V roce 1969 připravila italská karosárna Vignale prototyp dvoudvéřového kupé Tatra 613. Auto se však do výroby nedostalo a prototyp skončil po havárii v roce 1970 pod plachtou ve vývojové dílně.
Automobilka Tatra patřila před válkou k významným evropským výrobcům automobilů s poměrně širokým modelovým portfoliem. Po válce však nastaly krušnější časy a teprve v říjnu 1947 měl premiéru, dnes již ikonický, model Tatraplan s kapkovitým tvarem karoserie. Ten se dokonce pár měsíců vyráběl i v mladoboleslavské automobilce, nicméně kvalita vozů, vyráběných škodováky, šla rapidně dolů.
Foto: FavCars
Mizerná kvalita zastavila export
Do té doby exportně poměrně úspěšný Tatraplan se kvůli tomu stal v zahraničí v podstatě neprodejný a výroba se tak opět vrátila do Kopřivnice. Zajímavostí možná je, že nejúspěšnějším exportním trhem pro Tatraplan tehdy bylo Rakousko, Německo a Švédsko. Tatraplan byl následně v roce 1955 nahrazen modelem Tatra 603 s osmiválcovým, vzduchem chlazeným, motorem.
Karosérie ze studia Vignale
Po „šestsettrojce“ přišla Tatra 613. Tento, na tehdejší československé poměry, luxusní automobil byl vyráběn v letech 1974 až 1996. Tatra 613 představovala vůbec poslední sériově vyráběný osobní automobil této legendární automobilky. Historie modelu Tatra 613 sahá až do 60. let 20. století, kdy se začaly rodit první myšlenky na jeho vývoj. Samotná výroba se však zpozdila kvůli několika faktorům, včetně ekonomických a politických změn v tehdejším Československu. Nakonec byl v roce 1974 automobil představen veřejnosti, přičemž byl designově a technicky velmi pokročilý. Technicky šlo o vůz s československými kořeny, karosérii však tvořili designéři z italského studia Vignale.
Foto: FavCars
Unikátní kupé
Jedním z unikátních modelů Tatra 613 byl i prototyp Tatra 613 Coupé. Tento prototyp představoval dvoudvéřovou, elegantní a sportovně laděnou variantu připravovaného sedanu. Byl to automobil designově srovnatelný s tím nejlepším, co tehdy nabízela západoevropská konkurence. Prototyp měl zpočátku zabudovaný motor osmiválec z předchozího modelu Tatra 603, nicméně později dostala „šestsettřináctka“ osmiválcové motory s rozvodem DOHC o objemu 3495ccm a výkonem 165 koní.
Jedenáct let pod plachtou
Italská firma Vignale dodala prototyp v roce 1969, ten však byl při testovacích jízdách v roce 1970 nárazem do stromu výrazně poškozen. Auto pak stálo dlouhých jedenáct let pod plachtou ve vývojové dílně, aby se nakonec dočkalo opravy, renovace a prodeje novému majiteli. Coupé se bohužel do sériové výroby nikdy nedostalo. Škoda, z dochovaných fotografií je zřejmé, že jeho nadčasový design by se líbil i dnes.