Přečíst SPZ na vzdálenost 25 metrů nezvládne až polovina českých řidičů

Foto: Pixabay

Zkuste si malý test. Stoupněte si 25 metrů od nějakého vozidla a zkuste přečíst jeho SPZ. Možná zjistíte, že ačkoliv pocitově žádné problémy se zrakem nemáte, ve skutečnosti bude nějaká ta korekce potřeba


Až polovina řidičů usedá za volant bez toho, aniž aby věděli, že jejich zrak není úplně stoprocentní. Vyplývá to z průzkumu, který byl realizován sdružením BESIP. V praxi to znamená, že buď mají nesprávnou korekci zraku, nebo vůbec žádnou, protože o své vadě ani nevědí. Jaká nebezpečí z toho mohou plynout nám v rozhovoru řekla optometristka a školitelka GrandOptical Lucie Adámková

Začínají podzimní plískanice, mlhy, déšť, brzo se stmívá, světlo od protijedoucích aut se láme v kapkách deště na skle… Jak je toto období náročné na zrak řidiče? 

Každé roční období má něco: léto prudké světlo a odlesky, zima odrazy od sněhu… Podzim patří k vůbec náročnějším, zvlášť když si k tomu přidáme třeba spadané listí a občas už i namrzlé vozovky, které jsou špatně vidět. 

Jaké jsou první signály, kdy by měl řidič vnímat, že jeho zrak není 100%?

Těch vyloženě výrazných signálů moc není, v tom je špatně korigovaná vada (nebo vůbec neodhalená) zrádná. Protože když na 30 metrů vidíte dopravní značku rozmazaně, tak vás napadne, že asi máte problém s viděním do dálky. Když si musíte při čtení dát mobil dál od očí nebo si zvětšovat písmenka, tak vás napadne, že by bylo načase si pořídit brýle. Ale pokud vidíte „tak nějak“ a zatím stačíte vždy dozaostřit, tak to moc neřešíte… Mnohdy pak člověk vadu objeví až o hodně později, a pak s údivem zjistí, že už dávno měl mít brýle. Ale mohu doporučit jednu věc: zkuste si zaostřit na SPZ auta před vámi na dálnici, dejme tomu ve vzdálenosti kolem 25 metrů. Pokud je pro vás obtížné ji jasně vidět a přečíst, pak váš zrak určitě 100% není. 

Dá se nějak specifikovat například reakční doba řidiče s brýlemi a řidiče bez brýlí, Jak velký je rozdíl (stejný řidič, stejná situace, ale jednou s brýlemi, podruhé bez brýlí) 

Reakční doba je pro všechny stejná. Rozdíl je v tom, kdy uvidíme věc, na kterou reagujeme. Což je ten klíčový rozdíl. A u člověka s horším viděním je to tak, že překážku nebo chodce nebo důležitou značku zaregistruje až později. Když si vezmete, že auto ujede při 130 kilometrové rychlosti zhruba 40 metrů za vteřinu a nějaký čas ještě potřebuji, než vůbec začnu brzdit, tak pokud budu silně krátkozraká, nebudu mít ve vyšších rychlostech vůbec šanci s tou situací něco udělat. 

Jak zodpovědně přistupují čeští občané k pravidelným kontrolám zraku?

Z těch čísel, která máme k dispozici, se jeví, že péči o zrak spíš podceňují. Před dvěma lety dělal BESIP velké měření, kdy se zjišťovalo, jak na tom jsou čeští řidiči se zrakem. A zjistili, že zhruba polovina lidí za volantem nemá správnou zrakovou ostrost. Jinak řečeno, že buď mají nesprávnou korekci zraku, nebo vůbec žádnou, protože o své vadě ani nevědí.

Ono je to dané tím, že bychom měli chodit pravidelně na měření zraku aspoň jednou za dva roky, starší lidí a profesionální řidiči i častěji. Ten důvod je, že zrak se v čase mění. A asi není překvapivé, že většinou k horšímu. Takže když vás změříme teď a budete mít na každé oko jednu dioptrii, vůbec to neznamená, že tahle čísla budou platit napořád. Pak tu je skupina lidí, která se zrakem žádný problém nikdy neměla, a tudíž nevidí důvod někam chodit. Typicky lidé kolem 35, 40 let. Občas se jim hůř čte nebo kouká do dálky, ale to si dorovnají zaostřením, nebo si přidají v místnosti světlo. U takových lidí vůbec není výjimečné, že s překvapením zjistí, že mají mít korekci o 1,5 dioptrie.

