Mohlo to být „české Porsche“. Škoda 739 Sport se však do výroby nedostala

Foto: ŠKODA Auto

V 70. letech, kdy se Škoda 130 RS proslavila vítězstvím ve své kategorii v Rallye Monte Carlo, si v mladoboleslavské automobilce uvědomovali, že jejich sportovní modely rychle stárnou. Záměr modernizovat Škodu 130 RS vedl ke vzniku prototypu Škoda 739 Sport.


Tento koncept měl být technicky i aerodynamicky pokročilejší verzí známé „stotřicítky RS“, s cílem zvýšit stabilitu vozu a vylepšit jeho jízdní vlastnosti, což mělo automobilu zajistit konkurenceschopnost na mezinárodním poli​.

Design a konstrukce

Škoda 739 vycházela z konstrukčního základu Škody 110 R coupé, avšak prošla výraznými úpravami. Designér Zdeněk Kollert a inženýři Jan Plachý a Antonín Sklenář vytvořili klínovitý tvar, který měl zlepšit aerodynamiku vozu. Z hlediska estetiky i funkčnosti se inspirovali tehdejšími evropskými sportovními vozy, zejména modely značek Porsche. Přední část vozu byla značně zešpičatěná a světla chránila plexisklová krytka, která dále pomáhala snižovat odpor vzduchu​.

Škoda 739 Sport měla být vybavena upraveným motorem, který by poskytoval vyšší výkon než běžné sériové modely. Úvahy se vedly i o možnosti umístit motor doprostřed vozu, což by zlepšilo rozložení hmotnosti a zvýšilo jízdní stabilitu. Přestože přesné technické parametry nebyly nikdy finálně dokončeny, projekt počítal s několika variantami pohonných jednotek, včetně upravených motorů s vyšším objemem než standardní 120. Kromě motoru se měla změnit i převodovka a upravit podvozek tak, aby zvládl náročnější jízdní vlastnosti spojené se sportovními vozy.

Proč se Škoda 739 Sport nevyráběla

Ačkoliv se Škoda 739 Sport zdála být perspektivním projektem, nakonec nedošlo k jeho realizaci. Důvodem byla především tehdejší politická a ekonomická situace v Československu, která nepřála produkci sportovních vozů. Komunistické vedení se soustředilo na výrobu praktických a dostupných automobilů, které by vyhovovaly potřebám široké veřejnosti, spíše než na výrobu vozů zaměřených na výkon a luxus. Navíc ekonomická situace nedovolovala výrazné investice do nových projektů, zejména těch, které byly považovány za „nepraktické“ nebo luxusní.

Odkaz a současný význam Škody 739 Sport

Navzdory tomu, že Škoda 739 Sport nikdy nevstoupila do sériové výroby, zůstala významným milníkem v historii automobilky. Tento projekt ukázal, že Škoda byla schopna uvažovat inovativně a inspirovat se globálními trendy, což později vedlo k rozvoji novějších a konkurenceschopnějších modelů po pádu komunistického režimu. Dnes je Škoda 739 Sport symbolem odvahy a vizionářství, které však nebylo kvůli dobovým omezením možné realizovat. Tento vůz je také často připomínán fanoušky a historiky jako příklad toho, jak by mohla vypadat česká automobilová scéna, pokud by nebyla omezována politickými restrikcemi.

Škoda 739 Sport jako odraz české automobilové historie

Škoda 739 Sport zůstává jedním z nejzajímavějších konceptů, které Škoda kdy vytvořila, a svědčí o tom, že i v době socialistického plánování existovaly pokusy o inovace a kreativní přístup. Tento vůz by dnes mohl být považován za vzácný sběratelský kousek a pravděpodobně by se stal ikonou československého designu. I když byl Škoda 739 Sport pouhým prototypem, jeho historie připomíná, jaké ambice a vize měla Škoda ještě před změnou režimu.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.