V seriálu Volha vyrazil Standa Pekárek do Vídně se Škodou 1203. Cesta jim musela zabrat celý den

Prototyp Škoda 1203 z roku 1957
Foto: ŠKODA Auto

Seriálový Standa Pekárek vyrazil s kolegy na MS v hokeji ve Vídni už tehdy starou Škodou 1203. V pěti lidech jim cesta takovým autem musela trvat celý den. To ovšem jenom v tom případě, že se auto cestou nerozbilo.


Škoda 1203 je československým ikonickým dodávkovým automobilem doby před rokem 1989. Ne snad proto, že by to byl tak oblíbený vůz, kterého vznikne několik generací, jako například modelu VW Transporter, ale prostě proto, že v té době nebyla v podstatě žádná jiná alternativa. Byly tady sice polské vozy ŽUK, sovětské Latvije, nebo německé Barkasy, ale „dvanáctsettrojka“ na tehdejších silnicích jasně dominovala.

Na silnicích ji bylo možno potkat jako mikrobus, valník, dodávku, sanitku, pojízdnou prodejnu, policejní auto, obytný vůz a v mnoha dalších variantách. Jedno ale měly všechny varianty společné. Špatnou kvalitu a slaboučký motor. Cesta z Prahy do Vídně s nákladem 400kilogramů, v podobě pěti dospělých chlapů, tak musela dát autu i posádce pořádně zabrat.

Příběh vozu Škoda 1203 odráží specifika centrálně řízeného hospodářství poválečného Československa. Již od druhé poloviny 50. let vyvíjený moderně koncipovaný lehký užitkový automobil s praktickou jednoprostorovou karoserií se do výroby podařilo prosadit až v roce 1968. Svou premiéru si Škoda 1203 odbyla 14. září 1968 na strojírenském veletrhu v Brně a od té doby provázela Čechy a Slováky doslova od kolébky (sanitní verze) až po cestu poslední (pohřební provedení).

Vývoj modelu Š 1203 přitom odstartoval již na jaře 1956. Cesta k sériové výrobě byla ale vinou nepružného socialistického hospodářství dlouhá a značně trnitá. Od počátku se počítalo s uplatněním bezkapotové „trambusové“ koncepce karoserie, tedy jednoprostorového řešení s motorem umístěným v blízkosti předních sedadel. Tato dispozice umožnila lepší využití obestavěného prostoru.

Karoserie vozu Š 1203 byla již samonosná, tedy bez tradičního rámu podvozku. V rámci unifikace výrobního sortimentu se ve voze ŠKODA 1203 uplatnila řada osvědčených komponentů, včetně motoru odvozeného z provedení Š 1202. Čtyřdobý zážehový čtyřválec OHV dával z objemu 1221 cm3 výkon 49 koní (39 kW). Dnes by se asi do Vídně s takto „výkonným“ vozem jet nikomu nechtělo. Tím spíše, když maximální rychlost vozu byla 90 km/h. To ovšem pouze na papíře. Reálně se v pěti lidech na palubě takhle rychle upalovat nedalo.

Automobily ŠKODA 1203 byly prodávány výhradně „socialistickému sektoru“, tedy státním či družstevním podnikům a organizacím. Soukromí zájemci se dostávali až k vyřazeným ojetým automobilům, důvodem byl nejen nedostatek vozidel Š 1203, ale především jejich užitkový charakter: soukromé podnikání bylo totiž v socialistickém Československu nežádoucí.

Kromě tuzemského trhu a dalších socialistických zemí byly „dvanáctsettrojky“ homologovány také pro provoz ve Francii, Belgii, ze vzdálenějších teritorií připomeňme například Egypt. Do zahraničí se od roku 1971 vydávaly také dva prodloužené speciály, přepravníky závodních automobilů ŠKODA 100 L, startujících v Mistrovství Evropy cestovních vozů.

Máte nějakou vlastní zkušenost s vozem Škoda 1203? Napište nám do diskuze.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.