Pro československé chalupáře to bylo před rokem 1989 ideální auto. Především verze kombi byla velmi oblíbená. I přes to, že se z výfuku valil neskutečně smradlavý bílý kouř, přes který nebylo téměř vidět.
Počátky a design
Wartburg 353, vyráběný v Eisenachu ve východním Německu, spatřil světlo světa v roce 1966 a stal se svým způsobem ikonou mezi automobily socialistického bloku. Automobil, na exportních trzích přezdívaný jako„Rytíř“, měl hranatý design s chromovými prvky, které však byly později nahrazeny černými plastovými detaily kvůli úsporám materiálu. Model 353W, kde „W“ znamená „Weiterentwicklung“ (pokrok), se vyráběl od roku 1975 a obsahoval úpravy včetně předních kotoučových brzd a posunutí chladiče před motor, což zlepšilo účinnost chlazení a usnadnilo přístup k motoru
Srdce dvoutaktního motoru
Pod kapotou Wartburgu 353W byl dvoutaktní tříválcový motor o objemu 1,0 litru. Motor se vyznačoval jednoduchostí a nízkou hmotností, což bylo ideální pro snadnou údržbu, ale také měl svoje specifické nevýhody. Dvoutaktní motor produkuje vyšší množství emisí a je hlučnější než čtyřtaktní motory, což se projevovalo charakteristickým kouřem z výfuku, zejména za chladného počasí. Spotřeba oleje byla také vyšší, protože olej se přimíchával přímo do benzínu. Tento motor, známý pro svůj charakteristický zvuk a kouřivost, dosahoval výkonu až 50 koní, což umožňovalo Wartburgu dosáhnout rychlosti kolem 150 km/h. Řazení čtyřstupňové manuální převoovky bylo pod volantem.
Vůz pro širokou veřejnost
Wartburg 353W byl cenově dostupný a oblíbený nejen v NDR, ale i v dalších socialistických státech, včetně Československa. Díky své dostupnosti byl vůz běžný mezi dělníky, rodinami i v podnikovém sektoru, kde sloužil jako služební auto. V tehdejším Československu stál nový Wartburg 353W zhruba 40 tisíc korun, což bylo výrazně méně než vozy ze západních států. Na západních trzích se prodával jako levná alternativa pod názvem Wartburg Knight a našel své místo v Anglii, Skandinávii i dalších částech světa. Mezi obyvateli tehdejšího Československa byl „warťas“ oblíbený hlavně kvůli svému zavazadlovému prostoru. Především kombi bylo na tehdejší dobu skutečným „stěhovákem“. V roce 1985 byl však dovoz Wartburgů do tehdejšího Československa ukončen. Wartburgů bylo do té doby k nám dovezeno téměř 127 tisíc kusů
Produkce a současný stav
Během let 1966 až 1988 bylo vyrobeno více než 1,2 milionu vozů Wartburg 353 a 353W, což z něj činí jeden z nejvýznamnějších modelů automobilky. Dnes jsou Wartburgy 353W sběratelskými kousky, které se často vyskytují na srazech historických vozidel a mají své fanoušky napříč Evropou. Dochovaných vozů je však poměrně málo, zejména kvůli jejich sklonu ke korozi a nižší životnosti ve srovnání s robustnějšími a kvalitněji zpracovanými západními vozy
Cena ojetin a sběratelská hodnota
V dnešní době se cena dobře zachovaných Wartburgů 353W pohybuje mezi 50 a 100 tisíci korun v závislosti na stavu a výbavě. Zachovalé kusy se staly sběratelsky ceněnými a mnozí nadšenci investují nemalé částky do jejich renovace. Pro majitele těchto automobilů je udržování Wartburgu v provozu spíše otázkou nostalgie než praktické hodnoty. Je také pravdou, že svoji cenu má spíše pro obyvatele tehdejšího východního bloku, než že by to byl do budoucna ceněný veterán. Ale můžeme se mýlit.
Ikona východního bloku
Wartburg 353W je jedním z ikonických automobilů východního bloku, který přežil dobu, kdy automobilky bojovaly s omezenými zdroji a zastaralou technologií. Dvoutaktní motor byl sice jednoduchý, ale nepraktický z hlediska spotřeby a emisí. Zachování značky nepomohl ani pokus přejít ke čtyřtaktnímu motoru 1,3. Ve sjednoceném Německu prostě zastaralé auto nemělo šanci. Přesto si Wartburg udržel svůj určitý kultovní status díky své dostupnosti a odolnosti, a i dnes zůstává oblíbeným vozem mezi sběrateli.