Škoda Fabia se představila už před 25 lety. Uspěla s ní i v šampionátu WRC

Foto: Jan Smékal; ŠKODA Auto

Když se v úterý 14. září 1999 na frankfurtském autosalonu ocitla ve středu pozornosti médií Škoda Fabia, začal se pro mladoboleslavskou automobilku psát úspěšný příběh ve třídě malých vozů. Příběh, který pokračuje dodnes.


Škoda Fabia hraje v novodobé historii automobilky Škoda už 25 let nezastupitelnou roli ve třídě malých vozů. Její první generace byla představena 14. září 1999 při příležitosti frankfurtského autosalonu a díky moderní technice si rychle získala přízeň zákazníků. Následující tři generace zdařile navázaly na úspěchy první generace a do dnešních dní se tohoto modelu prodalo téměř 5 milionů kusů. Výraznou stopu zanechává tento vůz rovněž v motoristickém sportu, do kterého vstoupil v roce 2003 v provedení Škoda Fabia WRC, na které s výjimečnými úspěchy navazuje i současná verze Fabia RS Rally2.

Škoda Fabia 1. generace (1999-2008)

 Foto: Jan Smékal; ŠKODA Auto

Škoda Fabia patřila mezi hlavní premiéry 58. ročníku frankfurtského autosalonu. Oficiálně byla odborné veřejnosti představena v podobě pětidveřového hatchbacku s délkou 3960 mm jako nástupce modelu Škoda Felicia. Necelý rok po premiéře následovala karoserie kombi a v roce 2001 se do výroby dostal sedan. Design první generace modelu Fabia vznikal v týmu asi dvou desítek designérů pod vedením tehdejšího šéfdesignéra značky Škoda Dirka van Braeckela. Fabia první generace dostala k dispozici moderní koncernovou platformu pro malá auta označovanou PQ24 a širokou paletu pohonných jednotek. V březnu 2003 se na autosalonu v Ženevě představila sportovní varianta RS s turbodieselem 1,9 TDI o výkonu 96 kW, který vhodně kombinoval dynamiku s úsporností.

Škoda Fabia 2. generace (2007–2014)

Foto: Jan Smékal; ŠKODA Auto

V březnu 2007 měla na ženevském autosalonu premiéru 2. generace malého vozu Fabia. Novinka vycházela z podvozkové platformy první generace, avšak mírně narostla do délky (+22 mm) a do výšky (+47 mm). V září 2007 se veřejnosti ukázalo praktické provedení kombi. V roce 2009 doplnilo nabídku provedení Scout s outdoorovým vzhledem a o rok později byl pro druhou generaci modelu Fabia připraven facelift. V témže roce potěšilo řidiče provedení RS s benzinovým přeplňovaným motorem 1,4 TSI (132 kW), které bylo dostupné pro obě karosářské varianty. Poprvé se u této modelové řady rovněž objevuje verze Monte Carlo.

Škoda Fabia 3. generace (2014–2022)

Foto: Jan Smékal; ŠKODA Auto

Říjnový pařížský autosalon 2014 byl místem, kde byla odhalena Škoda Fabia 3. generace. Technicky těžila z moderní platformy PQ26 a po designové stránce získala od tehdejšího šéfdesignéra Jozefa Kabaně ostřejší a dynamičtější rysy, čemuž pomohla i změna proporcí – vůz narostl do šířky o 9 cm a zároveň se o 3 cm snížil. Ani u této generace nechybělo v nabídce praktické provedení kombi, outdoorová verze Scoutline nebo dynamicky vyhlížející Monte Carlo. Došlo rovněž k dalšímu významnému rozšíření bezpečnostní a komfortní výbavy. Škoda Fabia byla například poprvé vybavena systémem Front Assist, adaptivním tempomatem či systémem hlídajícím únavu řidiče. Zejména výbavovou oblast pak dále rozšířila modernizace v roce 2018, která přinesla třeba full LED světlomety a hlídání mrtvého úhlu.

Škoda Fabia 4. generace (2021 – současnost)

Foto: Jan Smékal; ŠKODA Auto

Aktuální generace malého vozu Škoda Fabia se představila na jaře 2021 jako pětidveřový hatchback na platformě MQB A0. Pod jejím designem je podepsán tým šéfdesignéra automobilky Škoda Auto Olivera Stefaniho. Délka čtvrté generace přesahuje 4,1 metru a zavazadlový prostor mezigeneračně vzrostl o 50 litrů na celkových 380 litrů. Automobil disponuje špičkovou výbavou, k níž patří například Asistovaná jízda 2.0, Automatické parkování, Asistent jízdy v pruzích (Lane Assist), Rozpoznávání dopravních značek, Asistent změny jízdního pruhu (Side Assist) nebo Front Assist s prediktivní ochranou chodců a cyklistů.

Dominance v motorsportu

Ve všech svých generacích Škoda Fabia zanechala a stále zanechává nepřehlédnutelnou stopu ve světové rally. Poté, co do tohoto odvětví motorsportu automobilka vstoupila s první generací vozu Fabia v provedení WRC (2003), rozhodla se v druhé generaci svého modelu soustředit na cenově dostupnější soutěžní kategorii, a tak se v roce 2009 postavila na start s vozem Škoda Fabia Super 2000, s nímž jak tovární tým Škoda Motorsport, tak zákaznické týmy po celém světě, zaznamenaly plejádu úspěchů. Skutečným milníkem, který potvrzuje špičkovou kompetenci mladoboleslavské značky na poli motoristického sportu, však byla třetí generace vozu Fabia, která v roce 2015 vstoupila do kategorie WRC-2. Soutěžní týmy po celém světě si pořídily přes 470 vozů Rally2 a Rally2 evo. Tato provedení se stala nejprodávanějším a zároveň i nejúspěšnějším rallyovým speciálem. Ze současné 4. generace malého vozu pak vychází aktuální provedení Škoda Fabia RS Rally2, které pokračuje v cestě lemované mimořádnými úspěchy a bezprecedentním počtem vítězství.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.