Historie BMW M5 se píše již 40 let

BMW M5 první generace
Foto: BMW

BMW M5 je již 40 let ztělesněním vysokovýkonného manažerského sedanu. Letos přichází na trh již sedmá generace této manažerské automobilové modly.


Od roku 1984 se BMW M5 etablovalo jako klasický zástupce vysokovýkonných sedanů. Jednotlivé generace BMW M5 měly vždy čistokrevné závodní geny a dosahovaly působivých výkonů na závodním okruhu i na silnici. Nové BMW M5 představuje sedmou generaci nejvýkonnější verze BMW řady 5. A stejně jako předchozí generace, i tento nový model slibuje pokračování v úspěchu společnosti BMW M GmbH ve výrobě výrazných sportovních vozů, které lze navíc používat i v každodenním životě. Připomeňme si šest předchozích generací BMW M5.

1984: BMW M5 (E28S)

Již v roce 1979 představila společnost BMW Motorsport GmbH model M535i, mimořádně sportovní verzi tehdejšího BMW řady 5 (E12). V roce 1984 následoval další model M535i postavený na základě druhé generace BMW řady 5 – E28. Na podzim téhož roku se objevila první generace BMW M5 (E28S). Poháněl ji slavný čtyřventilový řadový šestiválec se zdvihovým objemem 3,5 litru a výkonem 210 kW (286 k), který se osvědčil i v závodech a poháněl také supersportovní BMW M1. Motor vybavený šesti samostatnými škrticími klapkami dokázal první BMW M5 zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhých 6,5 s a umožnil mu dosahovat maximální rychlosti 245 km/h. První BMW M5 díky tomu bylo nejrychlejším sériově vyráběným čtyřdveřovým sedanem v historii.

1988: BMW M5 (E34S a E34/5S)

Při uvedení druhé generace modelu M5 (E34S) v roce 1988 BMW Motorsport GmbH zvýšilo jeho výkon. Řadový šestiválec se zdvihovým objemem zvýšeným na 3,6 litru dosahoval výkonu 232 kW (315 k), což stačilo k tomu, aby M5 poprvé dosáhla rychlosti 250 km/h. Modernizace tohoto vozu v roce 1992 (známá jako E34/5S) přinesla zvýšení zdvihového objemu na 3,8 litru a výkonu na 250 kW (340 k). Od roku 1992 bylo BMW řady 5 k dispozici také ve verzi Touring, jejíž vzácnost (vyrobeno bylo jen necelých 900 kusů) z ní udělala vysoce ceněnou klasiku.

1998: BMW M5 (E39S)

Sportovní dceřiná společnost BMW AG, přejmenovaná v roce 1993 na BMW M GmbH, zůstala věrná své tradici i u třetí generace modelu M5, představené v roce 1998. BMW M5 E39S sdílelo všechny stylistické charakteristiky svých předchůdců. Pod kapotou této nové generace se však nacházel pětilitrový čtyřventilový motor V8, který prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky dodával na zadní kola výkon 294 kW (400 k) a točivý moment 500 Nm. Maximální rychlost třetí generace BMW M5, které zrychlovalo z 0 na 100 km/h za 5,3 sekundy, byla opět elektronicky omezena na 250 km/h.

2005: BMW M5 (E60/E61)

U čtvrté generace BMW M5 (E60) vsadila společnost M GmbH na nově vyvinutý vysokootáčkový motor V10 o objemu pěti litrů, který svojí koncepcí připomínal jednotku z formule 1 (FW27). Dosahoval výkonu 373 kW (507 k) při mimořádných 7750 otáčkách za minutu. Tento čtyřventilový motor zrychloval čtvrtou generaci BMW M5 z 0 na 100 km/h za pouhých 4,7 sekundy. Poprvé mohli řidiči BMW M5 díky volitelnému paketu M Driverʼs deaktivovat omezovač rychlosti, což vozu umožnilo dosáhnout maximální rychlosti 305 km/h. Dalším novým prvkem byla M sekvenční automatická převodovka (SMG) se sedmi převody a funkcí Launch Control, maximalizující zrychlení z místa. Tato generace BMW M5 byla od roku 2007 k dispozici také ve verzi Touring (E61).

