Předseda Asociace autobazarů v rozhovoru naznačuje, že stáří českého vozového parku se bude zvyšovat, že ojeté elektromobily budou velmi levné a také že online prodeje ojetin nebudou mít snadnou budoucnost.
Trh s ojetými vozy zažívá v současné době velice turbulentní období. Po dlouhých měsících, kdy byly prodejny autobazarů uzavřené a prodej tak mohl probíhat jen v online prostředí, se očekávalo, že se situace vrátí do původních kolejí. S tímto předpokladem ale výrazně zamíchala situace na trhu nových automobilů, kde nedostatek komponentů výrazně zpomaluje a také zdražuje výrobu nových modelů, a také ohlášený zákaz prodeje vozidel se spalovacím motorem v EU od roku 2035. Předseda Asociace autobazarů APPAA Petr Přikryl nám na toto téma poskytl rozhovor, ve kterém popisuje nejen současnou situaci, ale přináší také zajímavý názor na to, jak se trh s ojetými vozy bude v dalších letech vyvíjet.
EU vyhlásila od roku 2035, v rámci projektu GreenDeal, zákaz prodeje vozidel se spalovacím motorem. Promítne se takové opatření do chování trhu s ojetými vozy? Jak?
Jedná se o politické iniciativy Evropské komise, která v některých ohledech, dle mého názoru, zcela nesmyslně „úkoluje“ vědce, konstruktéry a výrobce k ambiciózním cílům roku 2035. Zda se tyto plány podaří realizovat, si netroufám odhadovat. Implementování nových technologií do reálného života by však dle mého názoru mělo být výsledkem přirozeného vývoje a nikoliv nějakého nařízení. Trh s ojetými vozy na taková opatření samozřejmě reagovat bude a děje se tak již nyní. Automobilky snižují počty vyráběných modelů se spalovacím motorem, trh nových aut tak není dostatečně saturovaný a zvyšuje se proto poptávka po zánovních ojetých vozech. Ty však výrazně zdražují a stávají se téměř nedostatkovým zbožím. Velká skupina lidí navíc kvůli zvyšujícím se cenám odloží nákup novějšího automobilu na neurčito a stáří českého vozového parku se tak bude výrazně zvyšovat.
V roce 2035 se dá očekávat, že se na sekundárním trhu budou již ve velké míře objevovat ojeté elektromobily. Jaký o ně bude zájem a co vidíte za největší úskalí ojetých elektromobilů?
Vše záleží na tom, na jaké technické úrovni a životnosti budou elektromobily v roce 2035, resp. už třeba v roce 2030. Zejména potom jejich akumulátory. Odhaduji, že v roce 2035 bude prodejní cena pětiletých elektromobilů na hranici 20 % jejich původní prodejní ceny. Každopádně vše musí mít pro kupující ekonomický smysl. A to nejen z pohledu ceny vozu, ale také třeba z pohledu případných investic do nových baterií a nutnosti ekologicky zlikvidovat ty původní.
Trh s novými vozy je aktuálně velmi zpomalen. Jaké jsou příčiny?
Tragická situace je ve výrobě automobilů. Výrobci jsou závislí na dodávkách komponentů (např. čipů), které se vyrábí mimo EU. Čipy totiž nacházejí své využití nejen v automobilech, ale také například pračkách, televizích nebo třeba mobilních telefonech. Dalším problémem je zdražování vstupů. Nejen energií, ale také například oceli nebo plastů.
Jak se promítá zdražování a nedostatek nových vozů do chování zájemců o ojeté vozy?
Nutno zmínit, že 80 % zákazníků, kteří kupují nové vozy, jsou firmy. Ty si však v současné době často prodlužují operativní leasingy, a nové nákupy odkládají. Ostatní zákazníci se pak většinou poohlížejí po zánovních ojetinách, které se tak stávají zajímavou alternativou k drahým a nedostatkovým novým vozidlům. Vždy se prodávalo třikrát více použitých automobilů než těch nových. V současnosti je ale tento podíl ještě vyšší a v budoucnu tomu pravděpodobně nebude jinak.
Jak se díváte na dovoz vozidel starších 15 let ze zahraničí? Podle SDA jde o téměř 25 procent všech dovozů.
