Totální selhání brzd není zase tak časté, ale třeba řidiči, kteří sjíždějí ikonický Grossglockner budou vědět o čem je řeč. Přehřátá brzdová kapalina a skoro nulový účinek brzd tam bývá na denním pořádku
Jakkoliv je to obtížné, v případě selhání brzd je nezbytné zachovat především chladnou hlavu. Panika a neuvážené jednání by totiž mohlo skončit fatální havárií. Samozřejmě je rozdíl, jestli brzdy selžou při jízdě po rovině, do kopce nebo v tom nejhorším a nejčastějším případě při jízdě z kopce. V každém případě by měl ale řidič udělat tyto tři kroky:
Brzdná síla motoru
Jakmile zjistíte, že brzdy nefungují tak, jak by měly, pokuste se okamžitě zařadit nižší rychlostní stupeň. Obzvláště důležité to je v případě, kdy jedete z kopce. V takovém případě se totiž počítá každá sekunda. Rozhodně nevyřazujte rychlost ani nestůjte na spojce. Nebojte se, že se motor vytočí do mnohem vyšších otáček, důležité je, že auto začne zpomalovat.
Ruční brzda
Spolu s podřazováním je vhodné použít ruční brzdu. Ten, kdo má klasickou manuální s pákou mezi sedadly, má výhodu oproti elektronickým brzdám. Páku pomalu přitahujte, abyste rychlým přibrzděním zadních kol nezpůsobili smyk nebo poškození brzdy. Ten, kdo má v autě elektronickou ruční brzdu by jí měl použít také. Je ale potřeba počítat s rychlejším a razantnějším nástupem brzdného účinku a možnou směrovou nestabilitou vozu.
Upozornění na nebezpečí
V krizové situaci je rozhodně vhodné zapnout výstražné blinkry, troubit a blikat světly. Upozorníte tak ostatní účastníky silničního provozu na to, že něco není v pořádku. Určitě nepochopí, že vám selhaly brzdy, ale zbystří svoji pozornost a budou pravděpodobně rychleji reagovat, kdyby vám například měli uhnout z cesty.
Řidiči kamiónů to znají, řidiči osobních aut moc ne, ale v táhlých klesáních bývají často tzv. únikové zóny. Je to v podstatě uměle vybudovaný protisvah, velmi často se štěrkovým podložím, do kterého je možno v případě selhání brzd najet. Kombinace prudkého protisvahu a štěrkového podloží potom auto bezpečně zastaví. Jestliže není taková zóna k dispozici a všechny pokusy o zastavení vozu selhaly, je potřeba hledat místo, kam lze vůz strhnout. Takovým místem může být třeba nepříliš hluboký příkop nebo boční cesta do pole. V nouzi nejvyšší pak nezbyde než se pokusit zastavit auto boční třením například o svodidla, zeď, skálu, nebo třeba vyšší obrubník.