Škoda Fabia WRC měla přeplňovaný benzinový dvoulitrový čtyřválec s výkonem 300 koní. Spárován byl se šestistupňovou sekvenční převodovkou, přenášející výkon na všechna čtyři kola, prostřednictvím tří aktivních diferenciálů
Vůz Škoda Fabia první generace se veřejnosti poprvé představil v roce 1999. Po větším modelu Octavia šlo o další stěžejní řadu, která je dodnes jedním ze základních pilířů úspěchů vozů Škoda. Odvozený soutěžní derivát pro kategorii WRC sliboval díky kompaktním rozměrům ještě lepší sportovní výsledky.
Po průkopnickém modelu Škoda Octavia WRC, který dosáhl nejen dobrých výsledků, ale především dodal továrnímu týmu Škoda Motorsport neocenitelné know-how pro vývoj a provoz vozů špičkové kategorie, přišel čas předat žezlo mladšímu nástupci. Už v první polovině roku 2002 začaly sílit spekulace o nasazení nového modelu továrního týmu Škoda Motorsport, kterým měla být Škoda Fabia WRC. Tyto spekulace potvrdil při Kyperské rallye tehdejší předseda představenstva automobilky ŠKODA Auto, Vratislav Kulhánek. Otázkou tedy nezůstávalo jestli, ale kdy a kde se nový soutěžní speciál poprvé objeví.
Na tiskové konferenci před startem Rallye Monte Carlo 2003 se fanoušci konečně dočkali – tým Škoda Motorsport oficiálně potvrdil vývoj nového vozu a začátkem března 2003 byla v Ženevě Škoda Fabia WRC poprvé představena světové veřejnosti. V následujících měsících probíhalo rozsáhlé testování nového vozu. Za volantem se střídali nejenom týmová jednička Didier Auriol a dvojka Toni Gardemeister, ale také testovací jezdci mladoboleslavského týmu Kenneth Eriksson a Matthias Kahle.
Špičkový soutěžní automobil vznikl na základech sériového vozu Škoda Fabia RS první generace, tedy pětidveřového hatchbacku s naftovým motorem TDI o výkonu 130 koňských sil, kterého se muselo vyrobit 2500 kusů pro splnění homologace závodního speciálu. Po jejich vyrobení inspektoři FIA po třídenní kontrole v Mladé Boleslavi nový vůz Fabia WRC k 1. červenci 2003 homologovali a nic už tak nestálo v cestě k jeho prvnímu ostrému nasazení.
Na rozdíl od sériového vozu Škoda Fabia WRC využila Fabia WRC s ohledem na tehdejší pravidla kategorie WRC vodou chlazený přeplňovaný benzinový čtyřválec o objemu dvou litrů, naladěný na výkon 221 kW (300 k) a točivý moment 600 N.m. Spárován byl se šestistupňovou sekvenční převodovkou, přenášející sílu agregátu na všechna čtyři kola, prostřednictvím tří aktivních diferenciálů. Vpředu i vzadu byly užity vzpěry MacPherson (vpředu se spodními trojúhelníkovými rameny, vzadu s dvěma příčnými a jedním podélným ramenem), o zastavení se staraly kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech. S ohledem na pravidla dostala i výchozí Fabia RS upravený přední nárazník, aby délka vozu přesáhla požadovanou čtyřmetrovou hranici.
Vůz Škoda Fabia WRC se prvního ostrého nasazení dočkal v soutěži mistrovství světa Rallye Deutschland 2003, kterou vzápětí následovala náročná Finská rallye. Drobné dětské nemoci vozu i smůla na trati jednotlivých rychlostních zkoušek jako by však předznamenaly nelehkou životní dráhu vozu, kterých se svých největších úspěchů na světových tratích paradoxně dočkal až v jejím závěru. Za volant přitom vedle Auriola, Gardemeistera či Schwarze usedala taková jezdecká esa jako Jani Paasonen, Roman Kresta nebo Colin McRae. Právě legendární skotský pilot sahal během Australské rallye 2005 po historickém druhém místě, nakonec jej však odstavila nezaviněná diskvalifikace.
Začátkem listopadu 2005 padlo rozhodnutí, že automobilka ŠKODA ruší svůj tovární tým ve WRC. Nahradily jej dvě soukromé stáje, jedna česká a druhá zahraniční, které dostaly k dispozici vozy Škoda Fabia WRC a automobilka je nadále podporovala. Paradoxem je, že už ve čtvrtém podniku seriálu dosáhl mladý Jan Kopecký vůbec nejlepšího výsledku vozu Škoda Fabia WRC ve světovém šampionátu, když dojel na skvělém pátém místě v Katalánské rallye a stejný úspěch opakoval v Německu.
Během sezóny startoval Kopecký celkem v deseti soutěžích MS a získal spoustu zkušeností, které zúročil v dalších sezónách za volantem soutěžních vozů ŠKODA. Třikrát v roce 2006 dokonce zajel nejrychlejší čas v rychlostní zkoušce soutěže mistrovství světa! Škoda Fabia WRC v rukou Jana Kopeckého získávala ve světě čím dál větší respekt. Při testování se s ní rád svezl i tehdejší známý jezdec formule 1 Robert Kubica a na poslední soutěž španělského mistrovství si ji vypůjčil dvojnásobný mistr světa v rallye Carlos Sainz, aby přesvědčivě zvítězil. Inu konec dobrý, všechno dobré.
Škoda Fabia WRC nakonec vznikla celkem ve 24 exemplářích a její kariéra skončila s nástupem druhé generace sériového modelu FABIA, se kterým začal škodovácký motorsport brzy psát zcela novou úspěšnou kapitolu svojí historie.
Civilní verzi, tedy model Škoda Fabia RS, jsme kdysi testovali i my. Chtěli byste si přečíst náš tehdejší test? Napište nám do diskuze