Byl to dříve běžný způsob, jak ušetřit nějakou tu kapku benzínu. Při dojíždění na červenou, nebo při jízdě z kopce, se vyřadila rychlost a auto jen tak „plachtilo“. Dnes je však pohled na tento styl „ekojízdy“ výrazně odlišný.
Jeden tvrdí, že to je nebezpečné, jiný zase, že vyřazuje celý život a šetří tak palivo. Jak to tedy je? Má smysl při jízdě z kopce vyřazovat? A je to vůbec bezpečné? Podle někoho může být jízda z kopce zábavná a vzrušující, ale také nebezpečná, pokud se neprovádí správně. Jednou z častých chyb, které se někteří řidiči dopouštějí při jízdě z kopce, je vyřazení rychlosti, resp. zařazení neutrálu. I když se to na první pohled může zdát jako dobrý nápad, ve skutečnosti to může být velmi nebezpečné a měli byste se tomu vyhnout.
Zde je několik důvodů, proč není dobrý nápad vyřazovat rychlost při jízdě z kopce:
Ztráta kontroly nad vozidlem
Při zařazení neutrálu ztrácíte částečně kontrolu nad vozem. Je to proto, že motor již nedodává výkon na kola, což znamená, že nebudete schopni okamžitě zrychlit, nebo zpomalit vůz prostřednictvím motoru, resp. zařazené rychlosti. To může být obzvláště nebezpečné na prudce klesajících silnicích, kde můžete potřebovat náhle zpomalit nebo zastavit.
Žádné brzdění motorem
Když zařadíte neutrál, ztratíte také možnost brzdit motorem. Brzdění motorem je situace, kdy ke zpomalení vozidla používáte motor namísto brzd. To může být užitečné zejména při jízdě z kopce, protože vám může pomoci udržet kontrolu nad vozem a zabránit přehřátí brzd.
Přehřátí brzd
Když vyřadíte rychlost, musíte se při zpomalování vozu spoléhat pouze na brzdy. To může způsobit přehřátí brzd, což může výrazně snížit jejich účinnost a v krajním případě způsobit i jejich selhání. To může být obzvláště nebezpečné při jízdě z kopce, třeba v horských oblastech. Dlouhé sjezdy lákají spořivé řidiče k úspoře pár deci benzínu, ovšem brzdová kapalina i brzdové obložení dostávají při takovém stylu jízdy skutečně zabrat.
Při jízdě z kopce tedy není rozhodně dobré vyřazovat rychlost. Může to vést ke ztrátě kontroly nad vozidlem, nebrzdění motorem, přehřívání brzd a zvýšenému riziku nehody. Místo toho je vhodnější udržovat kontrolu nad vozem a při jízdě z kopce používat brzdění motorem, které pomáhá velice efektivně zpomalit vůz. Pokud řídíte vozidlo s manuální převodovkou, měli byste při jízdě z kopce zařadit nižší rychlostní stupeň, abyste si udrželi kontrolu nad vozidlem a pomohli ho zpomalit. Dodržováním těchto rad můžete přispět k zajištění bezpečné a příjemné jízdy.
Je sice pravda, že vypnutí rychlosti při jízdě z kopce může ušetřit palivo, ale potenciální rizika spojená s tímto postupem značně převyšují možné výhody.
Vyřazujete při dojezdu na křižovatku, nebo při jízdě z kopce rychlost? Napište nám do diskuze.