Wartburg 353 W byl v Československu velice oblíbený. Jezdil i na technický benzín

wartburg-retro-veteran
Foto: Pixabay

Říkalo se mu „Stěhovák z NDR“, nebo „Warťas“. Krabicoidní auto z NDR s dvoutaktním motorem a řadicí pákou pod volantem bylo v tehdejším Československu velice oblíbené. Odvezlo míchačku na beton a jezdilo dokonce i na technický benzín.


Wartburg 353 W byl poněkud specifický automobil. Když malé děti kreslí svoje první autíčko, velmi často nakreslí něco, co by se s přimhouřením oka mohlo krabicoidním tvarům Wartburgu 353 W podobat. Možná to nebylo nejhezčí auto tehdejší doby, ale bylo rozhodně jedno z těch nejpraktičtějších. V kombíku jste klidně odvezli míchačku na beton a v sedanu i šest pytlů cementů. Jen to dalo docela fušku je přes vysokou hranu zadního čela do kufru naházet.

V Československu byl oblíben 

Podle neoficiálních údajů bylo v letech 1956 až 1985 dovezeno do tehdejšího Československa více než 127 tisíc Wartburgů obou generací. Ta druhá se veřejnosti představila v roce 1975 a oproti té první disponovala dvouokruhovou brzdovou soustavou s předními kotoučovými brzdami. Elektrická soustava nově obsahovala alternátor místo dřívějšího dynama. Uvnitř se potom nacházela nová palubní deska a volant s bezpečnostním sloupkem.

Přes kouř nebylo vidět 

Pod kapotou byl ale stále obstarožní dvoutaktní tříválec, který disponoval výkonem 50 koní. Pamětníci jistě vědí, že stejně jako Trabant, i Wartburg jezdil na tzv. „Mix“, tedy směs benzínu s olejem. Jet za takovým autem proto nebylo vůbec nic příjemného. Dvoutaktní tříválce se však v NDR vyráběly až do konce roku 1990. V roce 1988 dostal Wartburg také čtyřválcový motor licencovaný od Volkswagenu s výkonem 54 koní, ale už bylo příliš pozdě.

Skončil v roce 1991

Přišel rok 1989 a s ním i velké změny v automobilovém průmyslu všech zemí RVHP. Výroba Wartburgů byla ukončena v roce 1991. Nejvíce jich pravděpodobně skončilo v Maďarsku, následovalo Polsko a Československo. Dodnes můžete Wartburg tu a tam na českých silnicích ještě spatřit, ale už je to opravdu velká náhoda. O tom, jak se Wartburgy prodávaly před rokem 1989, nám opět povyprávěl Petr Přikryl.

Alternativní pohon už v roce 1985

V socialistických autobazarech se Wartburgy objevovaly velice často a s prodejem nebyl nikdy problém. Řada kupujících Warťase „učilo“ jezdit na různé pohonné směsi. Pamatuji se, jak se jeden kupující k nám na prodejnu opakovaně vracel a kupoval pouze Wartburgy. Přiznal se nám, že v jednom severočeském podniku likvidují každý měsíc velké množství technického benzinu, který používali na omývání ocelových plechů při výrobě transformátorů. Zjistil, že Warťas na tuto pekelnou směs docela obstojně jede.

Když vyschne zdroj

Jede, ale nestartuje. Měl tedy malou přídavnou nádrž s pravým benzinem, na který auto nastartoval, a po zahřátí přepnul kohout a frčel o sto šest. Za Wartburgem nebylo nikdy příjemné jet, kvůli zápachu spalovaného oleje, ovšem za Wartburgem tohoto kutila byla jízda teprve tím pravým utrpením. A proč jich kupoval tolik? Warťase upravil na tento alternativní pohon a prodával je svým kamarádům a známým. Náklady na sto ujetých km byly prý velice nízké. Asi po dvou letech ovšem v podniku vymysleli jinou čistící technologii a zdroj doslova vyschl.

Nádržka na rum

Některé Wartburgy se k nám do prodeje tedy vracely i se záhadnou nádržkou a s přepínacím kohoutem. Vzpomínám na jednoho kupujícího nejmenovaného slavného psychiatra, který se zeptal: „K čemu je tato nádržka?“ Úpravu jsem mu vysvětlil, ukázal i kohout pod přístrojovou deskou a on odpověděl: „Nechám to tam pro případ nouze. Nádržku naplním rumem a hadičku přivedu tak, že si v tom šíleném pražském provozu dám panáka, abych to přežil.“ Co by asi říkal na dnešní provoz nejenom v matičce Praze?

Jak je to s Wartburgem dnes

Wartburg 353W můžete koupit od 500 do cca 15.000 €. Pár jich naleznete i v Česku. Prodávající často nabízejí i spoustu náhradních dílů. S prodejní cenou souvisí pochopitelně také technický stav auta. Vždy je tedy dobré mít s sebou odborníka. Ceny jsou rok od roku vyšší a investovat do tohoto modelu se určitě vyplatí. Warťas v pojízdném stavu za současných 75 tisíc korun může mít za pět let cenu klidně i 150 tisíc. Napomáhá tomu i skutečnost, že se jedná o již neexistující značku. Tehdy se často říkalo, že Wartburg je auto, které není vidět, pro jeho kouřivost. Dnes jich je skutečně vidět čím dál míň. Šanci ale ještě máte. Zkuste nějakého koupit a uvidíte. Přeji hodně štěstí.

Pamatujete na Wartburg? Napište nám do diskuze. A jestli se vám náš článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.