Před 30 lety byla na Karlově mostě představena Škoda Felicia – první vůz značky pod křídly koncernu VW

Foto: ŠKODA Auto

Před třiceti lety, 26. října 1994, se v Praze na Karlově mostě odehrála světová premiéra vozu Škoda Felicia. Felicia byla prvním novým vozem, vyvinutým poté, co koncern Volkswagen zakoupil podíl ve společnosti Škoda Auto v roce 1991.


Škoda Felicia byla představena v říjnu 1994 v podobě pětidveřového hatchbacku jako moderní nástupce modelu Favorit. O půl roku později následovala praktická varianta kombi. Jednalo se o první vůz vyvinutý ve spolupráci s koncernem Volkswagen po jeho vstupu do automobilky Škoda (1991). Během let 1994 až 2001 bylo vyrobeno přes 1,4 milionu kusů modelu Felicia, který slavil úspěchy i na poli motorsportu.

26. října 1994 se v Praze na slavném Karlově mostě odehrála světová premiéra vozu Škoda Felicia. Novinka sjížděla od září z výrobních linek závodu ve Vrchlabí, 17. října 1994 se připojila i výroba v mateřské továrně značky v Mladé Boleslavi. Felicia byla prvním novým vozem, vyvinutým poté, co koncern Volkswagen zakoupil podíl ve společnosti Škoda Auto v roce 1991. Díky tomu získala přístup ke koncernovým technologiím, motorům a moderní bezpečnostní i komfortní výbavě, což se také pozitivně projevilo na mimořádném prodejním úspěchu modelu Felicia.

Vstup do nové éry

Modelová řada Felicia vznikla komplexní modernizací předchozí Škody Favorit. Přišla s novým designem, oproti modelu Favorit narostl pětidveřový hatchback o 40 mm do délky a 15 mm do šířky, díky čemuž se také o 21 litrů zvětšil zavazadlový prostor na celkových 272 litrů. Základním motorem byl benzinový čtyřválec o objemu 1289 cm3 ve dvou výkonových variantách (40 kW a 50 kW). Během roku 1995 se pod kapotu dostal i výkonnější agregát 1.6 MPI (55 kW) a atmosférický vznětový motor 1.9 D (47 kW). Díky úzké spolupráci s koncernem VW získala Škoda Felicia během období své výroby také moderní prvky výbavy, ať už šlo o ABS, až čtyři airbagy, posilovač řízení, klimatizaci, palubní počítač či vyhřívaná přední sedadla a kožené čalounění interiéru. Škoda Felicia byla oceněna titulem Auto roku 1994 v České republice.

Karosářské verze: Praktické i zábavné

Nabídku karosářských verzí rozšířilo v červnu 1995 praktické kombi s délkou 4205 mm a objemem zavazadlového prostoru 447 litrů. V srpnu 1995 byla ve výrobním závodě Kvasiny zahájena výroba užitkových provedení – Pickup a Vanplus. Na základě pickupu také vzniklo více než 4000 vozů Škoda Felicia Fun určených pro volný čas. Originální automobil v charakteristické žluté barvě měl nezvyklé uspořádání sedadel 2+2, přičemž dvojice zadních cestujících měla k dispozici sklopnou lavici na korbě vozu.

V únoru 1998 proběhl velký facelift, který vůz zvenku vzhledově sjednotil s tehdejším designovým jazykem Škoda, jehož nositelem byl větší model Octavia (ve výrobě od roku 1996). Model Felicia při této modernizaci rovněž narostl do délky o 28 mm, resp. 32 mm ve verzi kombi a v nabídce přibyly nové barvy karoserie a další rozšíření výbavy vozu.

Speciální edice i úspěchy v motorsportu

Během své kariéry se Škoda Felicia dočkala celé řady speciálních verzí a edicí. U tohoto modelu se v roce 1995 poprvé objevilo špičkové provedení Laurin & Klement. Na počest Letních olympijských her vzniklo o rok později akční provedení Atlanta, výčet speciálních verzí dále zahrnoval například Sport Line, Color Line, Excellent, Magic, Family či Mystery, jehož dominantním motivem byl Pražský orloj. Když v červnu 2001 sjela z výrobní linky poslední Škoda Felicia, zastavilo se počitadlo vyrobených kusů na úctyhodné hodnotě 1 401 489 vozů. Svou robustnost, konstrukční odolnost i všestrannost potvrdila Škoda Felicia i v motoristickém sportu, když se mezi lety 1995 až 1997 účastnila Mistrovství světa v automobilových soutěžích, kde se pravidelně prosazovala i v celkovém pořadí. K pohonu provedení Škoda Felicia Kit Car sloužily čtyřválce o objemu 1,3, 1,5 a později i 1,6 litru, přičemž posledně jmenovaný agregát dokázal tým Škoda Motorsport vyladit až na 174 koní. Škoda Felicia Kit Car během své soutěžní kariéry získala pověst spolehlivého a skvěle ovladatelného vozu – podobně jako její běžní sourozenci, kteří věrně slouží dodnes.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.