V 70. letech, kdy se Škoda 130 RS proslavila vítězstvím ve své kategorii v Rallye Monte Carlo, si v mladoboleslavské automobilce uvědomovali, že jejich sportovní modely rychle stárnou. Záměr modernizovat Škodu 130 RS vedl ke vzniku prototypu Škoda 739 Sport.
Tento koncept měl být technicky i aerodynamicky pokročilejší verzí známé „stotřicítky RS“, s cílem zvýšit stabilitu vozu a vylepšit jeho jízdní vlastnosti, což mělo automobilu zajistit konkurenceschopnost na mezinárodním poli.
Design a konstrukce
Škoda 739 vycházela z konstrukčního základu Škody 110 R coupé, avšak prošla výraznými úpravami. Designér Zdeněk Kollert a inženýři Jan Plachý a Antonín Sklenář vytvořili klínovitý tvar, který měl zlepšit aerodynamiku vozu. Z hlediska estetiky i funkčnosti se inspirovali tehdejšími evropskými sportovními vozy, zejména modely značek Porsche. Přední část vozu byla značně zešpičatěná a světla chránila plexisklová krytka, která dále pomáhala snižovat odpor vzduchu.
Škoda 739 Sport měla být vybavena upraveným motorem, který by poskytoval vyšší výkon než běžné sériové modely. Úvahy se vedly i o možnosti umístit motor doprostřed vozu, což by zlepšilo rozložení hmotnosti a zvýšilo jízdní stabilitu. Přestože přesné technické parametry nebyly nikdy finálně dokončeny, projekt počítal s několika variantami pohonných jednotek, včetně upravených motorů s vyšším objemem než standardní 120. Kromě motoru se měla změnit i převodovka a upravit podvozek tak, aby zvládl náročnější jízdní vlastnosti spojené se sportovními vozy.
Proč se Škoda 739 Sport nevyráběla
Ačkoliv se Škoda 739 Sport zdála být perspektivním projektem, nakonec nedošlo k jeho realizaci. Důvodem byla především tehdejší politická a ekonomická situace v Československu, která nepřála produkci sportovních vozů. Komunistické vedení se soustředilo na výrobu praktických a dostupných automobilů, které by vyhovovaly potřebám široké veřejnosti, spíše než na výrobu vozů zaměřených na výkon a luxus. Navíc ekonomická situace nedovolovala výrazné investice do nových projektů, zejména těch, které byly považovány za „nepraktické“ nebo luxusní.
Odkaz a současný význam Škody 739 Sport
Navzdory tomu, že Škoda 739 Sport nikdy nevstoupila do sériové výroby, zůstala významným milníkem v historii automobilky. Tento projekt ukázal, že Škoda byla schopna uvažovat inovativně a inspirovat se globálními trendy, což později vedlo k rozvoji novějších a konkurenceschopnějších modelů po pádu komunistického režimu. Dnes je Škoda 739 Sport symbolem odvahy a vizionářství, které však nebylo kvůli dobovým omezením možné realizovat. Tento vůz je také často připomínán fanoušky a historiky jako příklad toho, jak by mohla vypadat česká automobilová scéna, pokud by nebyla omezována politickými restrikcemi.
Škoda 739 Sport jako odraz české automobilové historie
Škoda 739 Sport zůstává jedním z nejzajímavějších konceptů, které Škoda kdy vytvořila, a svědčí o tom, že i v době socialistického plánování existovaly pokusy o inovace a kreativní přístup. Tento vůz by dnes mohl být považován za vzácný sběratelský kousek a pravděpodobně by se stal ikonou československého designu. I když byl Škoda 739 Sport pouhým prototypem, jeho historie připomíná, jaké ambice a vize měla Škoda ještě před změnou režimu.