Kdo měl v tehdejším Československu Moskviče, byl pro smích. Ano, i v době reálného socialismu bylo tohle auto skutečně za trest
Na základní škole jsem měl spolužáka, jehož tatínek jezdil v Moskviči 412. Tehdejší vozový park neoplýval žádnými skvosty. Ale tohle auto bylo opravdu hrozné. Větší hromadu rzi jsem snad nikdy neviděl. Jako kluci jsme tenkrát tohle auto považovali dokonce za horší, než byl Trabant. A to bylo co říct. Tohle totiž bylo auto ze Sovětského svazu. A tam auta fakt moc dobře neuměli.
Ikonický Moskvič
Sovětská automobilová průmyslová éra byla proto plná jedinečných a často skromných vozů, které se staly ikonami své doby. Mezi nimi vyniká Moskvič, automobil, který zaznamenal dlouhou historii a stal se symbolem sovětského života na čtyřech kolech. Moskvič, původně známý pod názvem MZMA (Moskevský závod malolitrážních automobilů), začal vyrábět své první automobily v roce 1947. Prvním modelem byl Moskvič 400, který byl v podstatě licencovanou verzí předválečného Opelu Kadett. Postupem času se vývoj posunul kupředu, a Moskvič se stal významným hráčem na sovětském automobilovém trhu. Ale pouze na sovětském. A pouze do doby, než na trh vyjel licenční Fiat, tehdy žádaný „žigul“.
Odolné auto na sovětské silnice
V 60. a 70. letech se Moskvič začal vyvíjet samostatněji. Modely jako Moskvič 408 a Moskvič 412 se staly běžným autem na sovětských silnicích. Jednalo se o spolehlivá a odolná auta, která se těšila oblibě u sovětské veřejnosti. Ale to se bavíme opět pouze o sovětské společnosti. V Československu se i přes tehdejší situaci na trhu s automobily Moskvič dobré pověsti zrovna moc netěšil.
Jednoduchý design
Moskvič byl známý svým jednoduchým a robustním designem. Často měl tvarování některých částí, které sice odráželo automobilové trendy své doby, ale vždy s nádechem sovětského stylu. Kromě běžných sedanů se vyráběly také varianty kombi, pick-upy a další karosářské provedení. Zajímavý byl například furgon IŽ-2715 s užitečnou hmotností 400 kg.
Z nuly na sto za 19 sekund
Motorizace byla často záležitostí čtyřválcových řadových motorů umístěných vpředu. I když neměly výkon srovnatelný s vozy západní výroby, byly přizpůsobeny místním podmínkám a byly relativně jednoduché na údržbu. Model 412 měl motor OHC s výkonem 75 koní. Ten umožnil zrychlit z nuly na sto za 19 seuknd a docílit nejvyšší rychlosti 140 km/h.
Konec v roce 2001
Moskvič nezůstal pouze na sovětskm trh. Automobily byly exportovány do různých zemí světa, především do těch socialistických, a také do Asie. S rozpadem Sovětského svazu a nástupem nových automobilových trendů začal Moskvič ztrácet svoji už tak ne příliš dobrou pozici. V roce 2001 byla výroba ukončena. Přesto zůstává v srdcích mnoha lidí, kteří si pamatují doby, kdy byl Moskvič symbolem spolehlivého a dostupného automobilu pro masového spotřebitele.
Pamatujete si Moskvič? Máte s ním vlastní zkušenost? Napište nám do diskuze.