Jiný kraj, jiný mrav. A platí to i při výběru ojetého auta. Čím více na východ, tím méně je důležitý věk vozidla, ale roste význam značky. A jak je to s podvody? V rozhovoru odpovídá Martin Pajer ze společnosti Cebia.
Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která prověřuje historii vozů nejen v Česku, ale i po Evropě, říká, že s geografickou polohou se mění i preference ohledně nákupu ojetého auta. Ale nejen to. V rozhovoru přiblížil problematiku prodeje ojetých vozidel mnohem podrobněji.
Řada lidí vás má zapsanou jako ryze českou společnost, která působí pouze na lokálním trhu. To přitom už dávno není pravda…
Ano, česká společnost sice jsme a na českém trhu působíme letos už 34. rokem, ale zároveň působíme také v mnoha evropských zemích a stále svoji činnost po Evropě rozšiřujeme. V zahraničí nabízíme koncovým zákazníkům prověření historie ojetých vozidel.
Co vás k tomu vedlo?
To, že máme data k autům, a to především, avšak nikoli jen, z Evropy a Severní Ameriky. Tak proč bychom je nenabídli i lidem v dalších evropských zemích? Pokud chcete prověřovat historii aut, data z Česka nestačí ani pro český trh, protože téměř polovina prodávaných aut má zahraniční původ. A my chceme odvádět co nejlepší práci a poskytovat co nejlepší informace. A to by bez miliard dat ze zahraničí nešlo. A co se týče vozidel na českém trhu – ať už s českým původem, nebo dovezených a dále provozovaných v Česku – nikdo o nich nemá více informací než my. Taky na tom už hodně dlouho pracujeme.
Kromě havárií prověřujete v Cebii například i historii najetých kilometrů, tedy zda nemá auto stočený tachometr. Kolik stavů tachometru jste maximálně zaznamenali u jednoho auta?
Vím, že jsme měli například jedno BMW s neuvěřitelnými 99 stavy tachometru. To už je opravdu extrém, ale obecně o BMW toho víme hodně, stejně jako o dalších luxusních značkách. Kupující si je častěji prověřují, přece jenom je to větší investice, a proto je pro nás důležité mít je datově dobře pokryté. Počet stavů tachometrů se odvíjí samozřejmě od stáří vozidla a toho, jak je provozované a udržované.
Jak se mění prověřování aut v závislosti na geografické poloze?
Mění se zejména v tom smyslu, jaká auta si lidé prověřují, potažmo kupují. Například čím více na východ, tím větší kladou lidé důraz na značku auta. Abych byl konkrétní, potrpí si více na luxusní a prémiové vozy. Je to znát už na Slovensku, kde je mezi deseti nejprodávanějšími ojetými vozy například kromě BMW řady 5 také Audi A6. A mezi pěti nejdováženějšími značkami je vedle BMW a Audi také Mercedes-Benz.
A pokud se posuneme ještě více na východ?
Tak důležitost prémiových značek roste. Například v Rumunsku si lidé raději koupí třeba 15 let staré BMW, než by si koupili 8 let staré vozidlo řekněme běžné značky. Hlavně se ukázat, o to jde. Ale zase abych jim nekřivdil, tak poměrně dost prověřují historii aut, která kupují. Je to možná dáno i tím, že je tam obrovský podíl aut dovezených ze zahraničí. Abych byl konkrétní, jedná se cca o 75 procent nabízených vozidel. V Česku je to pro představu maximálně do 46 procent. Říkám maximálně, protože část těchto aut nemá v inzerci uvedený žádný původ.
Pokud si kupují na východě luxusnější vozidla, kupují si tedy oproti nám také starší vozidla?
Ano, to jde samozřejmě ruku v ruce. Ekonomická situace v těchto zemích není tak příznivá, aby si mohli kupovat luxusní a zároveň novější vozidla. Vidíme, že čím více na východ, tím průměrné stáří více a více roste. U nás činí 9,6 roku, na Slovensku o něco málo více a v Rumunsku už je to zhruba 12,5 roku.
A jaké je to směrem na západ?
Průměrné stáří vozidel je nižší a vidíme velké zastoupení typických značek pro daný kraj, například ve Francii se prodává hodně Renault, Peugeot a Citroen, ve Skandinávii se více než kde jinde prodává Volvo, v Německu je extrémně silný Volkswagen a Audi atd. Platí také, že čím více na východ, tím více je různých značek ojetých vozidel mezi těmi deseti neprodávanějšími.
A co je specifické pro Čechy?
Že často požadují co nejmenší kilometrový nájezd, proto se pořád nedaří potlačit stáčení tachometrů. Lpí i na co nejnižším stáří vozidla a často nejsou ochotni věnovat pár stokorun na prověření historie auta, za které pak utratí statisíce.
A jak je to s podvody v závislosti na krajině?
Podvody se dělají všude, protože se na nich dá dobře vydělat. Ale čím víc se po Evropě vzdalujete na východ, tím je jich míra vyšší. Trochu je to dáno i tím, že se tam více dováží auta ze zahraničí, u nichž bývají podvody jednodušší a prodejce to láká. Dokonce jsou takoví, a není jich málo, kteří se na dovoz nekvalitních aut a jejich podvodný prodej zaměřují. A jsou i v Česku. Všude po Evropě tak platí, že je vždy lepší si historii auta prověřit, protože bez toho nikdy nevíte.