Historie modelu Škoda 105/120: Ikona československých silnic za 23 platů

Škoda 120 LS
Foto: ŠKODA Auto

Škodovky mohly mít motor vpředu a pohon předních kol. Nakonec zůstalo u staré koncepce, ale i tak se jednalo o velice úspěšné socialistické automobily.


Modely Škoda 105 a 120, které byly vyráběny v letech 1976 až 1990, se staly neodmyslitelnou součástí automobilové historie Československa. Tyto vozy, často označované jednoduše jako „stopětky“ a "stodvacítky", tak zanechaly nezapomenutelnou stopu nejen na domácích silnicích, ale také na těch zahraničních.

Počátky a technický vývoj

Projekt nové řady vozů navazující na modely Škoda 100/110 začal v 70. letech. Původně bylo plánováno, že nové modely budou mít motor umístěný vpředu, což by znamenalo zásadní technický posun. Nakonec se však automobilka rozhodla zachovat osvědčenou koncepci s motorem vzadu, což bylo v té době nejen technologicky jednodušší, ale také levnější na výrobu.

Jednoduchá konstrukce slavila úspěch

Výroba modelů Škoda 105 a 120 byla zahájena v roce 1976. Tyto vozy se vyznačovaly relativně jednoduchou konstrukcí, což usnadňovalo jejich údržbu a opravy. Škoda 105 měla motor o objemu 1,0 litru, zatímco model 120 disponoval silnějším motorem o objemu 1,174 litru. Oba modely byly k dispozici v několika verzích. Špičku představoval v roce 1976 model 120 LS. Na první pohled šlo tuto výbavu poznat podle čtveřice kruhových předních světel.

Luxus z Vrchlabí

Ve Vrchlabí se ještě v tom roce však už začala vyrábět Škoda 120 GLS. Měla to být v tu dobu nejluxusnější verze, kterou šlo snadno rozpoznat podle přední masky z leštěného plechu (pozor, nebyl to chrom), které se přezdívalo „dřez na nádobí“. Pod zadní kapotou byl čtyřválec o výkonu 58 koní, který poháněl zadní kola.

Výbava a ceny

Základní verze Škoda 105 S byla poměrně spartánská: neměla stahovací zadní okna, sklon předních sedaček nebylo možné seřídit a místo dveřních madel byla kožená poutka. Na druhou stranu, luxusnější verze 105 L zahrnovala dvoupolohové nastavení světlometů, ozdobné lišty a možnost seřízení sklonu předních opěradel až do lůžkové úpravy. Model 120 GLS byl v 80. letech velmi žádaný a nedostatkový. Obsahoval například čtveřici světlometů, opěrky hlavy a silnější motor​.

Stála 23 platů

Cenově byly vozy přístupné širší veřejnosti, což z nich činilo oblíbený dopravní prostředek. Přestože byly zastaralé již při uvedení na trh, jejich cenová dostupnost a jednoduchost oprav z nich udělaly populární volbu pro mnoho československých rodin. Ono ostatně stejně moc jiných voleb nebylo. V roce 1977 stála Škoda 105 S 56.000,- Kčs, což v té době představovalo skoro 23 průměrných platů.

Výroba a popularita

Celkem bylo vyrobeno přes 2 miliony kusů těchto vozů, což svědčí o jejich obrovské popularitě. V 80. letech se dokonce staly běžnou součástí československých silnic, a i dnes můžeme na vesnicích potkat několik dobře udržovaných exemplářů. Naopak v městských oblastech se jedná o raritu, což se odráží i v rostoucí ceně zachovalých vozů na trhu s veterány​

Zajímavosti

Zajímavostí je, že výroba těchto vozů pokračovala i po nástupu modernějšího modelu Škoda Favorit, který se začal prodávat v roce 1988. To ukazuje, jak hluboko byly modely 105/120 zakořeněny v československé automobilové kultuře. Navíc, díky závodní verzi Škoda 130 LR, si automobilka v 80. letech získala uznání i na poli rallye​.

 

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.