Náš ředitel občas v nadsázce říká, že po čtyřicítce už nejsou lidé bez potřeby zrakové korekce, jenom lidi, co ještě nebyli na měření. 

Projevilo se období lockdownu na snížení počtu zájemců o kontrolu zraku? Jestliže ano, jaké to může mít důsledky? 

Projevilo se dvěma směry. Jednak část lidí zanedbávala pravidelné prohlídky, přestože optiky byly otevřené. Hlavně starší lidé se kvůli nákaze báli chodit ven. Druhým faktorem je, že užívání různých elektronických zařízení dramaticky narostlo. Počítače, mobily, televize, víc umělého než přirozeného světla. A to není pro oči vůbec dobré. Na kontrolách to teď vidíme. 

Mohu si nechat změřit zrak i v oční optice nebo musím pouze k očnímu lékaři? Je měření v optice stejně kvalitní jako u lékaře?

Optometristé jsou vysokoškolsky vzdělaní lidé, odborníci. Zrak vám mohou změřit zcela stejně jako oční lékaři. Hlavní rozdíl je v tom, že k optometristovi se mnohem jednodušeji objednáte. Dříve se k lékaři chodilo kvůli tomu, že bez „papíru od doktora“ nešel získat příspěvek zdravotní pojišťovny na brýle. Nicméně tenhle příspěvek už byl pro dospělé zrušen, takže i tenhle důvod padl. K lékaři je namístě jít, pokud máte oční nemoc – šedý zákal, zánět spojivek a podobně. Ale optometrista tyto nemoci také rozezná. A pokud se tak stane, k lékaři vás sám pošle. 

Kolik takové měření zraku stojí? 

Standardně u nás stojí 700 korun, ale v reálu ho vlastně platí jen malá část lidí, protože při koupi nových brýlí jej klientům odpouštíme. Teď je ale v rámci naší akce s BESIP měření úplně zdarma, stačí se jen objednat, přijít na domluvený čas a za půl hodinky je hotovo. 

Jsou do auta lepší brýle nebo kontaktní čočky? Například kvůli riziku poranění při dopravní nehodě nebo možnosti/nemožnosti používat „standardní“ sluneční brýle

Moderní brýle jsou z bezpečných materiálů, takže v tomhle bych obavu neměla. Co se týče slunečních brýlí, umíme dělat i sluneční dioptrické brýle, dost často si můžete i vybrat, jestli je chcete do klasických nebo slunečních obrub. To je hodně oblíbená věc, zvlášť když si je necháte vylepšit třeba o antireflexní vrstvu. Lidé si je na jaře a v létě kupují opravdu hodně. Jinak vidím rozhodování mezi čočkami a brýlemi jako hodně pocitovou věc. Někomu mohou čočky vadit, zvlášť když má řídit delší dobu na jeden zátah. 

Existují nějaké speciální brýle pro řidiče? Např. aby zabránily odleskům od mokrého skla, samozatmavovací, atd… 

Filtr modrého světla chrání naše oči před světlem obrazovek, pokud ho chcete mít, můžete. Někdy ale jeho interakce se světly aut není příjemná – jako by kolem světel byla trochu aura. Lidé, kteří hodně řídí, spíše chtějí antireflexní a polarizační úpravu. Jedna brání oslnění, druhá chrání před odrazy světla zezadu a ze stran. Obojí bych určitě doporučila. Zda si zvolit i samozabarvovací skla, je hodně individuální, někdo to rád má a někdo ne. Co bych určitě zvážila, jsou multifokální brýle, které poskytují podporu očím pro různé vzdálenosti, díky tomu s jedněmi brýlemi uvidíte perfektně do dálky, na auto poblíž vás i na budíky na přístrojové desce. Tohle normální brýle neumí.   

Je řízení bez brýlí přestupkem? Je tím myšleno, když podmínka nosit brýle není uvedena v ŘP 

Pokud máte brýle napsané v řidičském průkazu, pak odpovídající korekci mít musíte, jinak se vystavujete pokutě. Pokud tam zapsané nejsou, pak nemusíte. Nicméně tady primárně nejde o pokutu. Jde o to, abychom neohrožovali své okolí, své blízké a sebe. Takže rozhodně doporučuji si zrak nechat změřit a odpovídající korekci pak používat. Kromě toho, že bude na silnicích bezpečněji, také lépe uvidíte a to je myslím samo o sobě fajn.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.