2011: BMW M5 (F10M)

Pátá generace BMW M5 (F10M) přišla na scénu v roce 2011. Jako náhradu za motor V10 dostala 4,4litrový osmiválec přeplňovaný dvojicí turbodmychadel, který BMW M5 pomohl dosahovat zcela nové úrovně dynamiky. Nové BMW M5 nyní disponovalo téměř dvojnásobným výkonem (412 kW/560 k) oproti původnímu BMW M5. Jeho maximální točivý moment 680 Nm byl rovněž dvojnásobný oproti modelu E28S (340 Nm). Technologie M TwinPower Turbo umožnila nejnovějšímu BMW M5 se sedmistupňovou M dvouspojkovou převodovkou zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhé 4,3 sekundy a dosáhnout maximální rychlosti 315 km/h. Zlepšování pokračovalo i v roce 2013 díky paketu M5 Competition, který navýšil výkon na 423 kW (575 k). V roce 2014 přišla na trh speciální edice „30 Jahre M5“ (30 let M5), omezená na 300 kusů, s výkonem 441 kW (600 k), která vzdávala hold původnímu BMW M5 E28S. V roce 2016 byl zahájen prodej stejné speciální edice „M5 Competition Edition“ omezené na 200 kusů, rovněž s výkonem 441 kW (600 k).

2017: BMW M5 (F90)

BMW M5 (F90) je další kapitolou úspěšného příběhu společnosti BMW M GmbH, který je založen na zdánlivě jednoduchém receptu: dokonalá kombinace bezkonkurenčně sportovních vlastností a mimořádné praktičnosti. Stále používala motor V8, ale poprvé ve spojení s pohonem všech kol M xDrive, který umožnil efektivnější přenos jím produkovaného výkonu 441 kW (600 k) a točivého momentu 750 Nm. Vůz dokázal zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,4 s a dosahoval maximální elektronicky omezené rychlosti 250 km/h. Později byla do nabídky zařazena verze Competition s výkonem 460 kW (625 k), která zvýšila maximální rychlost na nejméně 305 km/h a zkrátila čas zrychlení z 0 na 100 km/h na 3,3 s. Vrcholná verze CS, jež dosahovala výkonu 467 kW (635 k), dokázala ve stejné disciplíně zkrátit čas na pouhé 3 sekundy.

2024: BMW M5 (G90/G99)

V roce 2024 zahajuje BMW M5 novou éru. Legendární vysokovýkonný sedan, který má za sebou 40 let úspěšné historie, vstupuje do své sedmé generace. Tento manažerský model od BMW M GmbH je poprvé vybaven pohonným systémem M HYBRID, který novému BMW M5 poskytuje výkon 535 kW (727 k) a točivý moment 1000 Nm. Spalovací motor je vybaven nejmodernější technologií M TwinPower Turbo, kříženým sběrným výfukovým potrubím a zdokonaleným systémem separace oleje. Dosahuje výkonu až 430 kW (585 k) a točivého momentu 750 Nm. Maximální výkon elektromotoru činí 145 kW (197 k). Jeho jmenovitý točivý moment je 280 Nm, ale redukovaný převod zvyšuje efektivní točivý moment na vstupu převodovky až na 450 Nm. Nové BMW M5 se již začalo vyrábět v továrně v Dingolfingu.

Měsíc po BMW M5 Sedan bude touto technologií vybaveno i nové BMW M5 Touring, které se do rodiny BMW M vrací po prozatím posledním modelu uvedeném na trh v roce 2007. Tím se završí 40letá historie BMW M GmbH v oblasti vysokovýkonných manažerských sedanů.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.