Dnešním slovníkem by se dal tenhle příběh nazvat startupem. Václav Klement a Václav Laurin začali v dílně stavět kola, během čtyř let vybudovali vlastní továrnu, začali s motocykly a do deseti let vyrobili první automobil.
Globálně úspěšná automobilka nevznikla – jak by se na správný startup slušelo – v garáži. Před Vánocemi 1895 v Mladé Boleslavi ještě ani žádná garáž nestála. Ale podobně jako pozdější průkopníci automobilismu z amerických garáží, ani Václav Laurin s Václavem Klementem tehdy ještě neměli na „lepší adresu“. Prosadili se na periferii středočeského okresního města.
Férovost úvěrů kontroloval kněz
Produkce obou Václavů ale brzy proslula poctivostí, kvalitou materiálů i dílenského zpracování. Nemluvě o vstřícném prodeji na splátky, jehož férovost garantovala nezávislá komise místních respektovaných osobností, včetně kněze.
U počátků podnikání sice stáli kromě obou „otců zakladatelů“ pouze dva dělníci a jeden učeň, ale pak už to šlo ráz na ráz. Do roka a do dne měla továrna velocipedů Laurin & Klement 21 zaměstnanců a obráběcí zařízení poháněná parním strojem o výkonu dvou koňských sil. To už firma nabízela pět modelů bicyklů s označením Slavia a dvěma lipovými ratolestmi v logu. Pravda, vznikaly z anglických komponentů, ty ovšem postupně nahrazovaly české díly.
Laurin přicházel s řadou technických inovací, Klement byl neúnavný propagátor a skutečný vizionář podniku. Před 125 lety, v srpnu 1898, se firma už podruhé stěhovala „do většího“ a během necelých tří let se výrobní plocha více než zpětinásobila. V nabídce nechyběly robustní cestovní kola ani lehké polozávodní speciály.
Motorové opojení
Na podzim 1896 se Václav Klement vydal do Paříže, tehdejší světové metropole motorismu, odkud pro inspiraci přivezl primitivní „motocykletu“. Jezdila, jen když se jí zachtělo, k hlavním slabinám patřil nepraktický motor umístěný nad poháněným předním kolem. Není divu, že si Laurin při zkušební jízdě vyrazil přední zuby. Nicméně výsledkem jeho následných pokusů byla koncepce moderního motocyklu, jaká se používá dodnes. O tom, jak byl Laurin urputný, vypovídá i historka o tom, jak si sestavil lepší zapalování, než měl Robert Bosch
Foto: ŠKODA AutoV památnou sobotu 18. listopadu 1899 se hned dva modely „motorových dvoukolek“ L&K typů A a B představily v Praze novinářům. Klement je agilně nabízel doma i v cizině, díru do světa udělal zajištěním objednávky na 150 strojů od renomovaného londýnského obchodníka Henryho Hewetsona. Byznysmana přesvědčil, že ke zvládnutí „Laurinky“ postačí tříminutové zaškolení. Klement přivezl z Albionu zakázku, která desetinásobně převyšovala tehdejší roční produkci mladoboleslavské firmy. Už o čtvrt roku později dorazily další objednávky z Německa. Zákazníci tak reagovali na 1. cenu a zlatou medaili, kterou motocykl L&K získal ve své kategorii na mezinárodní výstavě ve Frankfurtu nad Mohanem.
Slevy táhly
V téže době, tedy během léta 1900, vyrukovali Lauriňáci se slevami na své bicykly i motocykly, a zároveň ve slavnostním průvodu Prahou zazářil prototyp jimi připravovaného automobilu. Pravda, k cíli bylo ještě daleko, čtyřkolku zatím smontovali z motorkářských dílů, místo volantu měla řídítka a šofér seděl na bidýlku za spolujezdcem.
Smršť úspěchů a inovací ovšem pokračovala. V červnu 1901 se Laurinka postavila světové konkurenci ve vražedných podmínkách závodu z Paříže do Berlína, brzy sbírala v okolních zemích jeden vavřín za druhým. Sezónu 1904, kdy už podnik vyráběl motocykly o jednom, dvou a dokonce i čtyřech válcích (jako jedna z prvních továren na světě), s motory chlazenými vzduchem či vodou, uzavřela značka L&K bilancí 56 prvních plus 59 druhých a třetích cen ze 64 motoristických podniků, jichž se podnik v letech 1903-1904 zúčastnil. Není divu, že licenci na motorky Slavia zakoupila německá továrna Seidel&Naumann, zaměstnávající 2 800 osob proti 310 zaměstnancům v Laurince. Výsledkem byly motocykly Germania.
Vyvrcholení úvodní etapy
Foto: ŠKODA AutoVzhledem k tomu, že počátky podniku byly položeny před Vánocemi 1895 a úřední registrace firmy proběhla až na jaře 1896, tak desátým rokem podnikání byla sezóna 1905. Opět šlo o rok velkých úspěchů. V březnu oznamují Laurin & Klement na okresním hejtmanství, že končí s výrobou jízdních kol. Výrobní kapacity a veškeré síly teď soustředí na motorová vozidla. To už jejich podnik s 355 zaměstnanci pracuje na ploše 9 500 m2 a má k dispozici 206 obráběcích strojů. V dubnu, na pražském autosalonu pořádaném v secesním Průmyslovém paláci, je na firemním stánku k vidění dvouválcový motor připravovaného automobilu. V červnu vyvrcholí motocyklová éra triumfálním vítězstvím na neoficiálním mistrovství světa v Dourdanu u Paříže a v říjnu už vídeňský odborný tisk přináší fotografii z jízdy prvním předsériovým automobilem Laurin & Klement Voiturette A.
Prodejní síť po celém světě
„Startup“ Václava Laurina a Václava Klementa tím uzavírá první desetiletí své existence, připomínající rozhořívající se ohňostroj inovací. Firma z malého okresního města dokáže vítězit nad konkurencí z technicky nejvyspělejších evropských států. Ani nepotřebuje nabrat dech, plynule pokračuje v expanzi. V dalších deseti letech, než ji v rozletu zbrzdí první světová válka, se rozroste v největší automobilku rakousko-uherské monarchie. Tedy velmoci s více než 50 miliony obyvatel. Prodejní a servisní síť se rozšíří na všechny obydlené kontinenty, k zákazníkům budou kromě Evropanů patřit třeba mexičtí pošťáci, egyptská honorace nebo člen japonského císařského dvora. Za tím vším se současná automobilka Škoda ohlíží z pozice globální značky s tradicí 128 let vývoje a výroby prostředků individuální mobility.