Škodovky mohly mít motor vpředu a pohon předních kol. Nakonec zůstalo u staré koncepce, ale i tak se jednalo o velice úspěšné socialistické automobily.
Modely Škoda 105 a 120, které byly vyráběny v letech 1976 až 1990, se staly neodmyslitelnou součástí automobilové historie Československa. Tyto vozy, často označované jednoduše jako „stopětky“ a "stodvacítky", tak zanechaly nezapomenutelnou stopu nejen na domácích silnicích, ale také na těch zahraničních.
Počátky a technický vývoj
Projekt nové řady vozů navazující na modely Škoda 100/110 začal v 70. letech. Původně bylo plánováno, že nové modely budou mít motor umístěný vpředu, což by znamenalo zásadní technický posun. Nakonec se však automobilka rozhodla zachovat osvědčenou koncepci s motorem vzadu, což bylo v té době nejen technologicky jednodušší, ale také levnější na výrobu.
Jednoduchá konstrukce slavila úspěch
Výroba modelů Škoda 105 a 120 byla zahájena v roce 1976. Tyto vozy se vyznačovaly relativně jednoduchou konstrukcí, což usnadňovalo jejich údržbu a opravy. Škoda 105 měla motor o objemu 1,0 litru, zatímco model 120 disponoval silnějším motorem o objemu 1,174 litru. Oba modely byly k dispozici v několika verzích. Špičku představoval v roce 1976 model 120 LS. Na první pohled šlo tuto výbavu poznat podle čtveřice kruhových předních světel.
Luxus z Vrchlabí
Ve Vrchlabí se ještě v tom roce však už začala vyrábět Škoda 120 GLS. Měla to být v tu dobu nejluxusnější verze, kterou šlo snadno rozpoznat podle přední masky z leštěného plechu (pozor, nebyl to chrom), které se přezdívalo „dřez na nádobí“. Pod zadní kapotou byl čtyřválec o výkonu 58 koní, který poháněl zadní kola.
Výbava a ceny
Základní verze Škoda 105 S byla poměrně spartánská: neměla stahovací zadní okna, sklon předních sedaček nebylo možné seřídit a místo dveřních madel byla kožená poutka. Na druhou stranu, luxusnější verze 105 L zahrnovala dvoupolohové nastavení světlometů, ozdobné lišty a možnost seřízení sklonu předních opěradel až do lůžkové úpravy. Model 120 GLS byl v 80. letech velmi žádaný a nedostatkový. Obsahoval například čtveřici světlometů, opěrky hlavy a silnější motor.
Stála 23 platů
Cenově byly vozy přístupné širší veřejnosti, což z nich činilo oblíbený dopravní prostředek. Přestože byly zastaralé již při uvedení na trh, jejich cenová dostupnost a jednoduchost oprav z nich udělaly populární volbu pro mnoho československých rodin. Ono ostatně stejně moc jiných voleb nebylo. V roce 1977 stála Škoda 105 S 56.000,- Kčs, což v té době představovalo skoro 23 průměrných platů.
Výroba a popularita
Celkem bylo vyrobeno přes 2 miliony kusů těchto vozů, což svědčí o jejich obrovské popularitě. V 80. letech se dokonce staly běžnou součástí československých silnic, a i dnes můžeme na vesnicích potkat několik dobře udržovaných exemplářů. Naopak v městských oblastech se jedná o raritu, což se odráží i v rostoucí ceně zachovalých vozů na trhu s veterány
Zajímavosti
Zajímavostí je, že výroba těchto vozů pokračovala i po nástupu modernějšího modelu Škoda Favorit, který se začal prodávat v roce 1988. To ukazuje, jak hluboko byly modely 105/120 zakořeněny v československé automobilové kultuře. Navíc, díky závodní verzi Škoda 130 LR, si automobilka v 80. letech získala uznání i na poli rallye.