Jste pamětníci, co sledovali seriál Profesionálové? Tak to vám kromě Bodieho a Doyla mohl v paměti utkvět také Ford Capri. Sporťák, který měl být jakýmsi evropským Mustangem. A v mnohém také byl.
První generace: Evropský Mustang pro masy
Ford Capri, inspirovaný slavným Mustangem, se představil na trhu jako dostupný a výkonný vůz s elegantním vzhledem a silným motorem. V roce 1969, kdy byl poprvé představen na autosalonu v Bruselu, vzbudil okamžitě zájem veřejnosti. Automobil byl vytvořen jako evropská verze úspěšného Mustangu s ambicí oslovit řidiče hledající sportovní vůz s klasickou koncepcí, tedy motor vpředu, pohon zadní nápravy a relativně dostupné, silné vidlicové motory V6.
Capri první generace, vyráběný od roku 1968 do roku 1974, stavělo na platformě Fordu Cortina. To nabízelo možnost vyrábět mnoho variant. Od zástavby standardních motorů až po výkonnější verze, jako je Capri 2600 RS a také okruhový speciál 3100 RS. Capri se totiž osvědčilo i v motoristickém sportu, když například v roce 1971 Dieter Glemser triumfoval v evropském šampionátu cestovních vozů, čímž Ford Capri získal nejen pověst výkonného vozu, ale také sportovní prestiž.
Druhá generace: Komfort a praktičnost pro každodenní použití
V roce 1974 přišla na trh druhá generace, navržená více s ohledem na komfort a praktičnost. Automobilka Ford tak reagovala na potřeby trhu a Capri MK II proto přišlo s většími rozměry a lepší výbavou. Nově koncipované třídveřové provedení zahrnovalo praktické zadní dveře, což zlepšilo přístup do zavazadlového prostoru. Design kabiny byl modernizován – palubní deska byla přepracována tak, aby měla hlavní ovládací prvky blíže k volantu a poskytovala řidiči vyšší úroveň komfortu.
Významnou událostí pro Capri MK II byla edice John Player Special, inspirovaná tehdejšími motoristickými závody. Tento model se proslavil nejen na silnicích, ale také na televizních obrazovkách. Stříbrné Capri 3.0 Series X a zlaté 3.0 Ghia se totiž objevily v seriálu Profesionálové, kde se staly symbolem britské popkultury a dodnes jsou s postavami Doyle a Bodie neodmyslitelně spjaty. Seriál byl v tehdejším Československu velmi oblíbený, a zatímco divačky se těšily na oba hlavní protagonisty, mužské publikum se těšilo na to, v jakých vozech oba agenti budou jezdit. Aut se totiž v seriálu vystřídalo hodně, ale Ford Capri byl nepřehlédnutelný.
Třetí generace: Sportovní facelift a důraz na výkon
Třetí generace Fordu Capri, označovaná také jako MK IIB, přišla na trh v roce 1978 s několika výraznými designovými změnami. Charakteristickým znakem se staly čtyři kulaté světlomety vpředu, což připomínalo sportovní RS verzi první generace. Dynamický vzhled doplňovaly robustní černé nárazníky a přední plastová mřížka, která nahradila předchozí kovový gril. Designové prvky spolu s modernizací interiéru a několika technickými úpravami přispěly k tomu, že Capri MK III působilo mnohem sportovněji než jeho předchůdci.
Sportovní úspěchy a dopad na motoristickou kulturu
Capri MK III bylo proslulé také svojí odolností na okruzích, kde se sportovní verze účastnily náročných závodů a dále upevňovaly pověst modelu jako skutečně univerzálního sportovního vozu.
Ford Capri se v průběhu let stal skutečnou ikonou, která zaujala nejen svou cenovou dostupností, ale i sportovními úspěchy. První generace si získala renomé díky účasti v závodech cestovních vozů, kde kromě již zmíněného Glemsera uspěli i další řidiči. Capri se stalo oblíbeným vozem také mezi fanoušky tuningových úprav a okruhových závodů. A to především díky snadné dostupnosti a možnosti úprav motoru.
Na okruhu i v běžném provozu tak Capri ztělesňovalo dostupný evropský sen o sportovním vozu, který zvládne nejen každodenní ježdění, ale také náročnější víkendové jízdy či závodní okruh. Kultura motorismu 70. a 80. let si proto Ford Capri pamatuje jako jedno z mála aut, které spojovalo cenovou dostupnost s požitkem z jízdy a zároveň s potenciálem na okruzích.
Ford Capri jako nadčasová legenda
Ford Capri si svým unikátním designem, výkonem a schopností přizpůsobit se různým požadavkům řidičů získalo obrovskou oblibu a dnes se řadí mezi sběratelské ikony. Tři generace tohoto vozu sice nabídly rozdílné přístupy – od sportovně orientované MK I přes komfortnější MK II až po finální facelift MK III. Všechny však mají jedno společné: schopnost zaujmout fanoušky automobilismu a připomenout jim evropský sen o vlastním sportovním vozu, který „jsi si vždycky přál“.