu ojetin je důkazem, že současní majitelé nemají obvykle moc důvodů se tohoto vozu zbavovat. Spolehlivost je nadprůměrná, auto zatím nerezne a servisní náklady jsou nízké, protože Swift nic mimořádného nepotřebuje. Tedy, pokud má pod kapotou některý z benzinových motorů a ne rizikový diesel, který naopak zlobit uměl. A velmi draze! Swifta určitě kupte s benzinovým motorem. Jednoduchá dvanáctistovka s velmi slušným výkonem 94 koní je pružná a odolná, zajímavá by mohla být i sportovní verze Swift Sport se spolehlivou atmosférickou šestnáctistovkou, která má výkonu dost, aby uspokojila mladého řidiče, ale zároveň nemusí děsit rodiče, protože nemá zbytečně moc výkonu jako některé přeplňované hatchbacky. Zajímavá může být dostupnost Swiftu i s pohonem všech kol, což by mohli ocenit ti, kteří bydlí na horách a potřebují spolehlivé auto na každý den i v zimě v místech, kde se silnice pořádně neudržují.
Škoda Fabia III
Foto: Netcarshow.comČeská stálice sice není žádná stylovka, ale je to spolehlivé auto, které se dá udržet v provozu s rozumnými náklady. Na výběr je dostatek motorizací, ojetin je v inzerátech plno a lze si opravdu vybírat. Skromným povahám bude do města stačit atmosférický tříválec 1.0 MPI, který nemá zvýšené nároky na palivo a servis a vydrží toho opravdu hodně. Pozor jen na stav převodovky, která v některých autech dost trpěla. Lepší volbou je čtyřválec 1.2 TSI, který už dorazil do Fabie III. generace v modernizované verzi s řemenovými rozvody. Je spolehlivý, ale už potřebuje pečlivější servis a hlavně kvalitní palivo. Na ježdění jen po městě se moc nehodí. Dynamicky se ale naopak hodí i na cesty po dálnici a umí jezdit za méně než 6 litrů na 100 km. Kombinovat ho lze i s automatem DSG, ale jeho stav nechte před koupí prověřit odborníka. Případné opravy tohoto automatu mohou být velice drahé. Stejné poučky platí i pro soudobý VW Polo a Seat Ibiza. Polo ale bývá dražší, Ibiza by naopak mohla nabídnout více výbavy za méně peněz. Výhodou Fabie je, že až vás omrzí, velmi rychle a dobře ji zase prodáte.
Peugeot 208
Foto: Netcarshow.comMinulá generace Peugeotu 208 se vyprofilovala jako poměrně spolehlivé auto, které má velice dobrou antikorozní ochranu a odolnou techniku. Někoho možná odradí netradiční ergonomické řešení interiéru, ale to si musí každý vyzkoušet, zda mu bude malý volant vyhovovat. Atmosférického tříválce 1,2 l se není třeba bát, u jeho přeplňované verze už je potřeba ověřit servisní historii a následně tankovat kvalitní benzín s vyšším oktanovým číslem. Rád totiž karbonuje a někteří nešťastníci si už koupili nepřověřené auto z dovozu, které mělo prasklý píst a motor potřeboval generálku za několik desítek tisíc. Diesely Peugeotu jsou velmi spolehlivé, ale v malé 208 jich tolik nebude a především je otázka, jestli se vedle poměrně úsporných benzinových motorů vyplatí. Každopádně si dejte velký pozor na motor 1.6 THP, který se montoval do sportovních verzí GTI. Může být zakarbonovaný, mít vytahaný rozvodový řetěz a další drahé závady. Lepší je verze homologovaná dle normy Euro 6, ale stále je to poměrně rizikový motor. Navíc rychlé provedení GTI se s agresivní geometrií podvozku a trochu nepředvídatelným chováním pro úplného začátečníka moc nehodí.