Na trhu ojetých vozů chybí desetitisíce ojetin. V této situaci se tedy jedná o jediné možné řešení, z kterého nejsem osobně nadšen. Ale jiné uspokojení poptávky skutečně momentálně nevidím. Průměrné stáří vozového parku, bude i nadále stoupat. Dalším důvodem, proč se k nám dováží staré ojetiny je pochopitelně ekonomické hledisko. Kvalitní ojetiny zdražují, nicméně ročně je poptáváno několik desítek tisíc vozidel v ceně do 100 tisíc korun. Ty na českém trhu chybí, proto se dováží ze zahraničí, kde tyto vozy svoji službu již splnily.
Bude se obchod s ojetými vozy „překlápět“ do online prostředí?
Moc tomu nevěřím. Auto není rohlík a u ojetého auta je to ještě složitější. Nedávná doba sice ukázala, že prodejci ojetin tímto způsobem prodávali, když to jinak nešlo. Ukazuje se však, že kupující si chce ojetý automobil prohlédnout, vyzkoušet a ověřit si jeho stav. Vrátit vůz bez udání důvodu je sice možné, ale vždy je to spojeno s poplatky, což kupující odrazuje.
Budou si lidé kvůli zdražování ponechávat svůj stávající vůz déle než v předchozích letech?
Pevně věřím, že se situace na trhu prodeje automobilů uklidní a dostane se do normálu. Bohužel, 15leté průměrné stáří našeho vozového parku se ale v nejbližší době asi snižovat nebude. Takže do určité míry ano, mnoho majitelů aut odloží jeho prodej na neurčito a budou svůj automobil „držet“ delší dobu.
Promítne se takové chování do zhoršování technického stavu ojetých vozidel (majitelé nebudou mít např. na údržbu, náhradní díly budou zdražovat, atd…)?
Věřím, že se tak nestane, ale není to vyloučeno. Ekonomická situace se v poslední době zhoršuje, zdražují se energie, byty, potraviny i další spotřební zboží. Určitá skupina majitelů osobních automobilů tak jejich servis a opravy bude možná odkládat až na nejzazší možnou dobu.
Kvůli štědrým dotacím v různých evropských zemích mohou být dovezené zahraniční ojeté elektromobily v budoucnu levnější až o stovky tisíc než vozy původně koupené v Česku (v Německu činí dotace například až 9 tis euro). Může se to projevit po letech tak, že se k nám budou dovážet levné ojeté elektromobily a u nás také skončí problém s jejich následnou likvidací, resp. s likvidací baterií?
Dovážet ojeté elektromobily ve větším počtu, při současných technických parametrech, a hlavně již při zmíněné životnosti a cenách jejich akumulátorů, se v současnosti moc nevyplácí. Nepředpokládám alespoň do doby, než se toto změní v nějaký masivní dovoz. Souběžně s výrobou nových elektromobilů musí být vyřešena problematika recyklačního průmyslu. Většina výrobců poskytuje záruku na akumulátory 8 let, nebo 160 tisíc km. Opravit takový akumulátor, aby sloužil například dalších osm let, dost dobře nejde. Nový stojí podle kapacity a daného modelu elektromobilu stovky tisíc korun. Nikdo nekoupí ojetý automobil, který vyžaduje opravu v ceně, za kterou ho právě pořídil. Pokud se ceny akumulátorů nezmění, nedává dle mého názoru dovoz ojetých elektromobilů žádný smysl.
Jak vidíte český trh s ojetými vozy v roce 2035?
Myslím si, že se až tak moc nezmění. Kolik lidí bude provozovat např. carsharing si netroufám odhadnout. Změní se pouze podíl automobilů s alternativním pohonem. Levnější použité automobily se budou prodávat vždy. Třeba elektromobily budou již tak technicky dokonalé, že se našim dnešním úvahám o jejich užitné hodnotě budeme smát. Možná se ale změní způsob prodeje a také příslušná legislativa. Naše Asociace bude i nadále usilovat o změny v legislativě. Zejména v dostupnosti údajů o vozidlech.
Nepoctivost při prodejích tady bude pravděpodobně i v roce 2035, nicméně pokud se podaří prosadit některé legislativní změny, může se prodej ojetých vozů v budoucnu odehrávat bez některých současných rizik. Pomoci by tomu mohla například i povinnost dodat k vozidlu při prodeji jakýsi jeho rodný list, který bude mapovat servisní historii vozidla a popisovat jeho aktuální technický stav.