Felicia jako první škodovka nabídla systém ABS, až čtyři airbagy, klimatizaci, posilovač řízení, praktický palubní počítač, výškově nastavitelná přední sedadla a řidiči si mohli vybrat i čalounění kvalitní kůží.
Škoda Felicia i Škoda Fabia se začaly sériově vyrábět v měsíci září — ta první 5. září 1994 a druhá 14. září 1999. Takže je jen logické, že narozeniny slaví tak nějak společně. Obě se navíc mohou pochlubit nejen řadou inovací, které do světa modelů Škoda ve své době vnesly, ale také solidními úspěchy u zákazníků.
Počítač, klimatizace i kůže
Jenom Felicií se například během sedmi let prodalo na 1,4 milionu kusů. Jako první škodovka nabídla protiblokovací brzdový systém ABS, až čtyři airbagy, klimatizaci, posilovač řízení, praktický palubní počítač, výškově nastavitelná přední sedadla a řidiči si mohli vybrat i čalounění kvalitní kůží.
„Felda“ známá, neznámá
Označení Felicia bylo připomínkou stejnojmenného otevřeného modelu z přelomu 50. a 60. let a zároveň odkazovalo na latinský výraz felicitas znamenající blaho, pocit štěstí. Nová Felicia sice konstrukčně vycházela z osvědčeného Favoritu, ale využitím 1 187 nových významnějších dílů se změnila od základu. Kromě estetických a užitných vlastností se pozornost zaměřila na kvalitu a spolehlivost.
Výkonnější motory
Oproti pětidveřovému hatchbacku Favorit byla novodobá Felicia o 40 mm delší a 15 mm širší, přidala i více než 21 litrů prostoru pro zavazadla při ještě vzdušnější kabině. Podařilo se výrazně zpevnit skelet samonosné karoserie, stabilizátor u klikových závěsů zadních kol omezil naklánění vozu v zatáčkách, citelně se zvýšil komfort odpružení a v neposlední řadě vzrostla úroveň bezpečnosti provozu. A oproti Favoritu nabídla také výkonnější motory. Základní pohonnou jednotkou byl motor o objemu 1 289 cm3, ve výkonových variantách 40 kW a 50 kW. V roce 1995 k němu přibyl benzinový čtyřválec 1.6 MPI/55 kW a naftová verze 1.9 D/47 kW. S tímto záměrem se ostatně počítalo už při vývoji Favoritu, takže zástavba koncernových motorů byla možná bez velkých překážek.
Rodinné autíčko i pickup
Škoda Felicia se líbila i tehdejšímu českému prezidentovi Václavu Havlovi, vášnivému motoristovi. „Je to takové hezké rodinné autíčko,“ zhodnotil ji po zkušební jízdě. V letech 1994 až 2001 se prodalo více než 900 000 kusů hatchbacku Felicia. O rok později se přidala praktická verze Felicia Combi a té se do roku 2001 prodalo přes 350 000 kusů. Užitkový model Pickup pak mezi roky 1995 a 2001 zaznamenal skoro 125 000 prodejů, navíc v období 1996-2000 vzniklo skoro 19 tisíc těchto lehkých užitkových vozidel s alternativním označením Volkswagen Caddy. Ve výčtu samozřejmě nemůže chybět ani Felicia Fun vynikající svým zářivě žlutým lakem určená pro volný čas a zábavu. Příběh Felicie se definitivně uzavřel 26. června 2001.
Čtvrtstoletí báječné Fabie
Na pomyslném trůnu rodinných hatchbacků začala od září 1999 Felicii střídat právě Fabia. Ta už vznikala na koncernové platformě VW. Během 25 let se dočkala už čtvrté generace a zdatně hájí své místo na slunci. Škoda Fabia vznikala pod taktovkou původem belgického šéfdesignéra Dirka van Braeckela, působícího v období 1993-1998 ve Škoda Auto, a vycházela z návrhu Brazilce Raula Pirese.
Trh chtěl obě auta
Oficiální premiéru Fabia prožila v září 1999 na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem. Hatchback o vnějších rozměrech 3960 x 1646 x 1451 mm se sice uvedl jako nástupce Felicie, nicméně ještě po následující rok a půl se obě řady vyráběly souběžně — trh si to tak žádal.
V nabídce byl i benzínový dvoulitr
Fabia první generace byla inovativní především svou konstrukcí. Stála na v té době nejmodernější koncernové platformě pro malá auta PQ24. Výsledkem byl v prostředí Škoda Auto úplně nový model, který se od předchůdců lišil technologií i designem. V nabídce postupně přibývaly zážehové motory o objemu od jednoho do dvou litrů a vznětové motory 1,9 SDI i TDI a 1,4 TDI.
Fabia sedan uspěla na východě
V roce 2000 přibyla Fabia Combi, v další sezoně Fabia Sedan. Tato varianta, populární zvláště na některých východních trzích, se nakonec vyráběla až do roku 2008. To už ale na trhu byla druhá generace (2006). Všech variant Fabie první generace vzniklo 1 788 063 kusů. Fabia III se do prodeje dostala před deseti lety, v roce 2014, a jako první Škoda nabídla zákazníkům třeba možnost spojení chytrého telefonu s automobilem.
Čtvrtá generace již od roku 2021
Aktuální Fabia čtvrté generace, jejíž design navrhl tým Olivera Stefaniho, je s námi od roku 2021. Pokračuje v krasojízdě jako 4,1 metru dlouhý hatchback a stále nachází dostatek zákazníků, kteří hlavně ve městech oceňují její snadnou ovladatelnost, rozumné rozměry a solidní vnitřní prostor.