Češi jsou známí svojí láskou k automobilům. Ale přes to, že průměrné stáří českého vozového parku neustále roste, nevěnují mnozí majitelé stárnoucích vozů pozornost karbonovým usazeninám v motoru nebo o nich dokonce nikdy neslyšeli
Češi jsou známí svojí láskou k automobilům, kterých se jenom neradi vzdávají. Ačkoliv průměrné stáří českého vozového parku neustále roste, nevěnují mnozí majitelé stárnoucích vozů pozornost karbonovým usazeninám v motoru nebo o nich dokonce nikdy neslyšeli. Přitom, pokud se tento problém neřeší, klesá výkon motoru, rostou emise a dokonce může dojít i k závažnějším technickým problémům. Nová generace prémiových paliv Shell umí tento problém spolehlivě vyřešit, aniž by byl potřeba zásah v servisu.
Podle statistik společnosti Cebia dosáhl průměrný věk automobilů v Česku rekordních 16,21 let. V roce 2014 byl průměrný věk vozidel necelých 14 let, což znamená, že za posledních deset let se tento průměr zvýšil o více než dva roky. V souvislosti se současnou ekonomickou situací je pravděpodobné, že se toto číslo bude v blízké budoucnosti spíše ještě zvyšovat. Tento trend lze vysvětlit finanční situací v české společnosti, nástupem elektromobility, rostoucí cenou nových vozidel, ale i dalšími faktory. Za posledních 10 let se celkový počet aut v ČR zvýšil o téměř 1,8 milionu.
Jen polovina českých řidičů ví o karbonových usazeninách
Foto: Shell
Průzkum agentury Median z minulého roku pro společnost Shell[1] ukázal, že jen polovina českých řidičů ví o karbonových usazeninách v motoru. Většině oslovených řidičů sice záleží na tom, aby jim osobní auto sloužilo co nejdéle (86 %) a bylo bezpečné (57 %), ale nedělají pro to dost. Přestože více než 80 % z nich považuje pravidelnou péči o motor za důležitou, téměř polovina respondentů, kteří se svými vozy jezdí pravidelně, nezná pojem karbonové usazeniny. Samotné tankování kvalitního paliva s aditivy považuje za důležité téměř 6 z 10 českých řidičů. Zajímavé přitom je, že podíl lidí, kteří mají “srdečný“ vztah ke svému autu, klesá přímo úměrně s jejich věkem.
Prémiová paliva Shell omlazují motor a pomáhají udržet auto v kondici
Karbonové usazeniny jsou jedním z důvodů, proč výkon motoru při běžném provozu klesá. Tyto usazeniny se ukládají na klíčových částech motoru, což snižuje účinnost spalování, výkon motoru, zvyšuje spotřebu paliva a v neposlední řadě i emise. Motory aut vyrobených v posledních dvou dekádách jsou přitom menší a náchylnější ke vzniku mikroskopického znečištění. Společnost Shell vyvinula a loni na podzim uvedla na trh novou generaci paliv Shell V-Power, která 100% čistí klíčové části motoru, zbavuje ho karbonových usazenin a vrací mu původní výkon. Tento proces začíná již po prvním natankování. Pro maximální výkon a efektivitu motoru je důležité tankovat kvalitní prémiové palivo s čisticím účinkem. Pokud ho není možné brát stále, doporučuje se alespoň jednou za čas natankovat dvě plné nádrže a mezitím udržovat motor čistý pomocí paliv Shell FuelSave.
„I starší motor zanesený usazeninami může dostat druhou šanci a fungovat efektivně a na plný výkon, jako kdyby byl nový. Je však nutné tankovat prémiové palivo, které obsahuje aditiva zabezpečující čištění klíčových částí motoru. Takové palivo zároveň chrání před tvorbou nových usazenin na součástech palivové soustavy, jako jsou sací ventily a vstřikování paliva. Výsledným efektem je omlazení i staršího motoru a navrácení jeho původního výkonu,“ řekla Markéta Jakoubková, která zodpovídá mj. za kvalitu paliv Shell V-Power v Česku, na Slovensku a v dalších pěti evropských zemích.
Test YouTubera Dana Hanuše: Ověřil si, že prémiová paliva Shell fungují
Foto: Shell
Dan Hanuš, známý YouTuber a nadšenec do automobilů, který tvoří online obsah zaměřený na auta, cestování a osobní zážitky, provedl vlastní test, aby zjistil, zda tankování prémiového paliva Shell skutečně dokáže vyčistit starší vstřikovače od karbonových usazenin. Po zakoupení ojetého Volva XC70 zkontroloval stav vstřikovačů, které byly silně zanesené karbonovými usazeninami. Poté začal tankovat výhradně palivo Shell V-Power Diesel a po ujetí přibližně 8 000 km vstřikovače demontoval a znovu zkontroloval. Tentokrát byly čisté. Po provedení svého domácího testu Dan Hanuš potvrdil, že účinek paliva Shell V-Power Diesel je skutečný. Jasný rozdíl mezi znečištěnými a vyčištěnými vstřikovači můžete vidět v tomto videu na YouTube v čase 9:33.
Výsledky výzkumu z Hamburku
Společnost Shell soustřeďuje svoji expertizu v technologických centrech, která se věnují výzkumu a vývoji, po celém světě. Největší z nich se nachází v Hamburku a zabývá se výzkumem a vývojem paliv a maziv pro automobily, průmysl, letectví a lodní technologie. Vývoj paliva a jeho prvků je komplexní proces, na kterém se podílejí stovky specialistů. Jedna etapa vývoje nového paliva trvá přibližně 10 let, z toho samotné testy trvají 5 let. Nová generace paliv Shell, která byla také vyvinuta v technologickém centru v Hamburku, výrazně posouvá základní parametry paliva. V případě paliv Shell V-Power dokáže již po prvním natankování nastartovat proces, který zajistí 100% vyčištění klíčových částí motoru od karbonových usazenin.
[1] Průzkum na reprezentativním vzorku 1 027 českých a 1 007 slovenských respondentů ve věku 18 a více let, kteří jezdí autem a používají internet, provedla agentura MEDIAN SK pro společnost Shell ve dnech 16. – 24. června 2023 prostřednictvím online panelu. Respondenti prošli kvótním výběrem tak, aby byl vzorek reprezentativní pro obyvatele České republiky a Slovenské republiky ve věku 18 a více let v kategoriích pohlaví, věk, vzdělání, kraj a velikost místa bydliště.