Zastavit auto v případě selhání brzd je oříšek, ale zvládnout se to dá

Foto: Jiří Soukup

Totální selhání brzd není zase tak časté, ale třeba řidiči, kteří sjíždějí ikonický Grossglockner budou vědět o čem je řeč. Přehřátá brzdová kapalina a skoro nulový účinek brzd tam bývá na denním pořádku


Jakkoliv je to obtížné, v případě selhání brzd je nezbytné zachovat především chladnou hlavu. Panika a neuvážené jednání by totiž mohlo skončit fatální havárií. Samozřejmě je rozdíl, jestli brzdy selžou při jízdě po rovině, do kopce nebo v tom nejhorším a nejčastějším případě při jízdě z kopce. V každém případě by měl ale řidič udělat tyto tři kroky:

Brzdná síla motoru

Jakmile zjistíte, že brzdy nefungují tak, jak by měly, pokuste se okamžitě zařadit nižší rychlostní stupeň. Obzvláště důležité to je v případě, kdy jedete z kopce. V takovém případě se totiž počítá každá sekunda. Rozhodně nevyřazujte rychlost ani nestůjte na spojce. Nebojte se, že se motor vytočí do mnohem vyšších otáček, důležité je, že auto začne zpomalovat.

Zahřívat studený motor na místě nemusí být vždy špatně. Ale jen u některých aut

Ruční brzda

Spolu s podřazováním je vhodné použít ruční brzdu. Ten, kdo má klasickou manuální s pákou mezi sedadly, má výhodu oproti elektronickým brzdám. Páku pomalu přitahujte, abyste rychlým přibrzděním zadních kol nezpůsobili smyk nebo poškození brzdy. Ten, kdo má v autě elektronickou ruční brzdu by jí měl použít také. Je ale potřeba počítat s rychlejším a razantnějším nástupem brzdného účinku a možnou směrovou nestabilitou vozu.

Upozornění na nebezpečí

V krizové situaci je rozhodně vhodné zapnout výstražné blinkry, troubit a blikat světly. Upozorníte tak ostatní účastníky silničního provozu na to, že něco není v pořádku. Určitě nepochopí, že vám selhaly brzdy, ale zbystří svoji pozornost a budou pravděpodobně rychleji reagovat, kdyby vám například měli uhnout z cesty.

Řidiči kamiónů to znají, řidiči osobních aut moc ne, ale v táhlých klesáních bývají často tzv. únikové zóny. Je to v podstatě uměle vybudovaný protisvah, velmi často se štěrkovým podložím, do kterého je možno v případě selhání brzd najet. Kombinace prudkého protisvahu a štěrkového podloží potom auto bezpečně zastaví. Jestliže není taková zóna k dispozici a všechny pokusy o zastavení vozu selhaly, je potřeba hledat místo, kam lze vůz strhnout. Takovým místem může být třeba nepříliš hluboký příkop nebo boční cesta do pole. V nouzi nejvyšší pak nezbyde než se pokusit zastavit auto boční třením například o svodidla, zeď, skálu, nebo třeba vyšší obrubník.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.