Latvija – Do Československa se dostalo jenom pár kusů. Většinou jako vojenské sanitky

Latvija
Foto: FavCars

Sovětská automobilová průmyslová éra před rokem 1989 přinesla mnoho zajímavých vozidel. Například RAF-2203 Latvija. U nás moc k vidění nebyly, dovezlo se jich necelých 300 kusů.


RAF-2203 Latvija byl mikrobus vyráběný v tehdejším Sovětském svazu. Produkovala ho automobilka Rigas Autobusu Fabrika v Rize a pár kusů se dostalo i do tehdejšího Československa. Samotná továrna sice vznikla v roce 1949, ale až roku 1954 po fúzích a přejmenováních dostala do názvu zkratku RAF vycházející ze slov Rigas Autobusu Fabrika, tedy Rižská továrna autobusů. O rok později podnik vyprodukoval první mikrobus RAF-251. Dodávka, vyráběná v Lotyšsku, nejenže sloužila jako běžný nákladní vůz, ale našla si své uplatnění i jako sanitka, a to včetně některých zahraničí. Třeba v Československu.

Krabice, ale variabilní a praktická

Automobil Latvija byl vyráběn v lotyšském městě Riga až do konce 60. let 20. století. Jeho design a konstrukce se odvíjely od tehdejších sovětských standardů, ale co ho činilo zajímavým, byla jeho variabilita a schopnost přizpůsobit se různým účelům. Jedním z nich bylo využití jako sanitky, což z něj činilo multifunkční vozidlo.

Pár kusů i v Československu

Vůz se řadil mezi nejpopulárnější vozy své třídy v Sovětském svazu. Část jich sloužila k veřejné hromadné dopravě, další jezdily jako sanitky a uplatnění našla rovněž u policie pro převoz zadržených osob nebo mezi hasiči. Některé z modelů se dostaly na export do zahraničí. Například českoslovenští odběratelé získali úhrnem 270 kusů automobilu, z nichž větší část (200 kusů) byla v provedení sanitka a zbytek představovaly mikrobusy. V Československu, stejně jako v jiných zemích východního bloku, byla Latvija nasazena jako sanitní vozidlo, které sloužilo k přepravě nemocných a zraněných. Jeho robustní konstrukce a schopnost pohybu i v obtížných terénech mu poskytovaly výhodu v různých podmínkách. Latvija také často sloužila v armádě, kde se uplatňovala v polních podmínkách a pomáhala při různých vojenských operacích.

Rezla už v továrně

Jednou z klíčových vlastností, která dělala Latviji ideálním vozidlem pro sanitní účely, byla prostorná nákladová část, která umožňovala přepravu pacientů a zároveň poskytovala dostatek místa pro zdravotnický personál. Široká zadní vrata usnadňovala nakládání a vykládání nemocných nebo zraněných osob. Díky robustní konstrukci a jednoduchému mechanickému designu bylo také možné Latviji snadno udržovat a opravovat, což bylo v podmínkách sovětské éry velmi důležité. Karoserii vozidla však často postihovala rez, na jejíž vznik měla vliv skutečnost, že její výroba vyžadovala výraznou technologickou kázeň, která ovšem nebyla často dodržována. V osmdesátých letech 20. století již situace dosahovala takové vážnosti, že vyrobené vozy začaly rezivět dříve, než opustily brány automobilky.

Nebyla to žádná ikona, ale svůj otisk u nás zanechala

Latvija, ačkoliv nebyla žádnou automobilovou ikonou, stejně jako ostatní sovětské značky, zanechala svůj otisk v historii dopravy ve východní Evropě. Její využití jako sanitky v Československu ukazuje, jak tato sovětská dodávka dokázala sloužit nejen běžným přepravním potřebám, ale také plnit klíčovou roli v oblasti zdravotnictví a vojenství. Dnes je Latvija spíše vzpomínkou na éru, kdy sovětská automobilová průmyslová produkce ovládala silnice východního bloku.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.